دوشنبه ۱۸ تير ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۶
کد مطلب : 130034

پزشکیان و کابینه در دست احداثش!

ازهمان فردای اعلام پیروزی پزشکیان، گمانه زنی‌های رسانه‌ها و اشخاص درباره کابینه شروع شده وهرکسی و لیستی منتشر کرده است.حسب عادت، معمولا این لیست‌های کاذب و غیرواقعی با دو دلیل و کارکرد تهیه و منتشر می‌شود:
1- عده‌ای با هدف مطرح نمودن خود ودوستان شان این کار را انجام می‌دهند.
2- عده‌ای هم با مطرح کردن بعضی اسامی برای «سوزاندن»آن‌ها تلاش می‌کنند تا نتوانند در کابینه پستی بدست آورند.
اما قطعاً هر نامزد مطرح ریاست جمهوری از بدو ورود به این عرصه، اصلی‌ترین فکر و اندیشه‌اش این است که با چه کسانی باید کار کند و چه کسانی شایستگی حضور در دولتش را دارند؟ پس نمی‌توان گفت آقای پزشکیان خالی از ذهن است و هنوز افرادی را انتخاب نکرده؛ یقیناً ایشان کسانی را در ذهن دارد و حالا باید سبک وسنگین کند وبا در نظر گرفتن شرایط کشور افرادی را معرفی کند.
در بادی امر بنظر می‌رسد کارشناسان و رسانه‌ها منتظراند که رئیس جمهور، چه کسانی را به عنوان معاون اول و وزرای اقتصاد، کشاورزی، صمت، رئیس بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه‌ و ‌بودجه معرفی می‌کند، چرا که عملاً این افراد کلیدی ترین اعضای کابینه خواهند بود که سرنوشت کشور و معیشت مردم را مدیریت می‌کنند.
بنظر می‌رسد با روش و منش آقای پزشکیان و مشورت‌هایی که با مقامات ارشد کشور داشته و خواهد داشت قطعاً باید چند نکته را مد نظر داشته باشد تا کابینه‌اش را از گزند منتقدین، افراطیون و مغرضان و آن‌هایی که به کانون‌های ثروت و قدرت متصل هستند در امان نگه دارد.
از بانیان وضع موجود نبودن، تسلط و آگاهی صحیح به مسائل اقتصادی کشور داشتن، به ‌لحاظ اجرایی و مدیریتی فردی توانمند باشد تا بتواند سازمان متبوع خود را مدیریت نماید، از مهمترین ویژگی‌های اعضای دولت چهاردهم است.
انتخاب معاون اول نیز مهمترین رکن دولت است که افکار عمومی منتظر اعلام نام او هستند. معاون اول از آنجا که بعد از رئیس جمهور، دومین مدیر اجرایی و مقتدر کشور خواهد بود لذا باید به گونه‌ای از شخصیتی کاریزماتیک برخوردار باشد که شاهد اختلاف نظر و دیدگاه بین رئیس جمهور و معاون اول نباشیم وعملاً سیاست‌ها و نظرات یکسانی را در دولت مشاهده کنیم
از آنجا که پزشکیان به عنوان فردی که 20سال در مجلس حضور داشته است و از مسائل اقتصادی کشور مطلع است می‌داند که ۷ سال پیاپی تورم بالای ۴۰ درصد را داشته‌ایم و هیچ دوره‌ای در ۵۰ سال گذشته چنین شرایطی را از لحاظ تورم بالا و پیوستگی تورم نداشته‌ایم. در ۱۰۰ سال اخیر بیشترین طول دوره تورم در ایران ۳ سال بوده است. همچنین با انباشت ناترازی از بنزین تا برق، نفت و صندوق‌های بازنشستگی در اقتصاد کلان مواجه هستیم.
 از طرف دیگر پزشکیان و دولتش با مجلسی روبرو خواهند بود که ازهر نظر با دیدگاه و نظر پزشکیان متفاوت است و بیش از50 نفز از آن را نمایندگان طیف پایداری تشکیل می‌دهند که قطعا روزهای سختی را برای دولت چهاردهم رقم خواهند زد و این خود یک نکته مهم است که کار را برای دولت سخت خواهد کرد.
تیم اقتصادی و کابینه مسعود پزشکیان به ‌واسطه حزبی نبودن او و سختی شرایط باید بسیار متفاوت از کابینه دولت‌های گذشته باشد. قطعاً معاون اول پزشکیان باید شخصی دانا و آگاه به مسائل اقتصادی باشد تا بتواند فرماندهی مباحث اقتصادی دولت را نیز بر عهده بگیرد.
ذکر این نکته ضروری است که لزوماً معاون اول می تواند اقتصاددان نباشد ولی باید مناسبات اقتصادی کشور را بشناسد و رویکردی اجرایی و مقتدر داشته باشد تا بتواند حلقه وصل اعضای دولت و تیم اقتصادی دولت باشد. و لذا پیشنهاد همه دلسوزان کشور این است که آقای پزشکیان نباید تا15شهریور که زمان رسیدگی به رأی اعتماد وزرا در مجلس است صبر کند و هر چه زودتر باید اعضایی را که نیاز به رای اعتماد ندارند مانند معاون اول، رئیس دفتر، معاونین، سخنگوی شورای اطلاع رسانی  و مشاورین خود را معرفی نماید تا جامعه و کارشناسان با طیف فکری و تخصصی آن‌ها آشنایی پیدا کنند.
علی ایحال، بنظرم باید اجازه داد تا فونداسیون دولت در دست احداث پزشکیان، براساس چارچوب و قواعدی شکل بگیرد تا بتواند بحران‌های موجود را مدیریت و حل نماید و جا دارد تا سیاسیون و کسانی که بدنبال سهم خواهی از پزشکیان هستند او را راحت بگذارند.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcipuaz5t1apu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی