يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۹
کد مطلب : 129396

نگاهی بر یک سفر

درشرایطی که جهان معطوف به نسل کشی در غزه و لزوم مجازات رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌باشد و غرب با حاشیه سازی نظیر جنگ اوکراین و تحرکاتی همچون بازآفرینی ادعاهای حقوق بشری علیه ایران به دنبال مقابله با این روند می‌باشد که در تحولی مهم در صحنه بین‌الملل، رییس‌جمهور چین پس از پنج سال به قاره اروپا سفر با مقامات فرانسه و اتحادیه اروپا دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.
شی جین پینگ، رییس‌جمهور چین در یک سفر دو روزه به پاریس رفته است. این سفر در حالی صورت گرفته است که روابط طرفین را در دو حوزه مناسبات دو جانبه و نیز در قالب اهداف اتحادیه اروپا می‌توان مورد ارزیابی قرار داد. از نگاه چین آنچه دارای اهمیت می‌باشد از یک سو تامین منافع اقتصادی است و از سوی دیگر خودداری اروپا از دخالت در امور چین واحد در لوای حمایت از تایوان می‌باشد. پکن تاکید دارد که رویکرد اروپا به همراهی با آمریکا علیه وحدت چین، ضربه‌های اساسی به مناسبات طرفین می‌زند.
در همین حال پکن در دو سال اخیر تلاش نموده تا با طرح‌های متعدد میانجی‌گر رفع تنشها میان روسیه و اروپا گردد و در این راستا نیز برنامه‌هایی برای پایان جنگ اوکراین ارائه کرده است که پینگ تلاش دارد تا در این سفر طرف غربی را به پذیرش این طرح‌ها متقاعد سازد. در نقطه مقابل اما از یک سو فرانسه و اروپا به شدت چین را رقیبی سخت می‌دانند که پیوند آن با روسیه و چین هزینه‌های سنگینی برای غرب به همراه دارد لذا تمام توان خویش را علیه آن به کار گرفته‌اند. هر چند که فرانسه به دلیل بحران اقتصادی به شدت نیازمند روابط با چین است اما در چارچوب فرایند اتحادیه اروپا رویکردی تقابلی را در دستور کار دارد چنانکه فرانسه از تحقیقات اتحادیه اروپا در مورد صادرات خودروهای الکتریکی چین حمایت می کند و در ژانویه پکن تحقیقاتی را در مورد واردات براندی آغاز کرد.همچنین یکی از مشاوران کاخ الیزه پیش از سفر شی جین‌پینگ، سفری که اولین بار پس از ۵ سال به اروپا انجام می‌شود گفت: «ما باید به فشار بر مقامات چینی ادامه دهیم تا تضمین‌های بیشتری در مورد مسائل تجاری به ما بدهند». اما در این میان جنگ اوکراین نیز برای فرانسه دارای اهمیت است لذا امانوئل ماکرون تلاش می کند پینگ  را متقاعد کند که از نفوذ خود بر روسیه درباره جنگ اوکراین استفاده کند. در این میان باید در نظر داشت که مجموع فرآیندهای مذکور در حالی است که فرانسه و اروپا در قبال چین دچار دوگانگی رفتاری هستند از یک سو برای بقای اقتصادی نیازمند این کشور هستند و از سوی دیگر در چارچوب یک جانبه گرایی نظام سرمایه داری باید به مقابله با پکن بپردازند که نتیجه آن استمرار تنش‌ها میان طرفین به رغم دیدارهای به ظاهر دوستانه است.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdchwwnz-23nixd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی