جمعه ۲۲ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
کد مطلب : 130061
وقتی ایرلاین‌ها جز سود به هیچ چیزی فکر نمی‌کنند

افزایش نجومی قیمت بلیت پروازهای عتبات عالیات

افزایش نجومی قیمت بلیت پروازهای عتبات عالیات
در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی و در اقدامی که صرفا ماهیت سود جویی دارد و در حالی که هر روز قیمت‌ها به بهانه‌های مختلف اوج می‌گیرد، قیمت بلیت هواپیما برای مقصد نجف به شدت افزایش یافته و سازمان هواپیمایی کشوری به‌عنوان حاکمیت نظاره‌گر این نابسامانی است.
چنانکه تسنیم  آورده، در آستانه تاسوعا و عاشورا حسینی قیمت بلیت پروازهای عتبات به شدت افزایش یافته و از حدود 5 میلیون تومان هفته گذشته به بیش از 10 میلیون تومان افزایش یافته است.به‌عنوان مثال پرواز تهران-نجف تاریخ 22 تیرماه 1403 یعنی امروز جمعه با قیمت 10 میلیون و 216 هزار تومان از سوی هواپیمایی کاسپین فروخته می‌شود. هواپیمایی آسمان این پرواز را بیش از 10.5 میلیون تومان به‌صورت اکونومی به فروش می‌رساند. همین پرواز برای ساعت 15:30 دقیقه با قیمت 10 میلیون و 588 هزار تومان توسط هواپیمایی زاگرس فروخته می‌شود.قیمت بلیت پرواز تهران-نجف ساعت 20:30 دقیقه هواپیمایی وارش 10 میلیون و 924 هزار تومان است. هواپیمایی آتا نیز در بین ایرلاین‌ها رکوردار قیمت‌ها امروز است؛ پرواز تهران-نجف این شرکت 11 میلیون و 261 هزار تومان برای صندلی اکونومی است.نرخ بلیت پرواز مذکور برای 23 تیرماه یعنی فردا بین حدود 9.2 میلیون تا حدود 9.7 میلیون تومان است.این افزایش قیمت در حالی روی می‌دهد که به گفته برخی شرکت‌های هواپیمایی، پروازهای عتبات به چارترکنندگان واگذار شده است. این در حالی است که پروازهای داخلی و خارجی شرکت‌های هواپیمایی داخلی با سوخت جت تقریباً رایگان 600 تومان انجام می‌شود.لازم است سازمان هواپیمایی کشوری تا تعیین تکلیف وضعیت آزادسازی قیمت سوخت به‌عنوان حاکمیت وارد این ماجرا شده و نقش تماشاچی را نداشته باشند.
سال گذشته نیز این رویکرد کاسبکارانه از سوی ایرلاین‌ها تکرار شده بود چنانکه  نگاهی بر آنچه که در سایت‌ها و مراکز بلیط فروشی مشاهده می‌شو تناسبی با تدابیر دولت نداشته و گویی همچنان سودجویان به دنبال بهره برداری از این شرایط هستند چنانکه قیمت بلیط هواپیما برای  21 مرداد ماه با قیمت‌هایی میان 3 و نیم میلیون تومان تا 4 میلیون را از مقصد تهران به نجف نشان می داد حال آنکه همین بلیط ها برای بازده زمانی 9 شهریور با ده‌ها برابر قیمت تا 30 الی 40 میلیون تومان افزایش را نشان می‌داد. حال آنکه وزیر راه قیمت 4 میلیون برای رفت و 4 میلیون برای برگشت هواپیما را عنوان کرده بودند. آنچه در قیمت گذاری‌ها در سایت‌های اینترنتی مشاهده می شود بیانگر تفاوت قیمت‌هایی است که هیچ تناسبی با قیمت گذاری و نیز تدابیر دولت برای خدمت رسانی به زائران ندارد و این سوال مطرح می شود که آیا قرار است بار دیگر سودجویی‌های ایرلان‌ها به بهانه زیاد بودن تقاضا تکرار شود؟ ایرلان‌ها که در طول سال به بهانه نبود مسافر گران کردن بلیط‌ها را توجیه می کنند در ایام عاشورا و تاسوعا و اربعین با ادعای زیاد بدون تقاضا باز هم روند افزایش قیمت را در پیش می گیرند گویی برای آنها صرفا افزایش قیمت مهم است حال به هر بهانه‌ای که شده. البته این مسئله صرفا شامل ایر لان‌ها نمی‌شود بلکه خدمات مسافری یا همان اتوبوس‌ها هم همین رویه را دارند و گویی برای آنها اقتصاد  و سود شخصی از هر چیزی حتی خدمت رسانی به زائران اهمیت بیشتری دارد و در حالی که همه در این ایام به دنبال خدمت رسانی و کمک به زائران هستند گویی این بخش نیز مانند ایرلان‌ها به دنبال سود بیشتر است که البته با کلید واژه یک طرفه خالی رفت ودر زمانی یک طرفه خالی برگشت صورت می‌گیرد.
این در حالی است که بنابر اعلام مسئولان، فروش ارز اربعین امسال از ۷ مرداد آغاز می‌شود و تا پایان روز سوم شهریور ماه ادامه خواهد داشت.کمتر از یک ماه تا اول ماه صفر و آغاز پیاده روی اربعین حسینی زمان باقی مانده است و هر سال یکی از موارد حائز اهمیت برای زائران بحث تامین ارز این سفر است تامین ارزی که هفته گذشته رئیس کل بانک مرکزی از پرداخت دیناز عراق به زائران اربعین حسینی امسال همانند سال گذشته خبر داد.پرداخت ارز اربعین که محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: اربعین امسال هم همانند سال گذشته دینار به مردم داده خواهد شد و هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت همچینن در تمام شهر‌ها و روستا‌ها شعب بانک‌ها ارز لازم را برای سفر اربعین به مردم ارائه می‌دهند.او همچین اظهار کرد: در اربعین امسال نیز به هر زائر متقاضی به میزان ۲۰۰ هزار دینار ارز به نرخ ETS که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران مبادله می‌شود.بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در خصوص عرضه ارز اربعین جزئیات بیشتری را اعلام کرده و بر اساس این اطلاعیه فروش ارز اربعین از ۷ مرداد ماه آغاز خواهد شد؛ همچنین اعلام شده دریافت هرگونه کارمزد و یا هزینه از متقاضی به جزء معادل ریالی ارز مورد تقاضا (بر اساس نرخ مرکز مبادله)، ممنوع است.در ادامه هم فلاحی نیا معاون اداره پایش بازار ارز بانک مرکزی در رابطه با جزئیات عرضه ارز اربعین امسال گفت: باتوجه به تجربه خوب سال گذشته امسال ۷ بانک ملی ایران، تجارت، صادرات ایران، ملت، پست بانک، پارسیان و سپه در فرآیند تخصیص ارز همکاری می‌کنند و از ۷ مرداد فروش ارز اربعین آغاز و تا پایان روز سوم شهریور ۱۴۰۳ ادامه دار خواهد بود.
https://siasatrooz.ir/vdciquazzt1apu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی