?>?> اهداف یک رزمایش مشترک | سیاست روز
جمعه ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۹
کد مطلب : 130059

اهداف یک رزمایش مشترک

وزارت دفاع چین اعلام کرد رزمایش دریایی مشترک میان نیروهای مسلح چین و روسیه در جنوب چین در حال برگزاری است و هدف آن تقویت توان طرفین در مقابله با تهدیدات امنیتی عنوان شده است. بر اساس بیانیه‌ای که این وزارتخانه ، این رزمایش تا اواسط ماه میلادی جاری ادامه خواهد داشت و هدف از طراحی آن برجسته‌کردن عزم و توانایی‌های دو طرف در مقابله مشترک با تهدیداتی است که علیه امنیت دریایی و حفظ صلح و ثبات جهانی و منطقه‌ای وجود دارد.علاوه بر این، وزارت دفاع چین اعلام کرد این رزمایش مشترک می‌تواند به تعمیق مشارکت راهبردی جامع و همه‌جانبه میان چین و روسیه کمک کند.
این رزمایش در حالی برگزار می‌شود که پیش از این نیز رزمایش‌های مشابهی میان طرفین و البته رزمایش‌هایی با مشارکت ایران برگزار شده است. بر این اساس رزمایش مذکور را می‌تواند ادامه روند توسعه مناسبات نظامی دو کشور دانست که برای امنیت هر دو و منطقه مثبت خواهد بود. اما در این میان برخی تحولات اهمیت این رزمایش را دو چندان می‌سازد. نخست آنکه نشست سران ناتو در آمریکا در حالی برگزار شد که محور اصلی آن را تقویت توان نظامی اوکراین در برابر روسیه تشکیل می‌داد چنانکه دبیر کل ناتواز کمک 60 میلیارد یورویی ناتو به اوکراین برای طولانی سازی جنگ خبر داد. دوم آنکه دامنه تهدیدات ناتو از حوزه روسیه عبور کرده و به چین نیز رسیده است.
از یک سو در نشست مذکور چین در کنار روسیه،  کره شمالی و ایران به عنوان تهدید کنندگان منافع غرب قرار گرفته است و از سوی دیگر نیز کشورهای ژاپن و کره جنوبی در نشست ناتو بر توسعه روابط با این پیمان در شرق آسیا تاکید کرده‌اند. رویکردی که زنگ خطری بزرگ برای امنیت چین قلمداد می‌شود.
در چنین شرایطی پکن در کنار توسعه روابط با همسایگان، تقویت توان نظامی در برابر تحرکات غرب را در دستور کار قرار داده است که برگزاری رزمایش‌های مشثرک در این چارچوب ارزبای می‌شود. پکن تلاش دارد تا با همگرایی منطقه‌ای قدرت بازدارندگی خود را ارتقا دهد در حالی که همزمان نیز بر لزوم راهکار سیاسی برای حل اختلافات تاکید می‌کند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdcftxdy1w6dmxa.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی