جمعه ۱۵ تير ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۴
کد مطلب : 129996

چگونه کودکان را از خوردن فست فود‌ منصرف کنیم؟

چگونه کودکان را از خوردن فست فود‌ منصرف کنیم؟
براساس آمار کودکان، نوجوانان و جوانان گرایش بیشتری نسبت به فست فود‌ها دارند؛ در حالی که متخصصان تغذیه معتقدند اعتیاد به مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده منجر به ایجاد بیماری‌های مختلفی خواهد شد.
به گزارش فارس  به همراه پسرش به دکتر تغذیه مراجعه می‌کند و به دکتر می‌گوید: «خانم دکتر! پسرم عاشق فست فوده و همش هله هوله میخوره. اضافه وزن پیدا کرده. نمی‌دونم چیکار کنم؟!»امروزه به دلیل مشغله زیاد و بالا رفتن سرعت زندگی‌ها؛ تمایل به مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده بسیار افزایش پیدا کرده است.گفتنی است که کودکان، نوجوانان و جوانان گرایش بیشتری نسبت به فست فود‌ها دارند؛ زیرا ذائقه بسیاری از جوانان به این غذاها عادت کرده است.همچنین برخی از جامعه‌شناسان از مکان‌هایی مانند مراکز فروش فست‌فود به عنوان مکان سوم ياد می‌کنند و معتقدند که پس از خانه و محل کار، امکان ديالوگ غيررسمي در کافه‌ها و فست فود فروشی‌ها فراهم می‌شود. اين موارد باعث می‌شود که رفتن به فست‌فودفروشی‌ها به يک تفريح تبديل و کارکردی به غير از محل صرف غذا داشته باشد. در حالی که متخصصان تغذیه معتقدند، اعتیاد به مصرف غذاهای آماده و نیمه آماده برای سلامتی بسیار مضر بوده و در طولانی مدت منجر به ایجاد بیماری‌های مختلفی خواهد شد.

مصرف فست فود و غذاهای نیمه آماده چه عوارضی برای کودکان دارد؟
بر اساس آخرین آمار به دست آمده در سال 2020 «آخرین سال ثبت آمار چاقی در کودکان ایرانی» درصد کودکان دارای اضافه وزن یا چاقی در کشور افزایش قابل توجهی داشته است، به طوریکه 9.4 درصد از جمعیت کل کودکان کشور دارای اضافه وزن و یا چاقی بوده‌اند.چاقی و افزایش وزن، احتمال ابتلا به دیابت نوع 2، افزایش قند، سودیم، چربی کامل و چربی اشباع شده در بدن، ریسک ابتلا به فشار خون، دیس لیپیدمی و سندروم متابولیک، ایجاد اختلالات رشد،کمبود مواد مغذی در بدن، احتمال ایجاد حساسیت و... از جمله عوارض استفاده بیش از حد از غذاهای آماده و نیمه آماده در کودکان و نوجوانان است.از این رو بسیاری از والدین به دنبال راهی برای تغییر ذائقه فرزندان و تشویق آنها به مصرف غذاهای سالم هستند. برای بررسی چگونگی تغییر ذائقه در کودکان و تشویق آنها به مصرف غذا‌های سالم به سراغ سروناز علی‌عسگری متخصص تغذیه و رژیم درمانی رفته‌ایم.

چگونه ذائقه کودک را تغییر دهیم؟
علی عسگری در خصوص چگونگی تغییر ذائقه غذایی در کودکان می‌گوید: تغییر ذائقه کودک بستگی به رده سنی او دارد. قطعاً تغییر ذائقه نوجوانی که از کودکی عادت به خوردن غذاهای ناسالم و فست فودها‌ داشته، بسیار سخت خواهد بود. اما اگر سن کودک کم باشد این تغییر عادات غذایی راحت‌تر اتفاق می‌افتد.همچنین تغییر ذائقه غذایی کودک به سبک غذا خوردن خانواده و والدین بستگی دارد. باید بررسی کرد که بیشتر چه مواد غذایی در دسترس کودک است. به عنوان مثال برخی از خانواده‌ها از نوشابه به عنوان یک نوشیدنی رایج سر سفره‌هایشان استفاده می‌کنند. خب در چنین شرایطی کودک به خوردن نوشابه عادت می‌کند و اگر این نوشیدنی سر سفره نباشد ممکن است کودک تمایلی به خوردن غذا نشان ندهد.

کودکان را از خودن فست فود منع نکنید!
وی در ادامه با تأکید بر اینکه در ابتدا تغییر ذائقه باید توسط والدین صورت گیرد، می‌گوید: در واقع والدین باید از خودشان شروع کنند. اگر والدین سبک غذاهای مصرفی خود را به سمت غذاهای سالم ببرند با گذشت زمان سبک غذا خوردن و ذائقه غذایی کودک هم تغییر خواهد کرد. نکته‌ای که باید خانواده‌ها به آن دقت کنند این است که اگر فرزندشان به خوردن فست فود عادت دارد، نباید یک دفعه‌ای کودک را از خوردن فست فود منع کنند. بلکه باید به صورت آهسته آهسته این تغییر را ایجاد کنند تا کودک زده نشود.به عنوان مثال اگر کودک عادت دارد در هفته چهار وعده فست فود بخورد، باید والدین کم کم این تعداد وعده‌ها را کاهش دهند.به مرور زمان چهار وعده در هفته تبدیل به سه وعده، دو وعده و... شود. البته باید توجه داشت که به طور کامل هم این مواد غذایی حذف نشود و به ماه یا دو هفته یک بار کاهش پیدا کند.
این متخصص تغذیه در خصوص اشتباه رایج والدین تذکر می‌دهد: یکی از اشتباهاتی که خانواده‌ها انجام می‌دهد این است که فست فودها یا خوراکی‌هایی مانند چیپس و شکلات را به عنوان جایزه قرار می‌دهند. برخی از والدین هستند که وقتی می‌خواهند کودک را از خوردن یک ماده غذایی و یا انجام کاری منع کنند به او می‌گویند: «اگر فلان کار رو انجام بدی برات پیتزا می‌خرم! وی در آخر می‌گوید: مادران و والدین باید برای تغییر ذائقه کودکان خود کمی صبوری به خرج بدهند. عادت غذایی را که در طول ۱۰ سال در بچه به وجود آمده را یک شبه نمی‌توان تغییر داد.
https://siasatrooz.ir/vdcdnn0f9yt0xn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی