?>?> شرایط سنجی گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری | سیاست روز
سه شنبه ۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۰۵
کد مطلب : 129666

شرایط سنجی گزینه‌های انتخابات ریاست جمهوری

فعلا در حال سنجش هستند، سبک و سنگین می‌کنند که بیایند یا نیایند، البته شرایط سنجی هم می‌کنند تا ببینند مقبولیت و محبوبیت‌شان در میان افکار عمومی چقدر است.
اما آنچه مهم است تعهد و تخصص و مدیریت جهادی، علمی و انقلابی بودن است، هر کس در خود احساس می کند که می‌تواند سکان قوه مجریه را در دست بگیرد و آن را به سرمنزل مقصود برساند باید بیاید اما اگر سودای قدرت دارد،‌آمدنش و احیاناً انتخاب شدنش خیانت به مردم، ‌انقلاب و کشور است.
پس از شهادت رئیس جمهور مردمی و با گذشت 10 روز از شهادت او، اکنون فضای سیاسی کشور به سوی انتخابات ریاست جمهوری جلب شده است، انتخاباتی که اجباراً یکسال زودتر برگزار می‌شود. در چنین فضایی چهره‌های شاخص که پیش از این نیز خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نامزد کرده بودند بیشتر بر سر زبان‌ها هستند.
شاخص‌ترین آنها علی لاریجانی است که البته هنوز رسماً نامزدی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام نکرده است با این وجود،‌یک مسئله پیش پای او است،‌آیا صلاحیتش احراز می‌شود؟ طرح این پرسش برای این است که صلاحیت علی لاریجانی رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 از سوی شورای نگهبان احراز نشد و البته همین مسئله نیز حاشیه‌هایی داشت که با اعتراض علنی لاریجانی آغاز شد.
هر چند کشور اکنون بیشتر به یک تکنوکرات نیاز دارد تا یک ایدئولوگ و نظریه پرداز، کار اجرایی آن هم در قامت ریاست جمهوری بسیار سنگین و دشوار است و هر فردی از پس آن بر نمی‌آید.
محمد باقر قالیباف گزینه دیگری است که درباره او نیز هنوز قطعیتی برای آمدن در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری دیده نمی‌شود.قالیباف دیروز بار دیگر با 198 رأی رئیس مجلس دوره دوازدهم شد و پنجمین سال ریاست خود را آغاز کرد. او اگر بخواهد نامزد انتخابات شود نیازی به استعفا از ریاست مجلس ندارد و می‌تواند خود را نامزد انتخبابات ریاست جمهوری کند و اگر هم رأی نیاورد به ریاست خود در مجلس ادامه دهد.
هر چند محمد باقر قالیباف یک تکنوکرات است و فوت و فن کارهای اجرایی را می‌داند اما اگر خود را نامزد کرد باید نسبت به دور و اطرافش حساس‌تر و دقیق‌تر باشد. البته به نظر نمی‌رسد که او مشکلی از جهت احراز صلاحیت داشته باشد چرا که به تازگی صلاحیت او برای انتخابات مجلس تایید شده است.
گزینه دیگر که بر سر زبان‌ها افتاده محمود احمدی نژاد است، او که دو دوره ریاست جمهوری را بر عهده داشت، حاشیه‌های زیادی هم با خود آورد،‌از قهر 11 روزه گرفته تا جنجالی که در مجلس شورای اسلامی با پخش آن فیلم در صحن مجلس که ریاست آن را علی لاریجانی بر عهده داشت بپا کرد و پس از پایان دوره ریاست جمهوری نیز با سخنان و مواضعی عجیب سعی کرد تا خود را مطرح نگه دارد اما مدتی است که سکوت کرده و از آن سخنان تند و حتی ضد انقلابی خبری نیست.
در کنار این سه تن، هستند افرادی که با قطعیت نامزدی خود را اعلام کرده‌اند،‌سعید جلیلی یکی از آن اشخاصی است که اعلام آمادگی کرده است.او سابقه دبیری شورای عالی امنیت ملی کشور و همچنان مذاکره کننده هسته‌ای را در سابقه خود دارد. گرایش سیاسی او به سوی جبهه پایداری است که البته دیروز ظرفیت این جبهه در انتخاب رئیس مجلس با 62 رأی به ذوالنور دیده شد.
اما از سوی اصلاح طلبان مهمترین گزینه را شاید بتوان محمد جواد ظریف نامید، او هنوز واکنشی نشان نداده،‌اطرافیانش هم درباره احتمال نامزدی ظریف برای انتخابات ریاست جمهوری روشن سخن نگفته‌اند اما شاید او یکی از گزینه‌های اصلاح طلبان باشد.
دکتر صدر نیز نامش مطرح شده اما قطعیت نیافته است او اکنون عضوی از مجمع تشخیص مصلحت نظام است و یک دیپلمات قدیمی است.
افرادی مثل محمدرضا عارف، اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان، محمد صدر، مجید انصاری و محمد شریعتمداری و محسن هاشمی از جریان اصلاحات مطرح هستند اما هنوز قطعیتی وجود ندارد. انتخابات ریاست جمهوری امسال ویژگی‌های خود را دارد، برای آن که مشارکت بالا رود نیاز است هر طیف‌های سیاسی مطرح در کشور نامزدهای شاخص وجود داشته باشد. این دوره،‌ کشور نیازمند مشارکت بالا است و شورای نگهبان نیز در این امر نقش اساسی دارد.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdch-wnz-23ni-d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی