?>?> اقدام قوه قضاییه درباره تعطیلی مرکز اسلامی‌هامبورگ | سیاست روز
سه شنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۱
کد مطلب : 130309
سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سیاست روز تشریح کرد:

اقدام قوه قضاییه درباره تعطیلی مرکز اسلامی‌هامبورگ

اقدام قوه قضاییه درباره تعطیلی مرکز اسلامی‌هامبورگ
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال سیاست روز درباره اینکه آیا قوه قضاییه به تعطیلی مراکز اسلامی در آلمان ورود داشته و پرونده قضایی تشکیل شده است، گفت: معاونت امور بین‌الملل قوه قضاییه و ستاد حقوق بشر درباره تعطیلی مرکز اسلامی‌هامبورگ بیانیه‌ای را صادر و مراتب اعتراض جمهوری اسلامی را از این اقدام غیرقانونی اعلام کرد.
اصغر جهانگیر دیروز در نشست خبری خود با اصحاب رسانه ضمن اشاره به این موضوع که اقدام دولت آلمان برخلاف تعهدات بین‌المللی از جمله تعهدات حقوق بشری، احترام به حقوق آزادی‌های افراد و حق آزادی بیان است، گفت: در این زمینه مکاتبه‌ای توسط دبیر ستاد حقوق بشر با کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل صورت گرفته است و پیگیری‌های لازم انجام می‌شود تا این مرکز زودتر بازگشایی شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره تشکیل پرونده برای ترور شهید اسماعیل هنیه در قوه قضاییه گفت: دستگاه قضایی در تمام حوادث مشابه به عنوان اولین وظیفه قانونی بلافاصله نسبت به تشکیل پرونده و شروع تحقیقات اقدام می‌کند؛ این پرونده نیز مشابه سایر پرونده‌ها بلافاصله با دستور رئیس سازمان قضایی نیرو‌های مسلح در دستور کار قرار گرفت و متعاقب این حادثه بازپرس دادسرای نظامی به اتفاق دادستان نظامی تهران در محل حادثه حضور پیدا کردند. تحقیقات لازم آغاز شده است و مستندات در حال جمع آوری است که به محض تکمیل اطلاع رسانی خواهد شد. وی درباره گمانه زنی‌هایی که امروز در جراید و فضای مجازی و شایعاتی که در خصوص دستگیری‌ها مطرح می‌شود، گفت: تا امروز در رابطه با این پرونده دستگیری صورت نگرفته و شایعات منتشر شده در خصوص دستگیری تعدادی از افراد در این رابطه کذب است.
سخنگوی قوه قضاییه در مورد افراد خارج از کشوری که در سال ۱۴۰۱ به اغتشاشات آن دوره دامن‌زده و اکنون قصد بازگشت دارند، با اشاره به تاکیدات دستگاه قضایی در جریان اغتشاشات و آشوب‌های سال ۱۴۰۱ که گفته بود فریب خوردگان صف خود را از طراحان و افرادی که پشت صحنه این جریانات حضور دارند جدا کنند، گفت: کسانی که درخواست بازگشت به کشور دارند باید بررسی شود که در کدام یک از این دسته‌ها قرار می‌گیرد؛ اگر کسانی باشند که نقش موثری در اقدام علیه امنیت و آشوب‌ها و تشویق به قتل و غارت نداشتند در صورتی که نادم باشند و برگردند پرونده آن‌ها با ارفاقات قانونی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. از پیش نمی‌شود قضاوتی را در این زمینه انجام داد و به صورت موردی باید موضوعات‌شان بررسی شود.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده سقوط بالگرد رئیس جمهور و همراهان، گفت: بلافاصله پس از این حادثه غم انگیز پرونده‌ای در این زمینه تشکیل و هیئتی ماموریت پیدا کرد که موضوع را از نزدیک بررسی کند. هیئت بررسی‌های خود را انجام و نظراتی به شعبه مربوطه واصل شده است اما هنوز نظر نهایی به شعبه اعلام نشده است و به محض تکمیل تحقیقات اطلاع رسانی صورت خواهد گرفت.
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه چه تعداد جاسوس اسرائیلی بازداشت شده‌اند و وضعیت پرونده آنها به چه صورت است، گفت: وی افزود: عمدتاً سرویس‌هایی که در سال‌های گذشته شناسایی شدند سرویس‌های اطلاعاتی اسرائیلی، آمریکایی و انگلیسی بودند که با هوشمندی نهادهای اطلاعاتی و امنیتی به موقع شناسایی و برخورد لازم با آنها صورت گرفته است.
سخنگوی عدلیه ادامه داد: در همین ارتباط پرونده‌های جاسوسی دیگری نیز در مراجع مربوطه تشکیل شده است و تحقیقات در این خصوص ادامه دارد و به لحاظ ملاحظات امنیتی انشالله در موعد مقرر اطلاعات و آمار آن اطلاع رسانی خواهد شد.
وی درباره اینکه مدتی است فضای مجازی محل پروژ‌ه‌های تعریف شده برای تخریب جریان‌های سیاسی شده است و اخیرا قوه قضاییه ورود خوبی نسبت به این موضوع داشته است، درباره وضعیت پرونده‌های تشکیل شده در این راستا توضیح دهید و اینکه سازوکار برخورد با این افراد چیست؟ گفت: دادستان‌های کشور به موجب دستوری که دادستانی کل کشور صادر کرده است، موظف شدند دائما فضای مجازی را رصد کنند و ضمن برخورد قانونی و تشکیل پرونده برای آن‌هایی که به تذکرات قانونی عمل نمی‌کنند پیگیری لازم را داشته و گزارشات مستمر را به دادستانی کل اعلام کنند.
 
هدی دهقان
https://siasatrooz.ir/vdcdzz0fnyt0ss6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی