جمعه ۲۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۰
کد مطلب : 128413
وقتی منفعت طلبی فردی جای معیشت مردم را در سبد تولید‌کنندگان می‌گیرد

بهانه‌جویی مرغداران برای پرکشیدن قیمت‌ها

بهانه‌جویی مرغداران برای پرکشیدن قیمت‌ها
در حالی نوسانات بازار مرغ در ماه‌های گذشته که نرخ را تا کیلویی 100 هزار تومان نیز رساند سودی قابل توجه را نسب مرغداران کرد در اقدامی که نشانگر تقلای تولید کنندگان مرغ گوشتی برای افزایش قمیت است بار دیگر بهانه جویی‌هایی همچون نرخ دانه‌ها و ضررهای قیمت گذاری دستوری را آغاز کرده‌اند.
با توجه به افزایش بی رویه قیمت گوشت و بی مهری اتحادیه‌ها و تولید کنندگان دام و با مردم، رویکرد اجباری بسیاری به سمت بازار مرغ می رود که نتیجه آن نیز سود کلانی است که مرغ داران می‌برند بویژه آنکه هر از چند گاهی کمبود نهاده‌های دامی را بهانه کرده و قیمت‌ها را سر به فلک می‌کشانند. در این میان اتحادیه‌ها نیز در غیبت نهادهای نظارتی همچون سازمان حمایت و تعزیرات، در این گران فروشی‌ها نقش ایفا کرده و مولفه‌ای برای توجیه گران فروشی ها می شوند. اکنون در حالی که اخیرا افزایش قیمت‌ها و نوسانات بازار قیمت مرغ را بسیار بالاتر از نرخ مصوب برده بود که مرغ داران گویی برآنند تا قیمت ها را به همان نرخ ها افزایش ثبت نمایند در حالی که بهانه های تکراری را در دستور کار قرار داده‌اند. در همین چارچوب چنانکه تسنیم در خبری آورده است رئیس اتحادیه مرغداران گوشتی: اصرار بر قیمت‌های مصوب و دستوری اساساً برنامه‌ریزی برای تولید را دچار مشکل می‌کند.
وی مدعی شده است نهاده‌های تولید مرغ هیچ کدام زمانی ثابت نبوده که بخواهیم روی قیمت مصوب اصرار کنیم. قیمت ۷۸ هزار تومانی مرغ به تولید آسیب می‌زند و تولیدکننده‌کننده نمی‌تواند دوام بیاورد. قیمت مرغ زنده درب مرغداری باید حدود ۶۴ هزار تومان باشد که با این حساب قیمت مرغ گرم ۸۵ هزار تومان می‌شود.ابراهیمی بیان کرد: میزان جوجه‌ریزی در مرغداری‌ها در آذرماه حدود ۱۴۵ میلیون قطعه و در دی‌ماه احتمالا به ۱۵۰ میلیون قطعه هم برسد. پیش‌بینی برای بهمن ماه هم همین مقدار است.
نکته قابل توجه در این سخنان آن است که مرغداران به طور معمول صرفا آخرین نرخ نهاده‌های دامی را که گاه چند روز نیز بیشتر نبوده ملاک قیمت گذاری قرار می‌دهند و هیچ اشاره‌ای به دور‌ه ‌ها یا روزهایی که قیمت‌ها پایین بوده ندارند و لذا مطالبه افزایش قیمت‌ها را مطرح می‌کنند. جالب توجه آنکه آنها هنوز به این پرسش پاسخ نداده‌اند که آنها که قیمت گذاری اعلامی را بر نمی‌تابند و تاکنون حاضر به اجرا نشده‌اند و نتیجه آن نیز سربه فک کشیدن‌های گاه و بی گاه قیمت‌ها بوده، چگونه پس از آزاد  سازی قیمت‌ها پایبند حقوق مصرف کننده می‌باشند و قیمت‌ها را به چند برابر افزایش نمی‌دهند حال آنکه آمارها و گزارش‌ها نشان می‌دهد که قیمت مصوب دولتی عملا سود آنها را نیز در نظر داشته است و افزایش قیمت به معنای سود خواهی بیشتر مرغ داران است که با توجه به رویه سودجویی آنها قیمت مرغ را به چند برابر قیمت کنونی خواهند رساند.
