شنبه ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۹
کد مطلب : 129742

سریال آقای قاضی انتظارات را از رسانه ملی بالا می‌برد

سریال آقای قاضی انتظارات را از رسانه ملی بالا می‌برد
ضعف اطلاعات عمومی و شناخت ناکافی از مسائل و حقوق اجتماعی ازجمله موارد مهمی‌اند که در فزونی تشکیل پرونده‌های قضایی، نقش دارند. درحالی‌که ارائه وکسب اطلاعات اجتماعی در این زمینه، نه فقط در کاهش پرونده‌های قضایی که در پیشگیری از وقوع تخلفات قانونی بسیار مؤثر است.
از سال‌های دور تا امروز، رسانه‌ها در مسیر آگاهی‌بخشی اجتماعی، اطلاع‌رسانی و ارتقای دانش عمومی، کوشیده‌اند در کنار پرداختن به مسائل مختلف فرهنگی، هنری و اجتماعی، سیاسی و ورزشی و خانوادگی به مسائل حقوقی هم بپردازند. رسانه‌ملی هم در این راستا همسو با سایر رسانه‌ها به فعالیت پرداخته و می‌پردازد. پیش‌تر شبکه‌های سه و پنج سیما، برنامه‌هایی در این زمینه داشتند که به شیوه پرسش و پاسخ، موضوع‌های حقوقی را به صورت مستقیم به مخاطب انتقال می‌دادند و جای ارائه این نوع مباحث از طریق غیرمستقیم و به زبان و بیان نمایشی و تصویری هنرمندانه در تلویزیون خالی بود. به همت سجاد مهرگان و سیدمحمد حسینی، در جایگاه کارگردان و سرپرست نویسندگان، طرحی در این عرصه به سیما و قوه قضاییه پیشنهاد شد که حاصل آن تولید سریال آقای قاضی بود. این سریال نمایشی/ مستند که نوعی«درام دادگاهی» است با یاری۱۲نویسنده و پژوهش‌های گسترده و مطالعه و بررسی و گزینش پرونده‌های قضایی با سوژه‌هایی درخصوص سرقت، ضرب‌وشتم، خیانت در امانت، آزارهای کلامی و... و بازی‌گیری دیدنی و مستندگونه از حدود ۳۰۰ بازیگر خوب تئاتری تولید شده و در همان فصل نخست توانست نظرهای مختلف و مثبت بینندگان، کارشناسان حقوقی، هنرمندان و منتقدان را با خود همراه کند.
آقای قاضی که فصل دوم آن حرفه‌ای و پخته و به لحاظ تنوع موضوع و لوکیشن در کنار قاضی ثابت مجموعه با بازی خوب بهزاد خلج، جذاب‌تر و از منظر عرضه مسائل آموزشی بامحتواتر شده و از فصل نخست، چندگام جلوتر است. اکنون فصل جدید این سریال پرمخاطب و آگاهی‌بخش آماده پخش از سیما شده است. رسانه‌ملی و سازندگان آقای قاضی با تولید و نمایش این مجموعه آموزشی هنرمندانه، در آموزش اجتماعی حقوق اجتماعی و جلوگیری از وقوع جرایم و آگاه‌سازی ملی از قانون و آشنایی با نوع و نحوه کار قضات و دادگاه‌ها، گام بلندی به جلو برداشته است. البته آقای قاضی از نظر هنری و مستندسازی دادگاه و کاراکترها و موضوع‌ها در قالب درام و تصویر،کاستی‌هایی اندک دارد ولی این موارد در مقایسه با امتیازهای فراوان و خوب آموزشی، فرهنگی و هنری آن چندان زیاد نیست. توفیق‌های اجتماعی و آموزشی درام دادگاهی جذاب آقای قاضی، بیانگر اهمیت و نقش تاثیرگذار آثار هنری و هنرمندان در حوزه تکامل دانش عمومی جامعه است و برای هزارمین‌بار اثبات می‌کند که استفاده از قالب‌های هنری و هنر والای هنرمندان متعهد کشور در انتقال آموزه‌ها و مفاهیم مختلف و لازم اجتماعی به زبان هنر، بسیار مهم و اساسی است و مقایسه سریال آقای قاضی هنری با برنامه‌های مشابه آموزشی غیرهنری تلویزیون، گواه درستی این نظریه است. استقبال مخاطبان میلیونی، تاثیر بخشی در ارتباط با آگاهی جامعه از قانون و حقوق مدنی و کوشش قابل‌تحسین سازندگان آقای قاضی، انتظارهای ملی را از رسانه‌ملی بالا می‌برد و تلویزیون را موظف می‌کند که افزون بر تداوم‌بخشی تولید و پخش کمی‌وکیفی این مستند آموزشی و نمایشی، در این حیطه اقدام به تولید آثار قوی و فاخر و هنرمندانه دیگر هم کند. دادسراها، دادگاه‌ها و مجتمع‌های قضایی به‌دلیل گستردگی و تنوع قشرهای اجتماعی و رنگارنگی جرایم، تخلفات و متخلفان با سنین مختلف و قاضی‌ها، دادگاه‌ها، احکام قضایی متفاوت و همچنین پرونده‌های کوچک و بزرگ قضایی، منابعی مهم و قابل اعتماد برای تولید سریال‌های آموزشی و هنرمندانه‌اند و دست تلویزیون در این عرصه باز است. تداوم تولید سریال ارزشمند آقای قاضی، نشانگر تلاش و اهتمام رسانه‌ملی در این راستاست.

 
جبار آذین - منتقد و مدرس سینما تئاتر و تلویزیون
https://siasatrooz.ir/vdcc0oqsi2bqim8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی