چهارشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۵:۵۷
کد مطلب : 128838
با رونمایی از یک کتاب در حوزه کودک برگزار شد

جشن شصتمین سال آغاز روابط ایران و فیلیپین در فرهنگسرای رسانه

جشن ۶۰ سالگی روابط دیپلماتیک میان ایران و فیلیپین ظهر امروز (یکشنبه) با حضورروبرتو جی مانالو سفیر فیلیپین در تهران و رایزن فرهنگی این کشور در ایران در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
جشن شصتمین سال آغاز روابط ایران و فیلیپین در فرهنگسرای رسانه
به گزارش پایگاه خبری تحلیل فرهنگ و هنر فرهنگسرای رسانه ظهر امروز میزبان نشستی با عنوان شصتمین سال آغاز روابط ایران و فیلیپین بود که در حاشیه ان از انتشار یک کتاب فیلیپینی به زبان فارسی در رده کودکان نیز رونمایی شد. 
مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه در ابتدای این مراسم ضمن خوش امد گویی به سفیر و رایزن فرهنگی فیلیپین در تهران، آغاز شصتمین سال روابط دیپلماتیک ایران و فیلیپین را تبریک گفت و بر استفاده از ظرفیت های فرهنگی برای توسعه روابط بین دو کشور تاکید کرد.
وی با اشاره به ریشه های روابط میان دو ملت فیلیپین و ایران از شخصیتی به نام دکتر اورارا باتارا پزشک فیلیپینی مقیم تهران در دوران دفاع مقدس یاد کرد و گفت: شاید بسیاری از مردم ایران و حتی فیلیپینی ها نیز ایشان را به یاد نداشته باشند. دکتر باتارا از جمله فیلیپینیایی هایی بود که پیش از انقلاب اسلامی ایران برای فعالیت در بخش درمانی ایران عازم کشورمان شدند و برخلاف بسیاری از پزشکان خارجی که با شروع انقلاب و آغاز جنگ تحمیلی خاک کشور را ترک کردند در ایران ماند و بویژه در دوران هشت سال دفاع مقدس خدمات فراوانی را به رزمندگان ایرانی در جبهه ها بویژه در خوزستان و مشخصا دزفول ارائه کرد. دکتر باتارا پس از جنگ نیز در ایران ماند و پس از دست و پنجه نرم کردن با بیماری قلبی متاسفانه در سال۶ ۱۳
دار فانی را وداع گفت و پس از تشییع گیترده پیکرش توسط مردم دزفول در مقبره شهدای موشکی شهید اباد شهرستان خرم بید استان فارس به خاک سپرده شد.
شکیبایی با توصیف صفاتی مانند زحمتکش، مهربان، محترم برای دکتر باتارا این صفات را خصیصه اصلی مردمان فیلیپین توصیف کرد و خطاب به سفیر فیلیپین گفت این خصوصیات ویژگی های مشترک ملت ایران نیز هست و اگر ایران و فیلیپین بواسطه دوری مسافت به هم نزدیک نیستند اما در بسیاری موارد مشترکاتی دارند که می تواند زمینه ساز گسترش روابط و تعاملات میان دو ملت باشد.
در ادامه این مراسم حمید غلامزاده معاون بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران نیز در سخنانی به زبان انگلیسی ضمن خوش آمد گویی به سفیر و رایزن فرهنگی فیلیپین در تهران ظرفیت های فرهنگی را دریچه ای به سوی گسترش روابط بین دو ملت ایران و فیلیپین در سایر حوزه ها دانست و از ارائه تلاش ها برای گسترش این روابط استقبال کرد.
روبرتو جی مانولو سفیر فیلیپین در تهران سخنران بعدی این مراسم بود.
وی ضمن تقدیر از تلاش های مرکز ارتباطات شهرداری تهران و فرهنگسرای رسانه در برگزاری این مراسم روابط ایران و فیلیپین را دارای قدمتی ۶۰ ساله دانست و از قدردانی رئیس فرهنگسرای رسانه پیرامون خدمات دکتر باتارا پزشک فیلیپینی به مردم ایران در دوران سخت جنگ تشکر کرد.
سفیر فیلیپین در ادامه گفت بیش از۱۵ هزار فیلیپینی در قبل و بعد از انقلاب اسلامی ایران به ایران آمدند و خیلی ها در این کشور ماندند و همچنان نیز حضور دارند. وی اشنایی دو ملت از یکدیگر را کم توصیف کرد و گفت با برگزاری هفته های فرهنگی و توسعه روابط در حوزه فرهنگی می توانیم این نقایص را جبران کنیم.
وی در خصوص مراسم رونمایی از کتاب کودک کاربائوی مهربان نیز گفت: برای ترجمه این کتاب به زبان فارسی طوری که با نسخه فیلیپینی آن مطابقت کامل داشته باشد تلاش زیادی کرده ایم تا به این وسیله کودکان ایرانی بتوانند با فرهنگ مردم فیلیپین آشنا شوند. این کتاب را ، راهی دانستیم که نشان دهیم شباهت های زیادی در رفتار میان ما فیلیپینی ها و ایرانی ها وجود دارد که جزو مشترکات محسوب می شود و زمینه ای است برای ارتباطات فرهنگی بین دو ملت.
در پایان این مراسم از کتاب کاربائوی مهربان با حضور سفیر و رایزن فرهنگی فیلیپین در تهران مهدی شکیبایی رئیس فرهنگسرای رسانه حمیدرضا غلامزاده معاون بین الملل مرکز ارتباطات شهرداری تهران رونمایی شد.
از سوی سفیز فیلیپین ۱۰۰۰ نسخه از این کتاب به کتابخانه های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران نیز اهدا شد. سفیر فیلیپین همچنین از کتابخانه تخصصی کودک در فرهنگسرای رسانه نیز دیدن کرد
https://siasatrooz.ir/vdchx6nz623ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی