جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۲۳
کد مطلب : 130187

نگاهی بر یک سخنرانی

در میانه اوج نسل کشی در غزه و بازداشت‌های گسترده در کرانه باختری، نتانیاهو نخست وزیر صهیونیست‌ها در کنگره آمریکا سخنرانی کرد. این سخنرانی در حالی صورت گرفت که چند پیام واضح از آن مخابره می‌شود.
نخست آنکه نتانیاهو در حالی به دنبال مشروعیت سیاسی از این سخنرانی بود که اعتراضات گسترده سیاسیون و نیز استمرار تظاهرات ساکنان اراضی اشغالی علیه نتانیاهو و ادامه جنگ غزه، شکست این سیاست را اشکار ساخت و نشان داد که نتانیاهو عملا توان ظرفیت سازی برای بقای سیاسی را ندارد.
دوم آنکه تظاهرات گسترده آمریکایی‌ها از جمله به آتش کشیدن پرچم رژیم صهیونیستی بیانگر آن است که سیاست‌های تبلیغاتی و رسانه‌ای سران آمریکا برای تطهیر نسل کشی غزه عملا راه به جایی نبرده و نمی‌تواند موجب فریب مردم گردد. مردم آمریکا نشان دادند که حاضر به دست کشیدن از حمایت از فلسطین نبوده و بر لزوم پایان حمایت کشورشان از رژیم صهیونیستی تاکید دارند.
سوم آنکه هر چند که دموکرات‌ها در ادامه ریاکاری‌های حقوق بشری از حضور همگانی در نشست کنگره خودداری کردند و بایدن و هریس نیز مدعی اعتراض به وضعیت غزه شدند اما دعوت از نتانیاهو و سخنرانی آن در کنگره نشانگر دیدگاه واحد دموکرات و جمهوریخواه به حمایت از این رژیم و مشارکت آنها در نسل کشی غزه است. تاکید هریس و ترامپ بر پایان ناپذیر بودن حمایت از فلسطین و همراهی آنها با ادعاهای ضد ایرانی و ضد مقاومتی نتانیاهو خود سندی بر دروغین بودن ادعای دلسوزی آنها برای مردم فلسطین است.
سخنرانی نتانیاهو نشان داد که آمریکایی‌ها حتی برای راهکار دو دولتی ادعایی خود نیز هیچ ارزشی قائل نیستند و تنها هدف آنها حمایت از رژیم صهیونیستی است. به عبارتی دیگر می‌توان گفت که سخنرانی کنگره مهر تاییدی بر رویکرد مبارزاتی و مسلحانه فلسطینی‌ها بوده است که قطعا تاثیرات بسیاری بر سرنوشت جنگ خواهد داشت.
بر این اساس سخنرانی نتانیاهو در کنگره هر چند اقدامی تبلیغاتی از سوی هر دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در آستانه انتخابات برای جلب نظر لابی صهیونیستی بوده است اما رفتار مردم آمریکا نشان داد که تاریخ مصرف این دیدگاه‌ها گذشته است و مردم آمریکا دیگر پذیرنده دولتمردانی که دستشان به خون مردم فلسطین آغشته است و از رژیم صهیونیستی حمایت می‌کنند، نخواهند بود.
 
سید مهدی لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdch6vnzq23nxzd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی