دولت در روزهای پایانی کار خود با مشکلاتی روبرو است که بیتشر این مشکلات به نظر میآید که به خاطر تصمیماتی است که اتخاذ میکند. البته تصمیمات اشتباه دولت به مردم صدمه وارد میکند و همین امر باعث میشود تا شرایط سخت تر شود.
دولت یازدهم به پایان کار خود نزدیک است و تا چند ماه دیگر میرود و هر یک از وزرای کابینه و شخص رئیس جمهور نیز یا مسئولیتی دیگری به آنها داده میشود یا بازنشتسه میشوند و یا این که به کار دیگری مشغول میشوند اما آنچه که در افکار عمومی باقی میماند مهم است. ستاد ملی مقابله با کرونا پس از شیون ویروس کووید ۱۹ در کشور تشکیل شد و وظیفه آن هم مقابله با این ویروس بر اساس وظایف تعیین شده است.
مهمترین وظیفه ستاد ملی مقابله با کرونا که متشکل از اشخاص و افراد از ارگانهای گوناگون کشور است، بهداشتی درمانی است، یعنی نخست باید با تمهیداتی که در این ستاد گرفته میشود از گسترش ویروس جلوگیری شود و در مرحله بعد درمان قرار دارد که بیماران کرونایی باید از امکانات درماین برخوردار شوند.
اما چندی است که میان ستاد که به ریاست رئیس جمهور اداره میشود و وزارت بهداشت که سعید نمکی عهده دار آن است،اختلافاتی به وجود آمده که باعث شده تا دود این اختلافات به چشم مردم برود.
از یک سو وزارت بهداشت پیش از عید نوروز هشدارهای جدی خود را برای جلوگیری از وقوع پیک چهارم کرونا داده بود و از سوی دیگر ستاد ملی مقابله با کرونا به ریاست آقای روحانی منکر آن می شد.
نامهها و سحنان دکتر نمکی در باره هشدارهایی که داده بود موجود است و ایضاً سخنان رئیس جمهور نیز رد آن وجود دارد،اما تصمیمات ستاد باعث شد تا سفرهای نروزی بیشتر از سال قبل انجام شود و البته صفهایی که برای خرید مرغ و روغن و برخی دیگر از اقلام تشکیل شد به پیشروی ویروس کمک کرد و با وجود چنین شرایطی آنچه نباید میشد، شد!
علاوه بر آن تصمیم دولت مبنی بر این که هر کس میتواند واکسن وارد کند اقدام کند که شخص رئیس جمهور آن را اعلام کرد، باعث شد تا وزیر بهداشت نسبت به ان موضع گیری کند و بگوید که من اجازه نمیدهم هر کسی اقدام به چنین کاری کند.
البته درست آن است که واردات واکسن در انحصار دولت و وزارت بهداشت باشد چرا که در غیر این صورت ناهماهنگیهایی که در این زمینه به وجود خواهد آمد واکسنها سر از ناصر خسرو در خواهد آورد و مردم برای تهیه آن باید میلیونها تومان هزینه کنند و آنهایی که پول ندارند تکلیفشان روشن است.
اکنون شنیدهها حکایت از آن دارد که رئیس جمهور قصد دارد تا سخنگوی ستاد را در جایگاه معاون بهداشت و درمان خود منصوب کند و وظایف وزارت بهداشت را در زمینه مقابله با کرونا به دکتر رئیسی بسپارد. اگر این خبر صحت داشته باشد آیا چنین تصمیمی درست است؟ ایجاد یک تشکیلات موازی آیا به صلاح است؟ شاید اگر رئیس جمهور فرصت قانونی و زمانی داشت دست به تغییر سعید نمکی وزیر بهداشت میداد چنین فرصتی ندارد.
در همین زمینه برخی نمایندگان مجلس اظهار نظر کرده و نسبت به آن واکنش نشان دادهاند.
تلاش برای تشکیل ساختار موازی در نهاد ریاست جمهوری به جای وزارت بهداشت
عضو هیأت رئیسه مجلس با انتقاد از احتمال تشکیل نهاد موازی وزارت بهداشت برای واردات واکسن گفت: بودجه وزارت بهداشت به دلیل انتقاد نمکی از دولت، گروگان گرفته شده است.
حجتالاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به جدی شدن انتقادات وزارت بهداشت از ناهمراهی دولت و استمرار تلاشهای این وزارتخانه برای مقابله با کرونا به فارس گفته؛ اصل این اختلافات بعد از موضوع واردات واکسن از سوی شرکت خصوصی آغاز شده است، این در حالی است که واردات واکسن موضوعی کاملاً امنیتی و حتماً این واکسن بایستی از سوی پدافند غیرعامل مورد بررسی قرار گیرد تا مشکلی نداشته باشد.
وی افزود: واردات واکسن و دارو میتواند در صورتی که اقدامات لازم و کنترلی صورت نگیرد، از نظر بیولوژیکی برای کشور آسیبهایی را داشته باشد و اگر بخش خصوصی هم قصد واردات واکسن را دارد بایستی نوع آن واکسن مورد تأیید بخشهای مختلف بهداشت و درمان و پدافند و نهادهای کنترلی قرار گیرد.
عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: سفیر ایران در روسیه اعلام کرده است ۶۰ میلیون دز واکسن از این کشور خریداری شده است که بخشی از آن وارد شده و بخشی دیگر در حال واردات است. این در حالی است که شنیدهام برخی شرکتهای خصوصی به صورت مستقیم برای واردات واکسن به ایران با شرکت اسپوتنیک ارتباط گرفتهاند و مسئولین این شرکت گفتهاند ما فقط با دولتها کار میکنیم. سلیمی گفت: مقادیر واکسن وارد شده به کشور که از سوی وزارت بهداشت انجام شده منجر به آن شده است که آقایان روحانی و واعظی اعلام کنند که این کار از سوی آنها صورت گرفته است و به نظر میرسد که آقای روحانی علاقهای ندارد که تلاش کس دیگری را ببیند. وی افزود: یک سلسله شرکتهای خاص هستند که آنها با ارز ۴۲۰۰ تومانی که دراختیار میگیرد در شرایط مختلف و با رانتی که دارند سعی میکنند در زمینه واردات عمل کرده و برای خود منافعی را به دست آورند که میتوانم به واردات روغن پالم اشاره کنم که در انتهای بررسی این موضوع مشخص شد که برادر رئیسجمهور در این موضوع بیتأثیر نبوده است ضمن اینکه برخی افراد منصوب به دولت بودند که در این مسیر با همراهی دولت اقدام به واردات کرده بودند.
عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: در زمینه واردات موز هم چنین موضوعی را شاهد بودیم که به یکباره قیمت آن را بالا بردند و بعدها مشخص شد که این واردکننده از نزدیکان رئیسجمهور است. سلیمی گفت: تعجب میکنم از مواضع دولت چرا که آقای رئیسجمهور یک روز اعلام میکند که به دنبال احیای وزارت بازرگانی و در حقیقت وزارت واردات هستند و این واردات را کاری تخصصی میدانند و از سوی دیگر درحوزه بهداشت و درمان و تجهیزات پزشکی که حساسیت فوقالعادهای دارد و میتواند سلامت یک ملت را مورد هجمه قرار دهد اعلام میکند هر شرکت خصوصی که خواست میتواند در زمینه واردات اقدام کند این در حالی است که در مورد واکسن فایزر نگرانیهای جدی وجود دارد. وی افزود: متأسفانه رئیسجمهور و آقای واعظی و تیم دولت تاب انتقادات را ندارند و با چند انتقاد آقای نمکی به هم میریزند این در حالی است که ما در موضوع عزل آقای بطحایی از وزارت آموزش و پرورش هم چنین چیزی را دادیم و آقای رئیسجمهور وقت ملاقات به وی را نداد ضمن اینکه وقتی رحمانی وزیر صمت بود هم به دلیل انتقاداتی که وی از دولت کرد بلافاصله عزل شد این در حالی است که وزرا بایستی آزادانه حرف بزنند.
سلیمی خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت فضای امنیتی خاصی را در کشور و به خصوص در کابینه به وجود آورده و شخص رئیسجمهور و اقای واعظی از وزرا فقط بلهقربانگو میخواهند و هیچکس نبایستی انتقادی از دولت داشته باشد و بهتر است که اعضای دولت اختلافات را کنار گذاشته و مشکلات خود را در یک اتاق با هم حل کنند.
نماینده مردم محلات در مجلس گفت: وقتی رهبر معظم انقلاب میفرمایند نظر کارشناسان بهداشتی و درمان فصلالخطاب است چرا دولت شخص رئیسجمهور و واعظی به عنوان رئیس دفتر رئیسجمهور این نظرات را قبول نکرده و نظراتی متفاوتی با نظر وزارت بهداشت را بیان میکنند. وی با بیان اینکه ممکن است که به نوع مدیریت نمکی و وزارت بهداشت انتقاداتی وارد باشد و وجود نقاط مثبت و منفی در هر فردی کاملاً طبیعی است ولی این اختلافات چرا باید به افکارعمومی کشانده شود تصریح کرد: متأسفانه این روش در دولت بسیار عجیب و غریب است و در تاریخ ثبت شود که روزگاری در کشورمان اختلاف وزارت با بخشهای مختلف دولت در روزگاری که مردم نیاز به واکسن و درمان داشتند ثبت و ضبط شود.
عضو هیات رئیسه مجلس اظهار داشت: دولت برای انتقامگیری از وزارت بهداشت بودجه این وزارتخانه را به صورت کامل پرداخت نکرده است و بخشی از این موضوع را ما در تخصیص یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با کرونا شاهد بودیم.
وی گفت: اینکه بخشهای مختلف دولت به دلیل زاویه داشتن با وزیر بهداشت بودجه این وزارتخانه را گروگان بگیرند و دست این وزارتخانه را برای مقابله با ویروس کرونا خالی بگذارند روش بسیار عجیب و غریبی است و اگر هم اختلافی با وزیر دارند بخشهای مختلف این وزارتخانه باید جور این اختلاف را بکشند.این در حالی است که شنیدهام قرار است نهادی موازی با وزارت بهداشت در نهاد ریاست جمهوری با موضوع بهداشت و درمان تشکیل شود که گویا این کار برای واردات واکسن صورت گرفته است.
سلیمی گفت: بهتر است روحانی و بخشهای مختلف دولت سعه صدر داشته و آقای واعظی هم باید در نوع واکنشهایش تجدید نظر کند. این در حالی است که از روز گذشته تیم رسانهای دولت پای کار آمده و اقدامات علیه نمکی وزیر بهداشت را توسعه دادهاند تا هر کاری که دلشان خواست بکنند.
دخالت دفتر رئیسجمهور در واردات واکسن موازیکاری و خلاف قانون است
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی میز تاکید کرد طبق قانون، وزارت بهداشت متولی سلامت کشور است و دخالت دفتر رئیسجمهور در واردات واکسن، موازیکاری و خلاف قانون است.
حسینعلی شهریاری در واکنش به اظهارات اخیر رئیسجمهور و تأکید وی مبنی بر اینکه متقاضیان واردات واکسن کرونا مستقیماً با دفتر رئیسجمهور مکاتبه و ارتباط برقرار کنند، اظهار داشت: طبق قانون برنامه ششم توسعه و سیاستهای ابلاغی مقام معظم رهبری، متولی سلامت کشور وزارت بهداشت است و این موضوع در اختیار رئیسجمهور نیست که با ایجاد تشکیلات موازی، قانون را دور بزند یا تفسیر به رأی کند؛ تفسیر قانون هم اساساً به عهده خود مجلس است.
وی افزود: در حال حاضر، حتی داروهایی هم که توسط بخش خصوصی وارد میشود، سنجش سلامت و تأییدیه آن توسط وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو انجام میشود و هیچ مرجع دیگری به جز این سازمان، امکان صدور مجوز برای واردات دارو و واکسن را ندارد.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: دفتر رئیسجمهور به قدر کافی کار برای انجام دارد و مملکت هم آن قدر مشکل دارد که توسط دفتر رئیسجمهور دنبال شود، بنابراین نوبت به دخالت در واردات واکسن نمیرسد.
شهریاری تصریح کرد: این تأکید و اصرار آقای رئیسجمهور، این شبهه را ایجاد می کند که برخی وابستگان دولتمردان دنبال رانت واردات واکسن هستند تا هم سود کنند و هم با قیمت گزاف به مردم عرضه کنند؛ بنابراین اگر وزارت بهداشت واکسن یا دارویی را تأیید نکند، اساسا کسی هم استفاده نخواهد کرد. وی افزود: وزیر بهداشت، منتخب رئیسجمهور و عضو هیأت دولت است و اگر رئیسجمهور هم نقطهنظری درباره سازوکار واردات دارو و واکسن دارد، باید به وزیر منتقل کند تا بررسی کارشناسی شده و نتیجه آن به وی اعلام شود.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: کمیسیون نسبت به ایجاد این تشکیلات موازی ولو اینکه به صورت غیررسمی باشد، بیتفاوت نخواهد بود و حتماً پیگیری خواهد کرد؛ موضوع واکسن با سلامت مردم مرتبط است و نمیتوان در این رابطه شوخی کرد.
شهریاری همچنین در خصوص گزارش در دست تهیه در این کمیسیون در زمینه تخلفات و سوءمدیریت ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایام نوروز، خاطرنشان کرد: این گزارش توسط گروه کارشناسی منتخب کمیسیون که متشکل از کارشناسان بیرون و درون مجلس است، در دست بررسی نهایی قرار دارد و احتمالاً تا ۳ الی ۴ روز آینده آماده میشود تا پس از بررسی و تصویب در کمیسیون، برای اعمال ماده ۲۳۴ آئیننامه داخلی مجلس به هیأت رئیسه تقدیم شود.
وی همچنین در خصوص برخی خبرها مبنی بر مخالفت وی با واردات واکسن خارجی کرونا به ویژه واکسن روسی، تصریح کرد: آنچه من چندی قبل گفته بودم، این بود که ترجیح من این است که هیچ واکسن خارجی استفاده نکنم و صبر میکنم تا واکسن تولید داخل به تولید انبوه برسد و استفاده کنم، اما در عین حال این نکته را هم بارها گفتهام که هر واکسنی که وارد میشود، باید از مسیر وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو و تأییدیه این سازمان باشد.