دوشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۰:۲۴
کد مطلب : 130225

چرخش غرب به شرق

جورجیا ملونی، نخست وزیر ایتالیا که برای نخستین بار بعد از روی کار آمدن به چین سفر کرده است، متعهد شد تا همکاری با پکن که به دلیل فشارهای آمریکا متوقف شده بود را از سر بگیرد.ملونی که از سال ۲۰۲۲ در مقام نخست وزیر ایتالیا، دولت راست‌گرای این کشور را رهبری می‌کند، در جریان دیدار با «لی چیانگ» نخست وزیر چین و همگام با تمایل رم برای بهبود روابط تجاری با پکن، این خبر را اعلام کرد.
نخست وزیر ایتالیا همچنین گفته که سفر پنج روزه‌اش به چین «نمایش تمایل رم برای آغاز مرحله‌ای جدید به منظور راه‌اندازی مجدد همکاری‌های دوجانبه» بوده است. طرح عملیاتی بین این دو کشور، با هدف آزمودن قالب‌های جدید همکاری منعقد شده است. این رویکرد دوستانه از سوی ایتالیا در قبال چین در شرایطی صورت می‌گیرد که هنوز در زمانی از مواضع ضد چینی این کشور نمی‌گذرد چنانکه زمانی که جورجیا ملونی نخست وزیر ایتالیا در سال گذشته به قدرت رسید، اعلام کرد که می‌خواهد از توافق یک کمربند یک جاده چین خارج شود و گفت که این توافق هیچ دستاورد قابل توجهی برای این کشور به همراه نداشته است.منابعی دولتی گزارش داد که ایتالیا به طور رسمی به چین اطلاع داده است که از طرح کمربند و جاده  خارج می‌شود.
با توجه به آنچه تا پیش از این سوی ایتالیا در قبال چین صورت گرفته بود مواضع جدید ایتالیا در شرایطی که اتحادیه اروپا همچنان سیاست تحریم و تهدید  علیه پکن را به بهانه جنگ اوکراین و رابطه با روسیه اجرا می‌کند، از یک سو بیانگر تشدید شکاف‌ها در داخل اتحادیه در قبال تحولات جهانی است چنانکه اکنون نیز گروهی از اعضا در کنار مجارستان که ریاست دوره‌ای اتحادیه را دارد، به دنبال مصالحه با روسیه هستند. از سوی دیگر تغییر رفتار ایتالیا برگرفته از این واقعیت جهانی است که دیگر آمریکا آن ناجی ادعایی برای حتی متحدانش نمی باشد و با علم به این حقیقت بسیاری از کشورها به دنبال یافتن بازیگران و نقش آفرینان جدید در صحنه جهان می‌باشند که چین یکی از آنهاست. این امر زمانی اشکارتر می‌شود که چندی پیش فرانسه به رغم مخالفت‌های اتحادیه اروپا میزبان پینگ رئیس جمهور چین بوده است. به عبارتی دقیق‌تر غرب در حال گرایش به شرق است چرا که دیگر امیدی به تامین منافعش در روابط با آمریکا ندارد.

سید محمدصادق لنکرانی
https://siasatrooz.ir/vdcauwn6m49neu1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی