جمعه ۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۲
کد مطلب : 130191

نسبت پزشکیان با گفتمان رفاه و تأمین اجتماعی

در سنوات گذشته دولت‌های وقت هر کدام گفتمانی خاص را اعلام می‌کردند و به آن هم شهره می‌شدند، آقای هاشمی با سازندگی، آقای خاتمی با اصلاحات سیاسی و توسعه فرهنگی، آقای احمدی نژاد با مهرورزی، آقای روحانی با اعتدال، آقای رئیسی با عدالت کار خود را آغاز کردند، اما طی این بیست روز گذشته آقای پزشکیان از گفتمان خاصی حرف نزده است و بیشتر تأکید بر اجرای برنامه‌های مصوب، سندهای چشم انداز و سیاست‌های مصوب وابلاغی از سوی مقام معظم رهبری بوده است.
این نگاه از یک منظر خوب و پسندیده است چرا که اینقدر کارها و برنامه‌های معوق و تلنبار شده و اجرایی نشده در کشور داریم که طرح گفتمان جدید شاید دولت چهاردهم را به بیراهه و موازی کاری‌های غلط بکشاند.
حال که ایشان دم از برنامه‌های مصوب و اسناد بالادستی ابلاغ شده می‌زند در استای وظیفه ذاتی و حرفه‌ای خود لازم می دانیم که به ایشان کمک کنیم تا بتواند دولتش را در مسیر موفقیت هدایت نماید.
آنچه که می‌تواند با شرایط کنونی کشور«پاشنه آشیل» رئیس جمهور نهم باشد، موضوع «رفاه و تامین اجتماعی» بطور اعم و اخص کلمه است.
۱-آقای پزشکیان باید بداند بیش از۲۰میلیون نفر بطور کامل در کشور زیر خط فقر هستند.
۲-باید بداند که ۷۰ درصد از بازنشستگان کشور حداقل حقوق و مستمری را دریافت می‌کنند.
۳-رئیس دولت باید بداند در حال حاضر سبد هزینه خانوار بیش از۲۰میلیون تومان در ماه است.
۴-آقای پزشکیان باید درک کند که هزینه اجاره مسکن بیش از ۶۵ درصد درآمد ۲۵ میلیون خانوار مستاجر و اجاره نشین را می‌بلعد!
۵-رئیس جمهور منتخب باید بداند که کتاب، سینما و بطور کلی «مسائل فرهنگی» از زندگی ۸۵ درصد خانوارهای ایرانی به فنا رفته است!
۶-ایشان باید بداند بیش از۴ میلیون معتاد در کشور داریم که حدود ۲میلیون نفر از آن‌ها تفننی هستند و سن اعتیاد و فحشا به زیر ۲۰سال رسیده است.
۷-اگر بخواهیم از این دست آمارها ارائه کنیم خود مثنوی هفتاد من خواهد شد و از آنجا که رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند؛ «موفقیت آقای پزشکیان موفقیت همه ماست لذا از همین منظر موارد فوق را عرض کردیم که یک تصویر آماری از شرایط اجتماعی کشور داشته باشد.
رئیس جمهور منتخب که فردا با مراسم تنفیذ رسماً رئیس قوه مجریه کشور خواهد شد، باید و باید سمت و سوی ریل گذاری‌هایش بر مسیر «رفاه عمومی و تأمین اجتماعی» یکپارچه در کشور باشد. غفلت از این مهم و بی‌توجهی به مقوله مسائل اجتماعی، می‌تواند دولت چهاردهم را بطور جدی دچار مشکلات کند.آقای پزشکیان باید بداند مشکلات اجتماعی مانند بیکاری،گرانی، کمبود دارو، اجاره‌های سرسام آور، افزایش سن ازدواج، افزایش طلاق، کمبود آب و... به بحران‌های زیرپوستی تبدیل شده و هر آینه انتظار انفجار آن‌ها وجود دارد و اگر از همین ابتدای کار، سوگیری حرکت‌های دولت مشخص نشود و یا کارگزاران دولت بخواهند به حاشیه‌ها بپردازند معلوم نیست که سرنوشت دولت پزشکیان چه خواهد شد؟
لذا ضمن آرزوی صمیمانه برای ایشان امیدواریم افرادی را به عنوان وزیر تراز دولت جمهوری اسلامی انتخاب کند که به مردم و مشکلات آن‌ها آگاه باشند نه این که به دنبال رانتخواری و ایجاد رانت برای دوستان و اقوام خود باشند و از مسائل جامعه بیخبر شوند.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdccoxqss2bq1s8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی