پس از استعفای محمد جواد ظریف از معاونت راهبردی رئیس جمهور که یک معاونت جدید بود، انتقادات و گمانه زنیهایی از دلیل این تصمیم مطرح شد.
برخی اعتقاد داشتند که ظریف به دلیل ترکیب فهرست وزرای پیشنهادی که از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شدند استعفا داده است برخی هم دلیل آن را تابعیت خارجی فرزند او اعلام کردند. اما هر چه بود استعفا و پشت رئیس جمهور را خالی کردن از سوی یک هوادار پر و پا قرص تصمیم درستی نبود. او دیروز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سلام. دقایقی پیش ریاست محترم جمهوری بزرگوارانه تماس گرفتند و بسیار لطف فرمودند و گفتوگوی صمیمانهای داشتیم. معاون راهبردی رییس جمهور با اشاره به تماس تلفنی رییس جمهور با وی تاکید کرد: هر کجا باشم از پزشکیان و دولتش حمایت خواهم کرد.همان پزشکیانی بود که با افتخار برای ایران به او رأی دادیم و همان عزیز صادق، مردمی و شجاعی که هر جا باشم از او و دولتش پشتیبانی خواهم کرد.»
تحلیل گران و کارشناسان جریان سیاسی اصولگرا درباره تصمیم ظریف اظهار نظر کردهاند.
ترقی:استعفای ظریف بهانه است
قائم مقام حزب موتلفه گفت: استعفای ظریف به دلیل رد صلاحیت او توسط نهادهای امنیتی است و استعفا بهانه است.
حمیدرضا ترقی، قائم مقام حزب موتلفه در گفتوگو با مهر نسبت به واکنشهای فعالان سیاسی منتسب به جریان اصلاحات و هجمههای وارد شده از سوی اصلاحطلبان به لیست پیشنهادی وزرای رئیس جمهور، گفت: از ابتدا ما پیش بینی کردیم که اصلاح طلبان موفقیت آقای پزشکیان را برای خودشان مصادره کنند. تصور غلط آنها این است که همه کسانی که به آقای پزشکیان رأی دادند، طبق نظر اصلاحطلبان رئیس جمهور را انتخاب کردند؛ این واقعیت ندارد و حتی از جریان اصولگرایی نیز به آقای پزشکیان رأی دادند. وی ادامه داد: بر این اساس اصلاحطلبان به دنبال این بودند که برای بازگشت خودشان به قدرت از محمل آقای پزشکیان سو استفاده کنند و خواستههای خودشان را تحمیل کنند.
قائم مقام حزب موتلفه به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور در جناح سیاسی اصلاحطلبان جای داشت، بیان کرد: با اینکه آقای پزشکیان در جناح اصلاحطلبان تعریف میشود، اما شخصیتی مستقل دارد و به مبانی نظام و انقلاب پایبند است و به دنبال ساختارشکنی و ایستادن در برابر آینده و آرمان انقلاب اسلامی نیست. ترقی با اشاره به نمایش اختلاف از سوی اردوگاه اصلاحطلبی با لیست وزرای رئیس جمهور، بیان کرد: از همان ابتدا پیش بینی میشد که این اختلاف اوج پیدا کند و حالا خودش را در ترکیب کابینه نشان داد. اختلافها حتی در موضعگیریهایی که به نام آقای پزشکیان توسط آقای ظریف صورت میگرفت، نمایان بود. مواضع آقای پزشکیان کاملاً با مواضع آقای ظریف متفاوت بود. آقای ظریف به شاخصهای آقای پزشکیان برای چیدمان کابینه اعتقاد نداشت. وی همچنین اظهار کرد: اصلاحطلبان فشار زیادی را به آقای پزشکیان وارد کردند که در انتصاب معاونین رئیس جمهور و معاون اول گزینههای خود را تحمیل کنند. این جنگ و دعوا بین گروههای مختلف درون اصلاح طلبان چه جریان تندرو و چه جریان متعادل کاملاً مشهود بود.
