سه شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۷
کد مطلب : 129436

سفر بارزانی به ایران و چند نکته

حساب کار دستش آمده است، برای همین راهی ایران شد و با مقامات ارشد ایران نیز دیدار و گفت‌وگو کرد، هر آنچه لازم بود به او گفته شد و او نیز قول داد که از سوی کردستان عراق تهدیدی علیه ایران نشود.
نیچروان بارزانی هر وقت ایران مواضع ضد انقلاب ساکن کردستان عراق را هدف کوشک‌ها و پهپادهای خود قرار می‌داد یا این آخری‌ها پایگاه اسرائیلی‌ها را هدف قرار داد، شاخ و شانه می‌کشید در حالی که خاک کردستان عراق مأمنی برای ضد انقلاب و نیروهای رژیم صهیونیستی شده است که هنوز هم در آنجا حضور دارند.
اقلیم کردستان برای تمامیت عراق است،‌ کردها سودای استقلال و تشکیل دولت در عراق را داشتند و این سیاست را به دیگر مناطق کردنشین نیز کشاندند اما موفق نشدند چرا که مردم کردستان ایران خواهان یکپارچه بودن ایران هستند.
دولت مرکزی عراق، ‌نظارت خود را بر روی اقلیم کردستان باید افزایش دهد،‌این منطقه جزو خاک عراق است که به صورت خودمختار اداره می‌شود به دلیل ضعف دولت مرکزی است که کردستان عراق جایی برای حضور ضد انقلاب در خاک خود شده است.
هر چند روابط ایران و کردستان عراق بالا و پایین زیاد داشته است اما آنها مدیون جمهوری اسلامی ایران هستند و در بزنگاه‌های دشوار و سخت،‌این ایران بوده است که آنها را نجات داده و اجازه نداده تا در شرایط بحرانی قرار بگیرند. مهمترین آن، مقابله با داعش است که اگر یاری سردار شهید حاج قاسم سلیمانی نبود، اکنون کردستان عراق وجود خارجی نداشت.
هیچ کشوری در آن مقطع بحرانی،‌به اقلیم کردستان عراق کمک نکرد و تنها ایران بود که به داد آنها رسید اما پس از آن، بارها نیروهای ضد انقلاب مستقر در خاک کردستان عراق علیه ایران اقدام کردند، صهیونیست‌های مستقر در اقلیم نیز علیه ایران فعالیت می‌کنند که برای ایران اسلامی قابل تحمل نیست.
هرچند نیچروان بارزانی وعده داده که از خاک آن اقلیم اجازه داده نمی‌شود اقدامی صورت گیرد، اما به ضدانقلاب و صهیونیست‌های مستقر در اقلیم کردستان عراق اعتماد و اطمینانی نیست.
بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق در دیدار با رئیس مجلس کشورمان تأکید کرده؛ «هیچ عقل سلیمی این را قبول می‌کند که با رژیم صهیونیستی ارتباط داشته باشد و جمهوری اسلامی ایران را از دست دهد.» این منطق درستی است،‌ همسایه خوبی مانند ایران را نباید از دست داد و به سوی اسرائیل رفت، اسرائیلی که نابودی‌اش نزدیک است.
رئیس اقلیم کردستان عراق زمانی به ایران آمد که جمهوری اسلامی دست به یک کار بزرگ زد،‌ آن هم حمله موشکی و پهیادی به اسرائیل و هدف قرار دادن مراکز و پایگاه‌های حساس این رژیم، هر دولتی با دیدن چنین واکنشی از سوی ایران اسلامی پی به اقتدار آن می‌برد و سعی می‌کند تا روابط خود را مستحکم‌تر از پیش کند.
قدر مسلم کردستان عراق نیز برای ایران اهمیت دارد، اشتراکات فراوانی بین دو طرف وجود دارد که می‌تواند باعث رونق و پیشرفت کردستان عراق شود و ایران نیز از این روابط سود خود را ببرد.
کافی است مقامات این اقلیم منطقی و عقلانی بیندیشند و با دور اندیشی سعی کنند تا منافع خود و عراق را در نظر داشته باشند.
اسرائیل و نیروهای ضد انقلاب کوموله و دمکرات مستقر در خاک اقلیم کردستان عراق اگر متحده خوبی برای آنها بودند، زمانی که داعش به سوی کردستان عراق یورش برد؛ به داد آنها می‌رسیدند، اما هیچ کمکی از سوی آنها نشد. هدف رژیم صهیونیستی که کوموله و دموکرات هم از آن دستور می‌گیرند،‌ تجزیه عراق است. تجزیه‌ای که باعث شود کشورهایی در منطقه شکل بگیرد که برای ایران اسلامی دردسر ساز باشد.
در هر صورت، سفر بارزانی به ایران در این مقطع،‌ نشان می‌دهد که آنها متوجه شده‌اند که در منطقه غرب آسیا با محوریت ایران چه می‌گذرد.
یک نکته هم یادآوری شود که اقلیم کردستان عراق،‌کشور نیست که پرچم آن در تهران به اهتزار در می‌آید. در دیدارهای رسمی هم می‌بینیم که پرچم اقلیم وجود ندارد. اگر هم پرچمی قرار است وجود داشته باشد باید پرچم عراق باشد. این اشتباهی بود که برخی مرتکب شدند.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcc1oqse2bqi08.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی