علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست خبری خود به مناسبت روز مجلس که با حضور رسانههای داخلی و خارجی برگزار شد، شهید مدرس را فردی نادر در تاریخ ایران دانست و اظهارداشت: او یک فقیه و یک مولای مبارز بود و فردی اسلامشناس و دردمند نسبت به منافع ملی کشور و آیندهنگر بود آن هم در شرایط بسیار سختی که دولتهای مختلف در جنگ جهانی ایران را اشغال کرده بودند نقش مدرس در آن زمان نقش بیبدیلی بود و به همین دلیل هم نام او در تاریخ ایران ماندگار شده است.
لاریجانی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره بازنگری در قانون اساسی و تشکیل مجلس دوم که برخی نمایندگان در نطقها و اظهارنظرهایشان مطرح میکنند، گفت: این تقسیمبندی در برخی دول وجود دارد و در برخی دول هم یک مجلس است، اینکه در قانون اساسی متناسب با امور، برخی شرایط باید تغییر کند سالها مطرح است، ولی اینکه در شرایط فعلی وقت خود را در مورد این مسئله بگذاریم مناسب نیست.
وی خاطرنشان کرد: باید از شرایط فعلی عبور کنیم تا به آن مسائل بپردازیم، البته منافاتی هم ندارد ولی زمان این موضوع نیست، چرا که مسائل و مشکلاتی مردم دارند و در خصوص تغییر قانون اساسی باید بگویم که این کار ساده نیست و نظاماتی در این خصوص وجود دارد چرا که مجلس جدید باید با ترکیب جدید به وجود آمده و درخواستها باید مشخص و به تأیید رهبری برسد و درنهایت پس از بحثهای مختلف این موضوع به نتیجه برسد.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤالی درباره برنامه مجلس برای افزایش حقوق و قدرت خرید مردم و کافی بودن افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان و نادیده گرفتن این افزایش در قبال کارگران، گفت:این افزایش حقوق حتما شامل حال کارگران هم خواهد شد، اینکه ما تعدیلی در حقوق متناسب با شرایط ایجاد کنیم حتمی است.
وی تصریح کرد: باید به وضعیت غیر از این افراد (کارمند و کارگر) توجه کرد که چند نظر در این خصوص وجود دارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی درباره نظرها گفت: مرکز پژوهش ها مدتها طرحی را بررسی و ارائه کرده است که تغییرات در مسائل مختلف انرژی یکی از این نظرهاست که البته با دولت در این خصوص به تفاهم نرسیدیم، ضمن اینکه این نظر طرفداران زیادی هم در کشور دارد و میتواند تعدیلی در این خصوص به وجود آورد.
وی درباره نظر دوم گفت: طرح بعدی مرکز پژوهشها آن است که بستههای کمکی که اخیرا باب شده، به اقشار مختلف داده شود، ضمن اینکه هر دوی این نظرها وجود دارد.
لاریجانی در پاسخ به سؤال دیگری درباره ضربالاجل ایران به اروپا درباره تعهدات آنها و زمان پایان این ضربالاجل گفت: اروپاییها بحثهایی که قبلا می کردند مبنی بر اینکه خروج آمریکا از توافق هستهای و اصرار آنها به ایران که جمهوری اسلامی از آن خارج نشود وجود داشته و میخواستند که ایران تعهداتش را اجرا کند، اما آنها در مورد تعهدات خود کاری نکردند، ولی راهکارهایی هم در این خصوص مطرح شده است که هرازگاهی هم تغییر کرده است اما ایران هم در حال رصد است و در شورای هستهای بحثهای مفصلی شده است، آنچه مهم است این است که توافق بینالمللی بوده اما عنصر مزاحمی مشکلاتی را ایجاد کرده است.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره استیضاح وزیر امور خارجه در شرایط فعلی و وجود تحریمها و به مصلحت بودن این کار گفت: استیضاح از حقوق نمایندگان محسوب میشود و ممکن است استیضاح از سوی جمع مجلس مصلحت نباشد، اما ما نمیتوانیم این را به اقلیتی تحمیل کنیم و آنها هم میتوانند از این ابزار استفاده کنند، البته این امر خلاف روال نیست.
لاریجانی تصریح کرد: نکته آقای ظریف درباره پولشویی مقدمه و مؤخرهای داشت که در ابتدای آن اعلام کرد کسانی که در مورد لایحه CFT براساس عقاید خود صادقانه نظر میدهند و برخی هم ممکن است تحتتأثیر باشند که به نظرم موضوع دومی را اگر نمیگفتند بهتر بود و سیاستمداران میتوانند برخی موضوعات را نگویند.
رئیس قوه مقننه در پاسخ به سؤال دیگری درباره بودجه سال آینده و اهداف مجلس در این خصوص و راهکارهای نمایندگان برای جلوگیری از بحرانها و نوسانات ارز گفت:باید براساس شرایط فعلی انتظارات خود را متعادل کنیم، ضمن اینکه مسئله فروش نفت و مسائلی که برای تنگناهای واردات و صادرات به وجود آوردند، تأثیراتی در قیمتهای این امور خواهد داشت، به طوری که روزهای گذشته قیمت نفت ۷۰ دلار بوده اما هماکنون پایین آمده است، این موضوع که نزدیک به واقع است را باید قبول کنیم.
لاریجانی در پاسخ به سؤالی در رابطه با جایگاه مجلس دهم گفت: باید به این واقعیت توجه کرد که نمایندگان مجلس نمایندگان مردمند و مردم آنها را انتخاب کردهاند و کار مجلس به فرد است و طبق قانون اساسی نمایندگان نمیتوانند اختیاراتشان را به شخص دیگری واگذار کنند و شخصاً باید کار کنند.
لاریجانی در پاسخ به سؤال خبرنگاری مبنی بر اینکه با توجه به اینکه رئیسجمهور آمریکا برای مذاکرات بیقید و شرط با ایران بارها اعلام آمادگی کرده است، آیا چنین عزمی برای مذاکراتی نظیر برجام دو در مقامات ایرانی وجود دارد یا نه، گفت: اولاً از رئیسجمهور آمریکا دو سنخ حرف شنیده میشود؛ یک سنخ حرفهای بیحساب و کتاب است که نسبت به ملت ایران جسارت میکند که حرفهای سخیف مایه مباهات نیست.
وی ادامه داد: یک سنخ دیگر هم این است که در کنار حرفهای سخیف، میگوید ما آماده مذاکره هستیم. رهبری معظّم چندبار فرموده بودند آمریکاییها اگر درست عمل میکردند و درست عمل بکنند و به قواعد آن پایبند باشند و آنچه که تعهد میکنند پایبند باشند؛ مگر ما قبلاً مذاکره نکردیم؟ وقتی یک کشوری توافق بینالمللی را زیر پا میگذارد و عمل نمیکند چطور تقاضای مذاکره دوباره میکند؟
وی در پاسخ به این سؤال که آیا این سخن شما به معنای نشانهای برای آمادگی مذاکره مجدد است؟ گفت: نه! ما الان شرایط را مهیای مذاکره نمیبینیم و بیشتر حالت تفنن دارد. ما که نمیخواهیم دیپلماسی بزک را در کشور دنبال کنیم. آقایان اگر معتقد به مذاکره هستند، اول به آن چیزی که زیر پا گذاشتهاند برگردند و یک حسن نیت نشان دهند. ما این را نمیبینیم و حرفهای سخیف میزنند که سطح و قواره این کشور را از لحاظ دیپلماسی پایین میآورد.
رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که آیا از میزان دقیق افزایش درآمد دولت از محل فروش نفت و ارز اطلاع دارد و اینکه دولت در چه محلی این افزایش درآمد را هزینه کرده است، گفت: باید ببینیم که درآمد دولت در چه زمینههایی افزایش یافته است چون بخشی از منابع ما مربوط به کالاهای اساسی و نیازهای پزشکی است که خیلی افزایش ندارد چون متوسط قیمت ارزی که ما در قانون بودجه در نظر گرفتهایم ۴ هزار تومان است و آن بخشی که در بازار ثانویه که حدود ۸ هزار تومان است مربوط به دولت نیست بلکه صادراتیها آنجا عرضه میکنند و وارداتیها از آنجا میبرند ولی من به دیوان محاسبات گفتهام که میزان افزایش درآمد را بررسی کنند.
لاریجانی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره عدم افزایش قیمت بنزین و احیای کارت سوخت از سوی دولت و احتمال دو نرخی شدن قیمت بنزین اظهارداشت: برداشت من این است که ما فعلاً بحثی به عنوان افزایش قیمت بنزین و حاملهای انرژی نداریم و فیالحال بین ما و دولت چنین بحثی وجود ندارد.
رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برخی از کسانی که در کارهای رسانهای کارهایی میکنند با من ملاقاتهایی داشتند و روی آن دارد کار میشود البته مرکز پژوهشها هم بر روی آن کار میکند که میزان مصرف بنزین و انرژی را کاهش دهند و دوم اینکه جلوی قاچاق را تا حدی کاهش دهند و سوم اینکه فشاری به مردم نیاید مگر آنها که مصرف زیادی دارند.
وی در پاسخ به سوال خبرنگاری که درباره اظهارات محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه درباره پولشویی و نیز سخنان پیشین عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور در مورد پولهای کثیف در انتخابات پرسیده بود عنوان داشت: اینجا دو مسئله مطرح است، یک آیا ما در کشور پولشویی داریم؟ یا پولهای کثیف داریم؟ بله وجود دارد؛ نکته دوم این است که مردم انتظار دارند که مسئولین اعلام نظر بفرمایند یا اینکه بروند این مسئله را حل کنند؟ من فکر میکنم بیشتر باید به قسمت دوم فکر کرد.
وی در پاسخ به سوال دیگری با موضوع FATF و امکان به همهپرسی گذاشتن آن بیان داشت: به همهپرسی گذاشتن این مسائلی که خیلی تخصصی است مشکل است و به نظرم موضوع خیلی فنی است و حقوقدانان ما هم با دشواری ابعاد آن را درمیآورند و معلوم هم نیست که به مصلحت باشد، البته من مخالف نیستم در این امور، ولی میخواهم بگویم که در موضوعاتی که ظرافتهای فنی حقوقی دارد باید قوه قضائیه، مجلس و دولت و بخشهای حکومتی آن را حلاجی کنند و مکانیزم آن باید حل شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره نحوه برگزاری جلسات هیأت نظارت بر برجام، آینده برجام اروپایی و فرجام برجام بود، خاطرنشان کرد: اینکه شورای مربوط به هستهای تشکیل جلسه میدهد، بله، تشکیل میشود، البته من دقیق یادم نیست که یک ماه پیش یا سه ماه پیش تشکیل شد و همین گزارشات مختلف مورد بحث قرار گرفت و تصمیماتی اتخاذ شد، اما از ما نخواهید که تصمیمات را اینجا اعلام کنیم.
وی در پاسخ به این سوال که آیا ماندن ایران در برجام نتیجه مذاکرات هیأت نظارت بر برجام است، اظهار داشت: حتما همین گونه است و ما در این هیأت نگفتیم که مذاکرات را قطع کنند به خاطر اینکه ما در وجوه دیگر مسئله هستهای با دیگر کشورها در حال مذاکره هستیم و آنها هم نظراتی را به ما منتقل میکنند و سرجمع گفتیم که اروپائیان آخرین نظر خود را به ما بدهند.
لاریجانی در پاسخ به سوالی پیرامون مسئله بورسیهها و شکایت آنها به دیوان عدالت اداری و لزوم استفاده مجلس از اهرم نظارتی خود برای بازگشت دانشجویان به دانشگاه، عنوان کرد: تا جایی که اطلاع دارم مشکل آنها حل شده و اگر مواردی باقی مانده حتما از کمیسیون آموزش و تحقیقات میخواهم این موضوع را پیگیری کند.
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی پیرامون قوانین دست و پاگیر برای فعالان اقتصادی و اقدامات مجلس در این زمینه، گفت: قوانینی مانند تسهیل فضای کسب و کار با همین هدف تصویب شد. قوانین مربوط به ماست اما دستورالعمل ها مربوط به دستگاه هاست. به معاونت قوانین مجلس نیز گفته ایم که در مورد تسهیل فضای کسب و کار بررسی کنند و آنجایی که مقررات دست و پاگیر وجود دارد آنها را بردارند.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون احتمال تقسیم یمن از سوی عربستان، آمریکا و امارات در مذاکرات سوئد و تبدیل آن به غزه ای جدید، عنوان کرد: ما حتما با تجزیه یمن مخالف هستیم و این هم توطئه ای است در منطقه که به دنبال تجزیه هستند. فارس