در باب قیمت گذاری‌ها علیرضا پیمان‌پاک، قائم مقام تجارت و تنظیم بازار وزیر جهادکشاورزی در پاسخ به این پرسش که نرخ مصوب مرغ بالاخره چند هست؟ ابتدای سال که گفته شد ۷۳ هزار تومان، الان نرخ‌های دیگری مطرح می‌شود، افزود: نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار روی ۷۳ هزار تومان هست، اما مسئله‌ای که وجود دارد همان نرخ مصوب برای اینکه واقعا دستوری نباشد یعنی زیاد دستوری نباشد و به عبارتی آسیب نزند به تولید، این نرخ جوری تعریف شد که گفتند اگر تا ۷ درصد نرخ نهاده تغییر داشت، این نرخ باید ثابت بماند. اگر افزایش داشت، متناسب با آن یک افزایشی را شاهد بودیم.
وی عنوان کرد: خوب ما شاهد بودیم که مثلا امسال سویا به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی برای اینکه این عرضه فراوان باشد و کمبودی به وجود نیاید، از ۱۶ هزار و ۳۰۰ تومان، به ۲۰ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش پیدا کرد. افزایش حجم جوجه‌ریزی باعث افزایش قیمت جوجه شد و الان آن نرخی که حالا ما رویش تاکید داریم، دیگر نرخ میانگین ۷۸ هزار تومان هست.
وی متذکر شد: نرخ ۷۸ هزار تومانی به نظر ما در وزارت جهاد، نرخی است که مناسب هست و می‌تواند کمک کند به تولید. البته یک اختلاف نظری با مجموعه‌های تولیدی داریم. این هم از این نشات می‌گیرد که ما تاکیدمان و تلاش بنده و همکاران من در معاونت بازرگانی هم این است که ما به سمت زنجیره‌سازی برویم تا در زنجیره‌سازی ما موفق نشویم و سهم زنجیره‌های تولید را به ۵۰ درصد نرسانیم، مثل تخم مرغ که الان نقش ویژه‌ای دارد، ما نمی‌توانیم کنترل جدی روی بازار داشته باشیم. ان‌شاءالله با این زنجیره‌های تولید می‌تواند واقعا این نرخ ۷۸ هزار تومان باشد.پیمان‌پاک متذکر شد: شما توی این مدت چند ماه شاهد بودید عین نه ما، ما در میادین تره‌بار تهران ۷۵ هزار و ۶۰۰ تا ۷۶ هزار و ۵۰۰ عرضه مرغ داشتیم.وی در پاسخ به این پرسش که الان ۷۶ هزار و ۵۰۰ تومان است؟ تصریح کرد: بله، این عرضه مرغ زیر ۷۸ هزار تومان توسط زنجیره‌هایی صورت می‌گرفت که سود هم داشت برای پس اگر زنجیرسازی بشود سودآوری هم برقرار است.
قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: با افزایش عرضه‌ای که صورت می‌گیرد در یکی دو هفته آتی به آن نرخ مصوب ۷۸ هزار تومان می‌رسیم، ولی به‌هرحال باید کمک کنیم که تولیدکننده هم آسیب نبیند و دوباره نوسانی نباشد و لذا با آن اشاره‌ای که کردند که ما آذرماه ۱۴۵ میلیون جوجه‌ریزی داشتیم، دی ماه حتما ۱۵۰ میلیون عدد، ما تا دو هفته آینده ان‌شاءالله به ۷۸ هزار تومان می‌رسیم. این قیمت‌ها در حالی مطرح شده است که هنوز چند ماهی نمی‌گذرد که مرغ زنده در تهران به‌طور متوسط کیلویی ۱۵ هزار تومان بیشتر از نرخ مصوب به‌دست فروشنده رسید و در یکسری خرده‌فروشی‌ها قیمت مرغ تا کیلویی ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد. نکته قابل توجه آن است که اتحادیه مرغ داران در زمان اوج گیری قیمت موضعی در حمایت از مردم و لزوم پایبندی مرغداران به قیمت‌های مصوب ندارند در حالی که هر زمان مرغ به قیمت مصوب می‌رسد مطالبه افزایش قیمت‌ها را دارند. رویکردی که مغایر با اصل مردم داری است بویژه آنکه آن زمان که مرغ داران مازاد تولید داشتند، مردم با خرید بیشتر مرغ مانع از ضرر آنها شدند.
https://siasatrooz.ir/vdcgq79qwak9xt4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی