مذاکرات وین در دور ششم در حالی متوقف شد که شتابزدگی و اصرار تیم هسته ای و دولت برای نشان دادن دستاوردهای برجام در کنار بدعهدی آمریکاییها زمینه ساز زیاده خواهی آمریکا شد.
پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری بایدن، تصوراتی در کشور ایجاد شد که میتوان با آمریکا به توافق رسید. در این چارچوب نیز دولت تمایل زیادی به احیای مذاکرات هسته ای نشان داد و حتی در مقاطعی برخی مسئولان علت ناکامی برجام را به عوامل داخلی و حتی مصوبه مجلس در باب اقدام راهبردی لغو تحریمها نسبت داد. این رویه و فشارهای دولت بر تیم هستهای برای رسیدن به توافق سریعتر برای آنچه چیدن میوههای برجام نامیده می شد زمینه ساز تصوری در میان مقامات آمریکایی شد که میتوانند به امتیازگیری از ایران بپردازند. روندی که از دور چهارم مذاکرات خود را نشان داد چنانکه حمید رضا آصفی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در گفت و گو با المیادین در بخشی دیگر از این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت مذاکرات هستهای در وین و اینکه آیا با وضعیت سابق ادامه مییابد یا اینکه آمریکا تنش در این پرونده را تشدید میکند یا خیر گفت، سیاست جمهوری اسلامی ایران تعهد به توافق هستهای است چه در دوره روحانی چه در دوره رئیسی. رئیسی اعلام کرده که مذاکره را ادامه میدهد. بگذارید ببینیم چرا مذاکره به اینجا رسیده است. شش دور مذاکره در وین انجام شده. در دور چهارم و پنجم آمریکا موضوع موشکهای بالستیک و فعالیت ایران در منطقه را مطرح کرده است. آنها قصد دارند که وضعیت را بر هم بزنند. در همین چارچوب اما ابوالفضل ظهرهوند گفت که شتابزدگی در اعتمادسازی با غرب در جنبه های مختلف دیپلماسی هستهای دولت، ناکارآمدی خود را نشان داد.ابوالفضل ظهرهوند، سفیر سابق کشورمان در افغانستان و ایتالیا در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه دلیل ناکارآمدی دولت های یازدهم و دوازدهم در دیپلماسی هسته ای عوامل و جنبه های مختلفی دارد، گفت: جنبه معرفت شناختی رویکردی در روابط خارجی یکی از ابعاد دیپلماسی هسته ای هشت سال گذشته است. بعضی از آقایان در پرونده هسته ای خود را ایده آلیست معرفی می کردند اما حتی رئالیست هم نبودند و به واقعیت های موجود در پرونده هم توجه نکردند.وی در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتوگو به جنبه های تکنیکال شکست دیپلماسی هسته ای دولت اشاره و بیان کرد: خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند توسط دولت رعایت نشد. همچنین شتابزدگی در اعتمادسازی با غرب در جنبه های مختلف دیپلماسی هسته ای دولت، ناکارآمدی خود را نشان داد. نتیجه این نگاه سبب شد مشخص شود اساساً چیزی به عنوان اعتماد و پذیرش تعهد در نظام بین المللی کنونی و در میان ابرقدرت ها وجود ندارد. ظهرهوند ادامه داد: طرف مقابل ایران خواستار ارائه ضمانت توسط کشورمان بود که دقیقاً همین تجربه را نیز در ابتدای دهه ۸۰ و در دولت هشتم داشتیم به این صورت که دولت وقت به طرف غربی ضمانت داد اما طرف غربی باز هم به تعهدات خود عمل نکرد. در دوره مذاکرات جدید که به برجام منتهی شد نیز تنها ضمانتی که دیپلمات های ایرانی از آن یاد کردند امضای جان کری بود. وی افزود: متاسفانه در هیچ بخشی از سند برجام جایگاهی برای لغو تحریم ها قائل نشده اند و تنها در بخش هایی از این سند از واژه تعلیق استفاده شده است که این هم یک اشتباه محاسباتی یا قرائتی از سوی دیپلمات های هسته ای دولت بود. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که اگر با طرف غربی به مشکل خوردیم تفسیر موسع سند ایران را دچار مشکل نکند. شاید بتوان گفت که ذوق زدگی دولت در قبال مذاکرات توهماتی را نیز در میان برخی کشورهای منطقه ایجاد کرده است چنانکه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن طرح ادعاهای واهی علیه تهران، مدعی شد که توافق هستهای ایران، صرفا منحصر به اجرای مجدد توافق نباشد.«نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس امروز شنبه ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.شبکه خبری العربیه به نقل از الحجرف گزارش داد که رفتارهای تهران، «ثبات منطقه را بر هم میزند».وی همچنین مدعی شد که باید مذاکرات هستهای وین، «شامل رفتار ایران نیز باشد و منحصر به اجرای مجدد توافق هستهای نباشد».این مسئول شورای همکاری با این ادعا که شورای مذکور خواستار «احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در مسائل داخلی سایر کشورهاست»، ادعا کرد که «ایران به این مسئله پایبند نیست».الحجرف با اشاره به برنامه موشکی و هستها ایران، نسبت به وضعیت کنونی عراق، سوریه، لبنان و یمن هشدار داد.وی همچنین گفت که امنیت جهان، در گروه امنیت در خاورمیانه است و وضعیت کشورهای مذکور، تهدیدی آشکار برای امنیت و ثبات منطقه است.
پس از روی کار آمدن دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری بایدن، تصوراتی در کشور ایجاد شد که میتوان با آمریکا به توافق رسید. در این چارچوب نیز دولت تمایل زیادی به احیای مذاکرات هسته ای نشان داد و حتی در مقاطعی برخی مسئولان علت ناکامی برجام را به عوامل داخلی و حتی مصوبه مجلس در باب اقدام راهبردی لغو تحریمها نسبت داد. این رویه و فشارهای دولت بر تیم هستهای برای رسیدن به توافق سریعتر برای آنچه چیدن میوههای برجام نامیده می شد زمینه ساز تصوری در میان مقامات آمریکایی شد که میتوانند به امتیازگیری از ایران بپردازند. روندی که از دور چهارم مذاکرات خود را نشان داد چنانکه حمید رضا آصفی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه در گفت و گو با المیادین در بخشی دیگر از این برنامه در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت مذاکرات هستهای در وین و اینکه آیا با وضعیت سابق ادامه مییابد یا اینکه آمریکا تنش در این پرونده را تشدید میکند یا خیر گفت، سیاست جمهوری اسلامی ایران تعهد به توافق هستهای است چه در دوره روحانی چه در دوره رئیسی. رئیسی اعلام کرده که مذاکره را ادامه میدهد. بگذارید ببینیم چرا مذاکره به اینجا رسیده است. شش دور مذاکره در وین انجام شده. در دور چهارم و پنجم آمریکا موضوع موشکهای بالستیک و فعالیت ایران در منطقه را مطرح کرده است. آنها قصد دارند که وضعیت را بر هم بزنند. در همین چارچوب اما ابوالفضل ظهرهوند گفت که شتابزدگی در اعتمادسازی با غرب در جنبه های مختلف دیپلماسی هستهای دولت، ناکارآمدی خود را نشان داد.ابوالفضل ظهرهوند، سفیر سابق کشورمان در افغانستان و ایتالیا در گفت و گو با تسنیم با بیان اینکه دلیل ناکارآمدی دولت های یازدهم و دوازدهم در دیپلماسی هسته ای عوامل و جنبه های مختلفی دارد، گفت: جنبه معرفت شناختی رویکردی در روابط خارجی یکی از ابعاد دیپلماسی هسته ای هشت سال گذشته است. بعضی از آقایان در پرونده هسته ای خود را ایده آلیست معرفی می کردند اما حتی رئالیست هم نبودند و به واقعیت های موجود در پرونده هم توجه نکردند.وی در مصاحبه با برنامه «بدون خط خوردگی» رادیو گفتوگو به جنبه های تکنیکال شکست دیپلماسی هسته ای دولت اشاره و بیان کرد: خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کردند توسط دولت رعایت نشد. همچنین شتابزدگی در اعتمادسازی با غرب در جنبه های مختلف دیپلماسی هسته ای دولت، ناکارآمدی خود را نشان داد. نتیجه این نگاه سبب شد مشخص شود اساساً چیزی به عنوان اعتماد و پذیرش تعهد در نظام بین المللی کنونی و در میان ابرقدرت ها وجود ندارد. ظهرهوند ادامه داد: طرف مقابل ایران خواستار ارائه ضمانت توسط کشورمان بود که دقیقاً همین تجربه را نیز در ابتدای دهه ۸۰ و در دولت هشتم داشتیم به این صورت که دولت وقت به طرف غربی ضمانت داد اما طرف غربی باز هم به تعهدات خود عمل نکرد. در دوره مذاکرات جدید که به برجام منتهی شد نیز تنها ضمانتی که دیپلمات های ایرانی از آن یاد کردند امضای جان کری بود. وی افزود: متاسفانه در هیچ بخشی از سند برجام جایگاهی برای لغو تحریم ها قائل نشده اند و تنها در بخش هایی از این سند از واژه تعلیق استفاده شده است که این هم یک اشتباه محاسباتی یا قرائتی از سوی دیپلمات های هسته ای دولت بود. این مسئله از آن جهت اهمیت دارد که اگر با طرف غربی به مشکل خوردیم تفسیر موسع سند ایران را دچار مشکل نکند. شاید بتوان گفت که ذوق زدگی دولت در قبال مذاکرات توهماتی را نیز در میان برخی کشورهای منطقه ایجاد کرده است چنانکه دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ضمن طرح ادعاهای واهی علیه تهران، مدعی شد که توافق هستهای ایران، صرفا منحصر به اجرای مجدد توافق نباشد.«نایف الحجرف» دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس امروز شنبه ادعاهایی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح کرد.شبکه خبری العربیه به نقل از الحجرف گزارش داد که رفتارهای تهران، «ثبات منطقه را بر هم میزند».وی همچنین مدعی شد که باید مذاکرات هستهای وین، «شامل رفتار ایران نیز باشد و منحصر به اجرای مجدد توافق هستهای نباشد».این مسئول شورای همکاری با این ادعا که شورای مذکور خواستار «احترام به حاکمیت ملی و عدم مداخله در مسائل داخلی سایر کشورهاست»، ادعا کرد که «ایران به این مسئله پایبند نیست».الحجرف با اشاره به برنامه موشکی و هستها ایران، نسبت به وضعیت کنونی عراق، سوریه، لبنان و یمن هشدار داد.وی همچنین گفت که امنیت جهان، در گروه امنیت در خاورمیانه است و وضعیت کشورهای مذکور، تهدیدی آشکار برای امنیت و ثبات منطقه است.