قائم مقام حزب موتلفه همچنین مطرح کرد: اصلاحطلبان سعی کردند تا رئیس جمهور انتصابها را بیتوجه به قانون و استعلام از مراجع امنیتی و اطلاعاتی انجام دهد. انتظار داشتند آقای پزشکیان بدون رعایت چارچوب و شاخصهایی که مقام معظم رهبری فرموده بودند حکم صادر کند. آقای پزشکیان به این مسائل توجه نکرد و تکلیف برخی از افراد مانند آقای ظریف روشن شد که شرایط لازم را برای این مسئولیت ندارد.
ترقی ادامه داد: وضعیتی پیش آمده که در نهایت همه افراد مد نظر شورای راهبری، افرادی نبودند که مجلس به آنها رأی اعتماد دهد و شاخصهای اعلامی رهبری را نداشتند و آقای پزشکیان هم به آن شاخصها پایبند بود. لذا بعد از پیشنهادهای شورای راهبری رئیس جمهور افرادی را انتخاب کرد که امکان اخذ رأی اعتماد در مجلس را داشته باشند و به شاخصهای اعلامی رهبری نزدیکتر باشند و این منجر شد که بعد از این جریان آقای ظریف استعفا کرد و این رفتار به خاطر رد صلاحیت او در دستگاههای اطلاعاتی است.
وی ادامه داد: آقای ظریف بهانهای مطرح کرد که با این ترکیب و چیدمان دولت موافق نیست و استعفا کرد و آقای پزشکان با این اقدام نشان داد فردی نیست که تابع جریان سیاسی که خود را پیروز انتخابات میدانند، باشد و در دولت هم به دنبال یک ترکیبی است که به هر حال نماد وفاق ملی باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا با طرح این موضوع که در تعریف وفاق ملی اختلاف نظر کاملاً مشهود بود، گفت: هر کسی وفاق ملی را به زعم خود تعریف میکرد و اصلاح طلبها مفهوم وفاق ملی را ائتلاف همه جریانهای سیاسی تلقی نمیکردند و معتقد بودند که وفاق ملی مفهومش این است که ما و آقای پزشکیان کسانی را انتخاب کنیم که تابع نظر اصلاح طلبان باشند در حالی که این تعریف وفاق ملی نیست.
ترقی ادامه داد: ترکیب وزرای پیشنهادی به مجلس از سوی آقای پزشکیان نشان میدهد که او وزرایی را انتخاب کرده است که از جناحهای مختلف هستند و همه آنها در وابستگیهای جناحی افراد شاخصی نیستند و سعی کرده حتی الامکان توصیههای رهبری را رعایت کند.
وی پیشبینی کرد: ممکن است بعضی از افراد معرفی شده توسط رئیس جمهور به دلیل عدم کارایی از مجلس رأی نیاورند و این اولین آزمونی بود که اصلاح طلبان در آن شرکت کردند و در نتیجه نشان دادند که اگر فرصتی پیدا کنند به دنبال حذف رقیب هستند نه به دنبال انسجام که در جامعه پدید بیاید و این شیوه آقای پزشکیان نبود و موضوعی نیست که جامعه امروز ما آن را بپذیرد.
قائم مقام حزب موتلفه بیان کرد: آقای پزشکیان معتقد است کشور را با یک جناح نمیتوان اداره کرد و همه باید دست به دست هم دهند و کمک کنند برای آنکه کشور اداره شود و اصلاح طلبانی که اطراف آقای پزشکیان هستند معتقدند ما باید در کشور حاکم باشیم و اگر ما نباشیم به دنبال کارشکنی در عرصههای مختلف اقتصادی و غیره خواهند بود. آنها در دولت آقای رئیسی هم همین کار را کردند و به جای کمک، سعی کردند کارشکنی کنند و کانونهای قدرت و ثروت خود را بسیج کردند که نگذارند مشکلات اقتصادی مردم حل شود و الان هم همینطور هستند. ترقی گفت: اصلاحطلبان در وزارتخانههایی که حضور خواهند یافت، سعی خواهند داشت کانونهای قدرت و ثروت خود را حفظ کنند و نگذارند به آنها آسیب برسد؛ چرا که اسپانسر آنها در همه فعالیتهای سیاسی و انتخاباتها هستند. من فکر میکنم مجلس با دقت به زوایای این مسئله توجه دارد و با دقت سعی میکند که انشاءالله نظر مناسبی را ارائه دهد و به کسانی رأی دهد که شاخصهای اعلامی رهبری را داشته باشند و این از باب کمک به آقای پزشکیان و حمایت از او است که جلوی فشارهای سیاسی که از جانب اصلاح طلبان وارد میشود را بگیرند.
کوشکی: ظریف هنوز نمیداند «سیاست» عرصه خیال و آرزو نیست
تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که وزارت کشور جایگاه خدمت است و قدرتطلبان نباید در این جایگاه قرار بگیرند، همچنین عرصه سیاست محل واقعیتها است و ظریف هنوز این را متوجه نشده است.
محمدصادق کوشکی در رابطه با هجمه اصلاحطلبان به رئیس جمهور در چیدمان کابینه چهاردهم و لیست وزرای پیشنهادی، بیان کرد: عرصه سیاست، عرصه ایدهآلگرایی نیست؛ عرصه تمامیتخواهی هم نیست. بلکه جایی برای واقع گرایی است، یعنی افراد در داستانها در آرزوها و در عرصههای خیالی میتوانند آرمانشهر خودشان را بسازند و مثلاً بر اساس آرمان و دیدگاههای ایدهآل خودشان کابینه تشکیل دهند، اما واقعیت سیاست در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست که یک فرد سیاستمدار همه شرایط را به نفع خودش تغییر دهد، هیچ جای دنیا چنین نیست.
وی با طرح این موضوع که سیاست جایی برای اتلاف و پذیرش واقعیتهاست، ادامه داد: حالا اگر مثلاً آقای ظریف این را متوجه نشده، باید استعفا بدهد، یعنی اگر کسی این نکته بدیهی حوزه سیاست را نمیداند و متوجه نشده که سیاست عرصه ممکنهاست نه عرصه ایدهآلها و تخیل، خوب این آدم بهتر است که در عرصه سیاست باقی نماند و استعفا دهد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در رابطه با استعفاهای مکرر محمدجواد ظریف یادآور شد: بارها شاهد استعفای آقای ظریف بودیم و فکر کنم در کارنامه او شش یا هفت مرتبه استعفا و تهدید به استعفا وجود دارد و این نشان میدهد که در عرصه سیاست اصلاً واقعگرا نیست و متوجه نیست که سیاست برآیند ائتلافهاست. به نظرم اگر چنین فردی در کنار رئیس جمهور نباشد، رئیس جمهور خیلی بهتر و واقع بینانهتر میتواند به کارهای خودش رسیدگی کند.
کوشکی در همین رابطه ادامه داد: آقای پزشکان آنقدر واقعبین هست که سیاست را با عرصه ممکنها بداند اما وقتی فردی مثل ظریف کنار آقای پزشکیان قرار بگیرد، به نظرم این وسط آقای پزشکان و مردم زیان خواهند کرد.
وی همچنین به بازنشستگی ظریف اشاره کرد و افزود: آقای ظریف بیش از دو بار بازنشسته شده، فکر میکنم که بهتر باشد که برود و از بازنشستگی خود لذت ببرد، عرصه را برای جوانترها فراهم کند، به نظرم ایشان برای دانشگاه هم آوردهای ندارد و اینکه او گفته به دانشگاه برمیگردم، این سوال مطرح است که چگونه بعد از دو بار بازنشستگی در دانشگاه هیئت علمی شده، دانشگاهها برای فارغ التحصیلان جوان گنجایش و پذیرش ندارند، چطور آقای ظریف بعد از دو بار بازنشستگی که یک بار بعد از دولت خاتمی و یک بار بعد از دولت آقای روحانی بوده، چگونه دوباره هیئت علمی شدند؟
کارشناس مسائل سیاسی بازگشت ظریف به دانشگاه را تخلف آشکاری دانست و مطرح کرد: نمیدانم آیا در مورد این تخلف آشکار کسی ورود خواهد کرد یا نه!
کوشکی با بیان اینکه اعضای کابینه و وزرای پیشنهادی اغلب اصلاحطلب هستند، گفت: بخش اغلب چهرههای معرفی شده گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی دارند و به هر حال آقای پزشکان متعلق به اردوگاه اصلاحات و اعتدال است و به این فضا نزدیک است. به همین خاطر هیچکس نمیتواند به آقای پزشکیان ایراد بگیرد که چرا از دوستان نزدیک به خودش و افرادی که از لحاظ سیاسی به او نزدیکترند در ترکیب کابینه استفاده کرده است.
وی ادامه داد: بالاخره آقای پزشکیان با حمایت اردوگاه اصلاحات و اعتدال به قدرت رسیده و سهم اصلی را در سبد کابینه به این جریان اختصاص داد؛ اما میتوان این مطالبه را مطرح کرد که آیا افراد معرفی شده، توانمند دارای ویژگیهای لازم برای وزارت در جمهوری اسلامی هستند یا خیر؟ اگر این افراد توانمند باشند و بتوانند وزارتخانهها را راهبری و مشکلات مردم را حل کنند، قابل قبول و مطلوب است و فرق نمیکند که مشکل مسکن مردم را وزیری حل کند که گرایش الف داشته یا ب؛ اگر این فرد بتواند سنگی را در مسیر بحران مسکن از پیش پای مردم بردارد و دسترسی مسکن را برای مردم راحتتر کند، وزیر مقبولی است.
برخی اعتقاد داشتند که ظریف به دلیل ترکیب فهرست وزرای پیشنهادی که از سوی رئیس جمهور به مجلس معرفی شدند استعفا داده است برخی هم دلیل آن را تابعیت خارجی فرزند او اعلام کردند. اما هر چه بود استعفا و پشت رئیس جمهور را خالی کردن از سوی یک هوادار پر و پا قرص تصمیم درستی نبود. او دیروز در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «سلام. دقایقی پیش ریاست محترم جمهوری بزرگوارانه تماس گرفتند و بسیار لطف فرمودند و گفتوگوی صمیمانهای داشتیم. معاون راهبردی رییس جمهور با اشاره به تماس تلفنی رییس جمهور با وی تاکید کرد: هر کجا باشم از پزشکیان و دولتش حمایت خواهم کرد.همان پزشکیانی بود که با افتخار برای ایران به او رأی دادیم و همان عزیز صادق، مردمی و شجاعی که هر جا باشم از او و دولتش پشتیبانی خواهم کرد.»
تحلیل گران و کارشناسان جریان سیاسی اصولگرا درباره تصمیم ظریف اظهار نظر کردهاند.
ترقی:استعفای ظریف بهانه است
قائم مقام حزب موتلفه گفت: استعفای ظریف به دلیل رد صلاحیت او توسط نهادهای امنیتی است و استعفا بهانه است.
حمیدرضا ترقی، قائم مقام حزب موتلفه در گفتوگو با مهر نسبت به واکنشهای فعالان سیاسی منتسب به جریان اصلاحات و هجمههای وارد شده از سوی اصلاحطلبان به لیست پیشنهادی وزرای رئیس جمهور، گفت: از ابتدا ما پیش بینی کردیم که اصلاح طلبان موفقیت آقای پزشکیان را برای خودشان مصادره کنند. تصور غلط آنها این است که همه کسانی که به آقای پزشکیان رأی دادند، طبق نظر اصلاحطلبان رئیس جمهور را انتخاب کردند؛ این واقعیت ندارد و حتی از جریان اصولگرایی نیز به آقای پزشکیان رأی دادند. وی ادامه داد: بر این اساس اصلاحطلبان به دنبال این بودند که برای بازگشت خودشان به قدرت از محمل آقای پزشکیان سو استفاده کنند و خواستههای خودشان را تحمیل کنند.
قائم مقام حزب موتلفه به این نکته اشاره کرد که رئیس جمهور در جناح سیاسی اصلاحطلبان جای داشت، بیان کرد: با اینکه آقای پزشکیان در جناح اصلاحطلبان تعریف میشود، اما شخصیتی مستقل دارد و به مبانی نظام و انقلاب پایبند است و به دنبال ساختارشکنی و ایستادن در برابر آینده و آرمان انقلاب اسلامی نیست. ترقی با اشاره به نمایش اختلاف از سوی اردوگاه اصلاحطلبی با لیست وزرای رئیس جمهور، بیان کرد: از همان ابتدا پیش بینی میشد که این اختلاف اوج پیدا کند و حالا خودش را در ترکیب کابینه نشان داد. اختلافها حتی در موضعگیریهایی که به نام آقای پزشکیان توسط آقای ظریف صورت میگرفت، نمایان بود. مواضع آقای پزشکیان کاملاً با مواضع آقای ظریف متفاوت بود. آقای ظریف به شاخصهای آقای پزشکیان برای چیدمان کابینه اعتقاد نداشت. وی همچنین اظهار کرد: اصلاحطلبان فشار زیادی را به آقای پزشکیان وارد کردند که در انتصاب معاونین رئیس جمهور و معاون اول گزینههای خود را تحمیل کنند. این جنگ و دعوا بین گروههای مختلف درون اصلاح طلبان چه جریان تندرو و چه جریان متعادل کاملاً مشهود بود.
قائم مقام حزب موتلفه همچنین مطرح کرد: اصلاحطلبان سعی کردند تا رئیس جمهور انتصابها را بیتوجه به قانون و استعلام از مراجع امنیتی و اطلاعاتی انجام دهد. انتظار داشتند آقای پزشکیان بدون رعایت چارچوب و شاخصهایی که مقام معظم رهبری فرموده بودند حکم صادر کند. آقای پزشکیان به این مسائل توجه نکرد و تکلیف برخی از افراد مانند آقای ظریف روشن شد که شرایط لازم را برای این مسئولیت ندارد.
ترقی ادامه داد: وضعیتی پیش آمده که در نهایت همه افراد مد نظر شورای راهبری، افرادی نبودند که مجلس به آنها رأی اعتماد دهد و شاخصهای اعلامی رهبری را نداشتند و آقای پزشکیان هم به آن شاخصها پایبند بود. لذا بعد از پیشنهادهای شورای راهبری رئیس جمهور افرادی را انتخاب کرد که امکان اخذ رأی اعتماد در مجلس را داشته باشند و به شاخصهای اعلامی رهبری نزدیکتر باشند و این منجر شد که بعد از این جریان آقای ظریف استعفا کرد و این رفتار به خاطر رد صلاحیت او در دستگاههای اطلاعاتی است.
وی ادامه داد: آقای ظریف بهانهای مطرح کرد که با این ترکیب و چیدمان دولت موافق نیست و استعفا کرد و آقای پزشکان با این اقدام نشان داد فردی نیست که تابع جریان سیاسی که خود را پیروز انتخابات میدانند، باشد و در دولت هم به دنبال یک ترکیبی است که به هر حال نماد وفاق ملی باشد.
این فعال سیاسی اصولگرا با طرح این موضوع که در تعریف وفاق ملی اختلاف نظر کاملاً مشهود بود، گفت: هر کسی وفاق ملی را به زعم خود تعریف میکرد و اصلاح طلبها مفهوم وفاق ملی را ائتلاف همه جریانهای سیاسی تلقی نمیکردند و معتقد بودند که وفاق ملی مفهومش این است که ما و آقای پزشکیان کسانی را انتخاب کنیم که تابع نظر اصلاح طلبان باشند در حالی که این تعریف وفاق ملی نیست.
ترقی ادامه داد: ترکیب وزرای پیشنهادی به مجلس از سوی آقای پزشکیان نشان میدهد که او وزرایی را انتخاب کرده است که از جناحهای مختلف هستند و همه آنها در وابستگیهای جناحی افراد شاخصی نیستند و سعی کرده حتی الامکان توصیههای رهبری را رعایت کند.
وی پیشبینی کرد: ممکن است بعضی از افراد معرفی شده توسط رئیس جمهور به دلیل عدم کارایی از مجلس رأی نیاورند و این اولین آزمونی بود که اصلاح طلبان در آن شرکت کردند و در نتیجه نشان دادند که اگر فرصتی پیدا کنند به دنبال حذف رقیب هستند نه به دنبال انسجام که در جامعه پدید بیاید و این شیوه آقای پزشکیان نبود و موضوعی نیست که جامعه امروز ما آن را بپذیرد.
قائم مقام حزب موتلفه بیان کرد: آقای پزشکیان معتقد است کشور را با یک جناح نمیتوان اداره کرد و همه باید دست به دست هم دهند و کمک کنند برای آنکه کشور اداره شود و اصلاح طلبانی که اطراف آقای پزشکیان هستند معتقدند ما باید در کشور حاکم باشیم و اگر ما نباشیم به دنبال کارشکنی در عرصههای مختلف اقتصادی و غیره خواهند بود. آنها در دولت آقای رئیسی هم همین کار را کردند و به جای کمک، سعی کردند کارشکنی کنند و کانونهای قدرت و ثروت خود را بسیج کردند که نگذارند مشکلات اقتصادی مردم حل شود و الان هم همینطور هستند. ترقی گفت: اصلاحطلبان در وزارتخانههایی که حضور خواهند یافت، سعی خواهند داشت کانونهای قدرت و ثروت خود را حفظ کنند و نگذارند به آنها آسیب برسد؛ چرا که اسپانسر آنها در همه فعالیتهای سیاسی و انتخاباتها هستند. من فکر میکنم مجلس با دقت به زوایای این مسئله توجه دارد و با دقت سعی میکند که انشاءالله نظر مناسبی را ارائه دهد و به کسانی رأی دهد که شاخصهای اعلامی رهبری را داشته باشند و این از باب کمک به آقای پزشکیان و حمایت از او است که جلوی فشارهای سیاسی که از جانب اصلاح طلبان وارد میشود را بگیرند.
کوشکی: ظریف هنوز نمیداند «سیاست» عرصه خیال و آرزو نیست
تحلیلگر مسائل سیاسی معتقد است که وزارت کشور جایگاه خدمت است و قدرتطلبان نباید در این جایگاه قرار بگیرند، همچنین عرصه سیاست محل واقعیتها است و ظریف هنوز این را متوجه نشده است.
محمدصادق کوشکی در رابطه با هجمه اصلاحطلبان به رئیس جمهور در چیدمان کابینه چهاردهم و لیست وزرای پیشنهادی، بیان کرد: عرصه سیاست، عرصه ایدهآلگرایی نیست؛ عرصه تمامیتخواهی هم نیست. بلکه جایی برای واقع گرایی است، یعنی افراد در داستانها در آرزوها و در عرصههای خیالی میتوانند آرمانشهر خودشان را بسازند و مثلاً بر اساس آرمان و دیدگاههای ایدهآل خودشان کابینه تشکیل دهند، اما واقعیت سیاست در هیچ کجای دنیا به این صورت نیست که یک فرد سیاستمدار همه شرایط را به نفع خودش تغییر دهد، هیچ جای دنیا چنین نیست.
وی با طرح این موضوع که سیاست جایی برای اتلاف و پذیرش واقعیتهاست، ادامه داد: حالا اگر مثلاً آقای ظریف این را متوجه نشده، باید استعفا بدهد، یعنی اگر کسی این نکته بدیهی حوزه سیاست را نمیداند و متوجه نشده که سیاست عرصه ممکنهاست نه عرصه ایدهآلها و تخیل، خوب این آدم بهتر است که در عرصه سیاست باقی نماند و استعفا دهد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی در رابطه با استعفاهای مکرر محمدجواد ظریف یادآور شد: بارها شاهد استعفای آقای ظریف بودیم و فکر کنم در کارنامه او شش یا هفت مرتبه استعفا و تهدید به استعفا وجود دارد و این نشان میدهد که در عرصه سیاست اصلاً واقعگرا نیست و متوجه نیست که سیاست برآیند ائتلافهاست. به نظرم اگر چنین فردی در کنار رئیس جمهور نباشد، رئیس جمهور خیلی بهتر و واقع بینانهتر میتواند به کارهای خودش رسیدگی کند.
کوشکی در همین رابطه ادامه داد: آقای پزشکان آنقدر واقعبین هست که سیاست را با عرصه ممکنها بداند اما وقتی فردی مثل ظریف کنار آقای پزشکیان قرار بگیرد، به نظرم این وسط آقای پزشکان و مردم زیان خواهند کرد.
وی همچنین به بازنشستگی ظریف اشاره کرد و افزود: آقای ظریف بیش از دو بار بازنشسته شده، فکر میکنم که بهتر باشد که برود و از بازنشستگی خود لذت ببرد، عرصه را برای جوانترها فراهم کند، به نظرم ایشان برای دانشگاه هم آوردهای ندارد و اینکه او گفته به دانشگاه برمیگردم، این سوال مطرح است که چگونه بعد از دو بار بازنشستگی در دانشگاه هیئت علمی شده، دانشگاهها برای فارغ التحصیلان جوان گنجایش و پذیرش ندارند، چطور آقای ظریف بعد از دو بار بازنشستگی که یک بار بعد از دولت خاتمی و یک بار بعد از دولت آقای روحانی بوده، چگونه دوباره هیئت علمی شدند؟
کارشناس مسائل سیاسی بازگشت ظریف به دانشگاه را تخلف آشکاری دانست و مطرح کرد: نمیدانم آیا در مورد این تخلف آشکار کسی ورود خواهد کرد یا نه!
کوشکی با بیان اینکه اعضای کابینه و وزرای پیشنهادی اغلب اصلاحطلب هستند، گفت: بخش اغلب چهرههای معرفی شده گرایشات اصلاحطلبانه و اعتدالی دارند و به هر حال آقای پزشکان متعلق به اردوگاه اصلاحات و اعتدال است و به این فضا نزدیک است. به همین خاطر هیچکس نمیتواند به آقای پزشکیان ایراد بگیرد که چرا از دوستان نزدیک به خودش و افرادی که از لحاظ سیاسی به او نزدیکترند در ترکیب کابینه استفاده کرده است.
وی ادامه داد: بالاخره آقای پزشکیان با حمایت اردوگاه اصلاحات و اعتدال به قدرت رسیده و سهم اصلی را در سبد کابینه به این جریان اختصاص داد؛ اما میتوان این مطالبه را مطرح کرد که آیا افراد معرفی شده، توانمند دارای ویژگیهای لازم برای وزارت در جمهوری اسلامی هستند یا خیر؟ اگر این افراد توانمند باشند و بتوانند وزارتخانهها را راهبری و مشکلات مردم را حل کنند، قابل قبول و مطلوب است و فرق نمیکند که مشکل مسکن مردم را وزیری حل کند که گرایش الف داشته یا ب؛ اگر این فرد بتواند سنگی را در مسیر بحران مسکن از پیش پای مردم بردارد و دسترسی مسکن را برای مردم راحتتر کند، وزیر مقبولی است.