دوشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۰:۲۰
کد مطلب : 128670
اتوبوس‌های تولید داخل به کار نیامد

حمایت از تولید داخل به چه قیمتی؟

حمایت از تولید داخل به چه قیمتی؟
همیشه بر حمایت از تولید داخلی تأکیده شده استف تولیدی که می‌تواند چرخ اقتصادی کشور را بچرخاند و ایجاد اشتغال کند و برای کارگران و کارکنان هر واحد تولیدی درآمد زا باشد، اما جمایت از تولید نباید باعث تولید بی‌کیفیت شود که چنین اتفاقی ضربه به اقتصاد داخلی کشور است.
کیفیت مناسب است که خریدار و مشتری را راغب به مصرف تولید داخلی می‌کند و اگر این تولید داخلی از کیفیت خوبی برخوردار نباشد، مشتری به سراغ جنس خارجی می‌رود حتی اگر قیمت آن چند برابر بیشتر باشد.
ضرب المثلی است که می‌گوید «هنوز آنقدر پولدار نشده‌ام که جنس ارزان بخرم!» منظور از جنس ارزان جنس بی کیفیت است که زود خراب می‌شود و بازدهی کافی را ندارد برای همین است که انگلیسی‌ها چنین ضرب المثلی را گفته‌اند.
اما زمانی که گزینه برای خرید و انتخاب نداشته باشی مجبور می‌شوی که از همان جنس بی کیفیت استفاده و آن را خریداری نمایی، مردم اکنون به همین درد دچار هستند یعنی در زمینه خودرو انتخاب دیگری ندارند و باید تن به خرید محصولات داخلی بدهند که هم بی کیفیت است و هم نسبت به خودروی تولید شده گران است، حتی آن ضرب المثل انگلیسی هم در این مقوله قابل استفاده نیست چرا که قیمت خودروهای داخلی حتی از برخی تولیدات خودروهای خارجی با کیفیت، گران‌تر است.
شهرداری تهران اما پس از امضای قرارداد خرید ده‌ها اتوبوس از یک شرکت داخلی، به دلیل بی‌کیفیت بودن اتوبوس‌ها، آنها را پس داد و با چینی‌ها قرارداد بست تا بخشی از نیاز اتوبوس‌های شهری تهران را تأمین کند.
هر چند انتقاد بجا باید باعث شود تا تولید کننده داخلی محصولات با کیفیت تولید کرده و در اختیار مردم و نهادها قرار دهد نه این که از موضع بالا اشتباه خود را نپذیرد و فرافکنی کند.
در همین حال نائب رئیس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه حمایت از تولید داخل در دستور کار است، گفت: باید خودروسازان هم محصول با کیفیت تولید کنند، در حال حاضر اتوبوس های نو خراب شده‌اند.
پرویز سروری در گفت و گو با فارس در خصوص نحوه قرارداد شهرداری با خودروسازان داخلی و گلایه مندی آنها، گفت: در شهرداری معاملات به صورت نقدی و غیرنقدی صورت می‌گیرد و چیز تازه‌ای نیست و خودروسازان می‌توانند قبول کنند یا نکنند؛اجباری نیست.
وی با بیان اینکه در همه پروژه‌ها از این روش استفاده می‌شود، گفت: حجم  پروژه ها در شهرداری بالاست و کارها به صورت نقدی و غیرنقدی پیش می رود و اگر ملکی به خودروساز معرفی می‌شود، آنها می توانند بررسی کنند و در صورتی که مورد تاییدشان نباشد، قبول نکند.
سروری گفت: ما هنوز هم  اعلام می‌کنیم که تمایل شهرداری و شورا به این است که از تولیدات داخل حمایت کنند ولی نباید عده‌ای سو استفاده کنند و مردم در سرما و گرما به علت خرابی اتوبوس معطل بمانند.
عضو شورای شهر تهران بیان کرد: اتوبوس نو پروتکل پذیرفته شده‌ای دارد و تا مدت ها باید بار شهر را بردارد نه اینکه نیامده خراب شود و به پارکینگ برود. رئیس اتوبوسرانی گفته که  150 اتوبوس نو خراب شده و به پارکینگ رفته است. وی با بیان اینکه ما از کل ظرفیت اتوبوس کشور در صورتی که  استاندارد باشد استفاده می‌کنیم؛ گفت:  هر کارخانه‌ای که بچرخد، شغل ایجاد می‌شود اما باید خودرو استاندارد باشد و ما به دلیل اینکه فاصله بین تولید و تقاضا زیاد است از واردات هم استفاده می‌کنیم اما از تولیدات با کیفیت داخل هم استفاده می‌کنیم.
این در حالی است که معاون مالی و اقتصاد شهری شهرداری تهران از خرید ۲۵۰۰ اتوبوس برقی( ۱۲ متری)، ۲۷۵۰۰ تاکسی انرژی نو، ۱۰ هزار ون و مینی‌بوس و ۱۵۰ هزار موتور سیکلت برقی در سفر زاکانی به چین خبر داد.
لطف‌الله فروزنده در تشریح دستاوردهای سفر تیم مدیریت شهری به چین اظهار کرد: افزایش سطح خدمات به‌ویژه در حوزه حمل و نقل عمومی، مهم‌ترین رویکرد مدیریت شهری و هدف‌گذاری اصلی با مدیریت زاکانی و منطبق با سیاست‌گذاری شورای شهر بود که خوشبختانه بر همین اساس، مطابق با ظرفیت کشور، در جهت توسعه خطوط مترو و ایستگاه‌های خط 6 و ... تلاش‌های خوبی در این دو سال انجام شد.
فروزنده با اشاره به همکاری دولت  در این خصوص گفت: خوشبختانه فاینانس 20 در صد انجام شد و مابقی نیز در مرحله  فرآیند است و در حال حاضر با راه‌اندازی خط تولید، امیدواریم با زمان‌بندی انجام شده شاهد استفاده مردم از نخستین ناوگان حمل و نقل عمومی باشیم. افزایش ظرفیت  واگن‌های مترو، افزایش سرعت قطار ها و سرعت جابه‌جایی شهروندان در سفرهای درون‌شهری مهم ترین رویکرد این اقدام بود.
فروزنده با اشاره به انعقاد قرار داد 2500 اتوبوس برقی تصریح کرد: نخستین اقدام قابل توجه در این زمینه توافق با یکی از شرکت‌های چینی بود که بتوانیم منابع مالی را تامین کنیم، انتقال تکنولوژی در تمام تفاهم نامه‌ها اولویت مهمی داشت که در همین راستا در سه گام تفاهم شدند واردات، دانش فنی هم منتقل شود.
https://siasatrooz.ir/vdcbzwb8grhb50p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی