وقتی اسم نابودی و حیف و میل سرمایه‌های کشور به میان می‌آید، همگان انتظار دارند با لشکر کشی بیگانگان کشور اشغال شده و سپس منابع و مایملک کشور و مردم به غارت برده شود. نه! در هزاره سوم و قرن 21 دیگر غارت و چپاول سرمایه‌های کشور با لشکر کشی‌ها حادث نمی‌شود و از طرف دیگر بعضاً قرار نیست پای یک یا چند کشور بیگانه در میان باشد، بلکه در این دوره پست مدرن، شاهد غارت و چپاول از درون هستیم و این اتفاق نامیمون از سوی برخی خودی‌ها صورت می گیرد و از آنجا که با سوء مدیریت‌ها، اقدامات تعمدی و آگاهانه، نابخردی در برنامه ریزی، بی‌تدبیری در نظارت بر امور روبرو هستیم بصورت بطئی شاهد غارت منابع ملی و سرمایه‌های خدادای هستیم. این مقدمه را گفتم تا برسیم به موارد ذیل و خودتان قضاوت کنید که این چپاول منابع ملی چگونه صورت می‌گیرد.
1- خودروهای داخلی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۰ تا ۱۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند که این عدد در دنیا ۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است، در حالی که مصرف بنزین خودروهای داخلی تقریبا ۳ برابر مصرف استاندارد جهانی است.
2- دلیل دوم افزایش مصرف بنزین، خودروهای فرسوده است.آمار‌ها نشان می‌دهد هر یک از خودروهای فرسوده نسبت به یک خودروی غیر‌فرسوده ۳/۱۴ درصد مصرف بنزین بیشتری دارد.
3- اینکه دولت نمی‌تواند خودروسازان را ملزم به تولید خودروهای استاندارد نماید، جای سوال فراوان دارد و معلوم نیست با این همه سازمان های عریض و طویل اجرایی و نظارتی چرا خودروسازان از دولت و دستورالعمل‌های صادره تمکین نمی کنند؟ سازمان محیط زیست،سازمان استاندارد، پلیس راهور، بازرسی کل کشور، وزارت صمت در این میان چکاره هستند آیا وجودشان صرفا نمایشی است یا توان انجام ماموریت های محوله را ندارند؟
4- با این شیوه مصرف بنزین در کشو، در سال آینده منابع ارزی زیادی را باید صرف واردات بنزین کنیم، در حالی که ما تاکنون اقدام به صادرات بنزین نیزمی‌کردیم؛ ولی به دلیل عدم سیاستگذاری صحیح دولت و خودورسازان و سایر متولیان، ایران از کشوری صادر کننده به کشوری وارد کننده تبدیل خواهد شد.
5- ظرفیت پالایشی کشور در زمینه تولید بنزین و گازوئیل با مقدار مصرف یکی شده است. موضوع مهم یارانه پنهانی است که به سوخت‌های مختلف اعطا می‌کنیم. بر اساس اعلام شرکت ملی پالایش و پخش، سالانه ۸۰ میلیارد دلار یارانه سوخت در کشور پرداخت می‌کنیم.
6- پیش‌بینی شده بود که رشد مصرف بنزین امسال6 و نیم درصد باشد، ولی بر اساس مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس امسال رشد مصرف بنزین در سال جاری ۱۲ و نیم درصد بوده است.
7- حدود ۲۰ میلیون خودروی سواری و ۴ تا ۵ میلیون خودروی عمومی داریم که جمع آنها ۲۵ میلیون می‌شود، ولی تعداد کارت سوخت در دست مردم ۳۰ میلیون کارت سوخت است.
8- از ابتدای امسال بالاترین میزان مصرف بنزین ۱۲۷ میلیون لیتر در روز بوده است. در این روزها که مصرف بالایی داشته‌ایم از ذخایر استراتژیک استفاده کرده‌ایم تا محتاج به واردات نشویم.
کلام آخر...
با توجه به آنچه که گفتیم اینک با مفهوم جدید نابودی منابع ملی آشنا شدید و نکته مهم این است که همه مسئولان کشور در هرسه قوه این موارد را هم خیلی خوب می‌دانند اما چرا در یک حرکت جهادی این مشکل برای همیشه حل نمی شود خدا عالم است!
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcfccdyvw6d0ma.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی