دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
کد مطلب : 129819
هشدار به مشاوران املاک؛

سقف اجاره‌بها رعایت نشود جریمه می‌شوید

سقف اجاره‌بها رعایت نشود جریمه می‌شوید
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با هشدار به مشاوران املاک گفت: مشاوران املاک سقف اجاره بهای 26 درصد را رعایت نکنند جریمه خواهند شد.
 طبق اعلام مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران، سقف افزایش اجاره بها در تهران ۲۶ درصد اعلام شده و مشاوران املاک متخلف درخصوص رعایت نکردن این سقف جریمه می‌شوند.مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران اعلام کرد: با توجه به قانون ساماندهی بازار زمین و مسکن و تعیین نرخ تورم سقف اجاره بها با نظر شورای عالی مسکن و اعلام نهایی شورای مسکن استان تهران در جلسه صد و هشتم این شورا در محل شهرستان پردیس، افزایش ۲۶ درصدی برای سال جاری اعلام شده است، این مساله کاملاً رسمی و قانونی بوده و اتحادیه مشاوران املاک تهران نیز موضوع را رسماً اعلام کرده است.
حسین جنتی تاکید کرد: مشاوران املاکی که سقف مجاز افزایش اجاره بها را رعایت نکنند جریمه می‌شوند.وی با توجه به شروع فصل اجاره در تابستان امسال از موجران خواست با نرمش و انعطاف بیشتری با مستاجران رفتار کنند.از سال ۱۳۹۹ با آغاز اپیدمی ویروس کرونا دولت سقف مجاز افزایش اجاره بها را ۲۵ درصد اعلام کرد که این رویه از آن زمان تا کنون ادامه یافته است.
دولت سیزدهم چهار اقدام شامل شناسایی خانه‌های خالی، پرداخت وام اجاره، تعیین سقف مجاز افزایش اجاره بها و ارایه کد رهگیری رایگان را برای کنترل بازار مسکن در دستور کار قرار داده است.
در این راستا روز ۲۱ بهمن سال گذشته دسترسی مشاوران املاک تهران به سامانه قدیم (سامانه املاک و مستغلات) حذف و هم اکنون مشاوران املاک برای ثبت قراردادهای اجاره باید به سامانه جدید (سامانه خودنویس) مراجعه کنند.از جمله ویژگی‌های این سامانه امکان ثبت قرارداد اجاره توسط مشاوران املاک، امکان ثبت قرارداد اجاره توسط مالک و مستاجر، فعالیت شبانه‌روزی سامانه، پشتیبانی برخط و تلفنی و امکان شخصی‌سازی قرارداد است.به تازگی مهدی ساسانی ـ مدیر سامانه خودنویس گفته که تاکنون ۴۷۲ هزار و ۵۷۰ قرارداد اجاره در سامانه خودنویس ثبت شده است.
نگاهی به بازار اجاره بها در یک دهه اخیر نشان می دهد که روند و نمودار این بازار همیشه صعوی بوده و طی یک دهه اجاره بها 300 درصد رشد داشته است. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار مسکن از دیگر بازارها جدا نیست. یک کارشناس بازار مسکن، درباره روند رو به رشد بازار اجاره‌بهای مسکن گفته آن‌گونه که فایل‌های جدید اجاره ملک در سایت‌های آنلاین نشان می‌دهد متاسفانه قیمت‌ها در بازار ملک هم با روندی صعودی همراه شده و صاحبان املاک بر این باورند که زمانی که در همه بازارها قیمت‌ها بالا رفته این بازار هم از سایر بازارها جدا نیست و چاره‌ای جز افزایش اجاره‌ها ندارند. صاحبان ملک هم درصددند تا از سرمایه‌های خود به نوعی محافظت کنند و سعی دارند تا از میزان تورم موجود جا نمانند.بررسی ها نشان می دهد  نرخ رشد اجاره بها در کشور ما همواره تابعی از نرخ تورم عمومی و تورم مسکن بوده و در اغلب سال‌ها بین دو منحنی تورم مذکور قرار داشته است. با این حال بررسی ها نشان می‌دهد نقش تورم مسکن در اجاره بهای پایتخت به مراتب بیشتر از تورم عمومی بوده است.نتایج بررسی ها حاکی است نسبت تورم اجاره به تورم عمومی تا قبل از سال ۹۸ به طور میانگین معادل ۱.۱‌درصد بوده، اما از سال ۹۸ که سرعت رشد اجاره بها در تهران و به دنبال آن در کشور یکباره با افزایش چشمگیر مواجه شد، این نسبت هم تغییر کرده و در فاصله سال ۹۸ تا پایان هفت ماهه اول سال گذشته به ۲ واحد رسیده است.
خبر دیگر در حوزه مسکن آنکه دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان گفت: ۲۵ هزار و ۸۴۱ واحد مسکونی به همت دولت سیزدهم در سراسر این استان تحویل شهروندان گرامی شد. وی ادامه داد: در این راستا سهمیه سیستان و بلوچستان در این طرح حدود 142 هزار واحد در چهار سال تعیین شد که با اجرای موفق طرح و پیشتازی این استان در خرداد ماه سال جاری با حضور مقام عالی وزارت 25 هزار و 841 واحد شامل 2 هزار و 337 واحد حمایتی، هزار و 451 واحد بافت فرسوده، 198 واحد خودمالکین، 14 هزار و 200 واحد روستایی و 7 هزار و 655 واحد سایر طرح ها از قبیل مسکن محرومین، جوانی جمعیت، اقشار ویژه، و چهار فرزندی به بهره برداری رسید.
دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان گفت: طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهکارهای دولت سیزدهم برای خانه دار شدن مستاجران و اقشار ضعیف بود که با پیگیری های لازم، اقدامات موثری برای تامین زمین و ساخت در این استان آن انجام شده است.دبیر شورای مسکن استان سیستان و بلوچستان همچنین از اشتغال بیش از 41 هزار و 525 نفر در پروژه های در دست ساخت طرح نهضت ملی مسکن این استان خبر داد.
https://siasatrooz.ir/vdchzwnzw23ni6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی