شنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۶
کد مطلب : 128863

مداخله‌جویی آمریکا برای زیر سوال بردن انتخابات ایران

مداخله‌جویی آمریکا برای زیر سوال بردن انتخابات ایران
معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران همزمان با برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران و مشارکت ایرانیان در اظهاراتی مداخله جویانه، تلاش کرد مشروعیت این انتخابات را زیر سوال ببرد و از جانب مردم ایران سخن بگوید.
به گزارش ایرنا، «آبرام پیلی» معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در واکنش به برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران در روز جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ مدعی شد: «حکومت ایران به دنبال استفاده از این انتخابات به عنوان نمایشی از دموکراسی است اما تاکنون هزاران نامزد را رد صلاحیت کرده است. مردم ایران به خوبی می‌دانند که این انتخابات، هر نتیجه ای که داشته باشد، نماینده آنها نیست و ما نیز با آنها هم عقیده هستیم.»معاون نماینده ویژه آمریکا در امور ایران ادعا کرد: «همانطور که برخی از ایرانیان امروز در اولین انتخابات پارلمانی پس از آخرین سرکوب خشونت‌آمیز حکومت رای می‌دهند، جهان می‌داند که مردم ایران در پای صندوق‌های رای حرف واقعی را نمی توانند بزنند.»
پیلی همچنین درباره حکم صادره برای شروین حاجی پور نیز گفت: «رفتار ضد دموکراتیک حکومت ایران امروز نیز در دادگاه‌ها ادامه دارد، جایی که شروین حاجی‌پور خواننده پس از تبدیل شدن آهنگش[ برای ] به عنوان سرود جهانی اعتراضات مردم ایران به سال‌ها زندان محکوم شده است.»
این مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد: «ایالات متحده آمریکا همچنان به شفاف‌سازی نقش مقامات حکومت ایران در نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد و ما همچنان در کنار ایرانی ها در مبارزه برای آینده‌ای آزاد و دموکراتیک خواهیم ایستاد.»انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری جمعه ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در سراسر کشور برگزار شد. نامزدهای این انتخابات برای دستیابی به ۲۹۰ کرسی قوه مقننه و ۸۸ کرسی مجلس خبرگان رهبری با یکدیگر رقابت می‌کنند.
پیش از برگزاری انتخابات نیز سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیش از برگزاری  انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان در ایران در ۱۱ اسفند ماه  ۱۴۰۲ همچون روال همیشگی واشنگتن، در اظهاراتی مداخله جویانه مدعی شد انتظار ندارد این انتخابات « آزاد و منصفانه» باشد.
متیو (مت) میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی مدعی شد: «من انتظار ندارم و گمان می کنم که تعداد زیادی از مردم ایران انتظار ندارند که این انتخابات، آزاد و منصفانه باشد.»این مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: «همانطور که می‌دانید، هزاران نامزد قبلا در فرآیند غیرشفاف رد صلاحیت شده‌اند و جهان از مدت ها قبل می داند که نظام سیاسی ایران دارای سیستم اجرایی، انتخاباتی و قضایی غیردمکراتیک و غیرشفاف است. در چارچوب همین جوسازی ها نیز پیش از انتخابات دولت آمریکا و انگلیس از وضع تحریم‌های جدید علیه افراد و نهادهای جمهوری اسلامی خبر داد. وزارت خزانه داری آمریکا از وضع تحریم‌های جدید علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.وزارت خزانه داری آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران را در فهرست تحریم‌های خود علیه تهران قرار داده است. در این بیانیه همچنین آمده است که آمریکا یکی از اعضای گروه انصارالله یمن را هم تحریم کرد.
همزمان دولت انگلیس اعلام کرد که ۵ نهاد جدید در فهرست تحریم‌های اعمال شده علیه ایران قرار گرفتند.وزارت خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مدعی شد که بسته تحریم‌های جدید کسانی را هدف قرار می‌دهد که از اقدامات انصارالله یمن در سراسر خاورمیانه و دریای سرخ حمایت می‌کنند. در این بیانیه آمده است دولت انگلیس با هماهنگی با آمریکا، نهادها و افراد ایرانی را تحریم کرده است.بنا به اعلام وزارت خارجه انگلیس، تحریم‌های جدید شامل یگان‌های اصلی و جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران می‌شود.
وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز پیش از آن اعلام کرد که 6 فرد و پنج نهاد مرتبط با ایران را تحریم می‌کند.وزارت خزانه‌داری آمریکا در به‌روز رسانی لیست اتباع تحریم شده خود گفت که افراد جدید تحریم شده اتباع ایرانی هستند و گفته می‌شود با فرماندهی سایبری الکترونیک سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مرتبط هستند.وزارت خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد: «ایالات متحده در واکنش به عملیات سایبری اخیر، بازیگران سایبری وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را که طی آن آنها تصاویری از کنترلرهای منطقی قابل برنامه‌ریزی ساخت شرکت یونیترونیکس اسرائیلی را هک و منتشر کردند، تحریم می‌کند.»به گزارش اسپوتنیک، وزارت خزانه‌داری در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد که چهار مورد از نهادهای تحریم شده با یک شبکه خرید برنامه موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایران مرتبط هستند. در این بیانیه آمده است که نهاد دیگر با فروش میلیون‌ها دلار کالا برای نیروی قدس سپاه در ارتباط است. در بیانیه همچنین آمده است که چهار شرکت از پنج نهاد شامل شرکت نفت چین، شرکت بازرگانی Advantage و شرکت بازرگانی بین‌المللی FY در چین مستقر هستند. لازم به ذکر است عضو شورای عالی سیاسی یمن گفت: حضور گسترده مردم در مراکز رأی گیری بیانگر آن است که ملت ایران با قدرت و صلابت پشت انقلاب اسلامی و اصول آن ایستاده است.سلطان السامعی، عضو شورای عالی سیاسی یمن، جشن باشکوه دموکراسی را که تنها الگوی انتقال مسالمت آمیز قدرت است، به جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت و افزود: استقبال گسترده از صندوق‌های اخذ رأی در انتخابات مجلس ایران سند محکمی از پاسخ قاطعانه ملت ایران به تمام بمباران‌های بی امان رسانه‌ای علیه این انتخابات پیش از برگزاری آن است.
https://siasatrooz.ir/vdcfvcdymw6d0ca.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی