چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۵
کد مطلب : 126154

جای خالی بیمه زندگی

رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری روز گذشته بر رابطه مستقیم ضریب نفوذ بیمه و رشد اقتصادی کشور مهر تایید زد...
رئیس کل بیمه مرکزی در نشست خبری روز گذشته بر رابطه مستقیم ضریب نفوذ بیمه و رشد اقتصادی کشور مهر تایید زد و اعلام کرد :« ضریب نفوذ بیمه مرتبط با رشد اقتصاد بوده و عامل اصلی متغیر صنعت بیمه است که در این موضوع پیشرفت داشته ایم به طوریکه در حال حاضرتعداد افراد تحت پوشش بیمه در کشور به ۳۶ میلیون رسیده و حکایت از رشد 5 درصدی در سالجاری دارد و درکنار آن  تعداد بیمه نامه‌های اشخاص هم ۵۳ درصد رشد داشته است.»
صحبت های رئیس کل بیمه مرکزی در شرایطی مطرح می شود که کارشناسان اقتصادی  و متخصصان صنعت بیمه متفق القول هستند که مهمترین رشته بیمه ای مرتبط با رشد اقتصادی کشور«بیمه زندگی» است. رشته ای که ضریب نفوذ آن در کشور به 2 درصد هم نمی رسد.
براساس مطالعات و بررسی های انجام شده در مورد عوامل تأثیرگذار بر روی تقاضای بیمه زندگی؛ رابطه دوطرفه ای میان رشد اقتصادی و رشد صنعت بیمه های زندگی وجود دارد و شاخص درآمد سرانه به عنوان عامل کلیدی در رشد اقتصادی در نظر گرفته می شود.
به سخن دیگر  میزان درآمد افراد تأثیر بالقوه و قوی بر روی افزایش تقاضای بیمه های زندگی دارد و تنها با افزایش رشد اقتصادی و به تبع آن افزایش درآمد سرانه و در نهایت افزایش قدرت خرید، تقاضا برای بیمه های زندگی افزایش می یابد.
 با این وجود  زمانی می توان به اثرات رشد اقتصادی 4 درصدی(طبق اعلام بانک مرکزی) بر صنعت بیمه خوش بین بود که در میان آرمارهای ارایه شده  سهم  بیمه زندگی ضریبی بالاتر یافته باشد نه با ضریب کنونی که زیر 2 درصد برآورد می شود.  در شرایطی که تورم  موجود در کشور به طور ملموس بالای 70 درصد وبه شکل مستند با تکیه بر آمارهای مرکز آمار حدود 54.5 درصد(تورم نقطه به نقطه اردیبهشت 1402) است نمی توان انتظار داشت که رشدی در این رشته از بیمه، شاهد باشیم.
قدر مسلم در چنین شرایطی افراد جامعه هر گونه هزینه کرد برای بیمه زندگی را به هزینه غیرضروری  تلقی کرده و آن را یک کالای لوکس تصور می کنند. به نظر می رسد تا مادامی که  اثرات  مشکلات اقتصادی علی رغم  آمارهای نوید بخش بانک مرکزی  و مرکز آمار در مورد رشداقتصادی بر زندگی مردم رفع نشود ،نمی توان انتطار تحولی در این عرصه و رشد آن به عنوان یک موضوع آینده نگر داشت و این مهم چیزی نیست که تنها با وجود فرهنگ سازی و آگاهی بخشی که  در جرگه رسالت های اولیه بیمه مرکزی شکل بگیرد و فکر دیگری باید کرد.
 
سارا علیاری

 
https://siasatrooz.ir/vdcgn39qtak9xq4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی