سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۶
کد مطلب : 130709

چند نکته حاشیه‌ای درباره نشست خبری رئیس جمهور

روز دوشنبه نخستین نشست خبری رئیس جمهور پس از71 روز، با حضور 300 خبرنگار داخلی و خارجی برگزارشد.
طبق معمول برگزاری چنین جلسه ای بدون حاشیه نبود که البته حاشیه‌ها زیاد هم آزار دهنده نبود اما با توجه به تجارب قبلی در برگزاری چنین نشست‌هایی در نهاد ریاست جمهوری، می‌توانست نباشد که به اختصار و خلاصه یادی می‌کنیم از این حاشیه‌ها.
1- ساعت شروع نشست خبری 15 بود، اما به همه اعلام شده بود که از ساعت 11 صبح در محل سالن اجلاس حاضر شوند و من‌هم 10 دقیقه زودتر رسیدم اما تا ساعت 15به معنای واقعی علاف علاف بودم و بودیم!
2- البته مسئولیت این علافی به بچه‌های روابط عمومی و ارتباطات نهاد ریاست جمهوری مربوط نمی‌شد بلکه همان سختگیری‌های  همیشگی است که حفاظت نهاد درست می کند.
3- بچه‌های روابط عمومی نهاد، طبق معمول با خوشرویی از خبرنگاران استقبال کردند اما همان علافی چهار ساعته آه را از نهاد خبرنگاران بلند کرده بود، بخصوص این که در سالن انتظار فقط شش یا هفت صندلی برای نشستن بود و همه مجبور بودندعین چهار ساعت را سرپا باشند که شخصاً این موضوع را به آقایان طباطبایی و رحمتی گفتم.
4-ساعت 12برای صرف نهارد عوت شدیم. ساعت یک هم برای ثبت سوالات رفتیم اما به شخصه می‌دانستم که این بخش فرمالیته است و اسامی پرسشگران از شب قبل تعیین شده‌اند و بیخود منتظر هستیم. البته آقای طباطبایی در جمع تعدادی از بچه ها قسم جلاله خورد که قرعه کشی واقعی بوده است که از ایشان به هر حال پذیرفتیم.
5- هر چند که انتخاب هادی حیدری، با واکنش‌هایی همراه شد، اما فضای سالن و جو جلسه باعث شد تا ناتوانی هادی چشمگیرتر بنظر برسد.
6- در این نشست سید عباس عراقچی وزیر خارجه، عبدالناصر همتی وزیر اقتصاد، سید عباس صالحی وزیر ارشاد، سید محمد اتابک وزیر صمت، سید ستار هاشمی وزیر ارتباطات، غلامرضا نوری وزیر جهاد کشاورزی، محمدجعفر قائم‌پناه معاون اجرایی رئیس‌جمهور، فاطمه مهاجرانی سخنگوی دولت، الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع ‌رسانی دولت، مهدی سنایی معاون سیاسی دفتر رئیس ‌جمهور و دیگر اعضای دفتر پزشکیان حضور داشتند.
7- راس ساعت 15نشست با سخنان پرشکیان آغاز شد. نشستی که با توجه به روحیه شاد و بشاش ایشان و فیگورهایش که برخلاف رؤسای جمهور قبلی بود، انبساط خاطری در جمع ایجاد کرد که عمدتاً باتشویق ودست زدن خبرنگاران همراه بود.
8- ایشان در پاسخ به سوالات خبرنگاران باسادگی وصداقت جواب می داد و زبان بدنش خیلی نوع خاصی بود.
9- رئیس جمهور در سخنان ابتدای جلسه بابیان روایاتی درخصوص وحدت و دعوت پیامبر اکرم(ص) از قریش به وحدت، به گونه‌ای سخن گفت که گویا می‌دانست خبرنگار روزنامه کیهان چه سوالی خواهد پرسید! اما از پاسخ قانع کننده به سوال طفره رفت.
10- پزشکیان در برابر انتقادات مطرح شده در خصوص بکارگیری برخی از خبرنگاران اصلاح طلب در دولت ضمن دفاع از آنان به گونه‌ای سخن گفت که بنده یاد آقای احمدی نژاد افتادم که برخورد باهمکارانش را خط قرمز خودش اعلام کرده بود.
11- رئیس جمهور در اواخر مصاحبه از حل شدن رفع حصر آقای کروبی سخن گفت و درخصوص   موسوی ازجمله اون یکی استفاده کرد که این موضوع باعث انتقادات توئیتری‌های اصلاح طلب در فضای مجازی شد.
12- تسلط پزشکیان به مسائل  بین المللی و دفاع از اهالی غزه و محکوم کردن جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و سخن گفتن از توان موشکی کشور بسیار شایان توجه بود و از نقاط قوت این نشست بود.
13- پاسخگویی پزشکیان به سوالات به گونه‌ای شفاف و روان بود که کسی احساس دعوا و ایجاد دو قطبی در حاکمیت و یارکشی یکطرفه و جریان‌سازی کاذب نکرد و در حقیقت گزک به دست مخالفان نداد تا سخنان او را برای رویارویی ارزیابی کنند و این یکی دیگر از محاسن این نشست بود.
14-وعده کاذب و بیهوده و بی‌پشتوانه ندادن پزشکیان در پاسخ به بعضی سوالات از ویژگی‌های دیگر این نشست بود و حتی تأکید کرد که ناترازی‌های انرژی تا پایان سال ادامه دارد و از دلسوزان برای حل این معضل کمک خواست.
15- دفاع رئیس جمهور از توان تسلیحاتی یمنی‌ها نیز جالب توجه بود و ارسال اسلحه از سوی ایران به یمن را تکذیب کرد اما گفت ما با آن‌ها و دیگر ستم دیدگان منطقه در برابر ظلم صهیونیست‌ها هم نگاه و همنظر هستیم.
16- پزشکیان در پاسخ به سوالی که آیا حاضر است با رئیس‌جمهور آمریکا و یا اگر ترامپ انتخاب شد، با وی دیدار کند؟  پاسخ داد؛ ابتدا باید آنها برادریشان را ثابت کنند و بعد از ما ارثیه بخواهند. ما با هیچکس دعوایی نداریم ولی آنها هستند که راه‌ها را بر روی ما بسته‌اند. اول آمریکا نشان دهد که با ما دشمنی ندارد. ما که نرفتیم دور آمریکا پایگاه بسازیم و آنها را تحریم کنیم، آنها این کار را کرده‌اند.
17- از دیگر نکات حاشیه‌ای این نشست، چرت زدن همتی وزیر اقتصاد بود که انتشار فیلم خواب بودنش در فضای مجازی دست‌به‌دست می‌چرخد!
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdchvvnzw23nxqd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی