جمعه ۲۳ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۲
کد مطلب : 130649

سفر به عراق و حاشیه‌سازی برای رئیس جمهور

سفر به عراق و حاشیه‌سازی برای رئیس جمهور
اولین سفر خارجی ریاست‌جمهوری به عراق در روزهای پایان هفته گذشته انجام شد و مسعود پزشکیان در رأس هیاتی ایرانی علاوه بر سفر به پایتخت این کشور و دیدار با رئیس جمهور و نخست وزیر عراق، به شهرهای دیگر این کشور نیز سفر کرد و با مقامات این آنها دیدار و گفتگو کرد.
در ظاهر، سفر رییس جمهور به کشوری خارجی عادی و معمول است ولی از آنجا که مسعود پزشکیان در جایگاه ریاست جمهوری برای نخستین سفر خود عراق را انتخاب کرد، با توجه زیاد رسانه‌ها،‌ کارشناسان و فضای مجازی قرار گرفت. در چند روز گذشته تصاویری از رییس جمهور دست به دست می‌شود که در آن‌ها بیش از آنکه به عقد قراردادهای سیاسی و تجاری و گفتگوهای سازنده با مقامات عراق توجه شود، نوع رفتار سیاسی و همچنین نوع راه رفتن در دیدارهای رسمی توسط پزشکیان مورد انتقاد در فضای مجازی قرار گرفته است.
مسعود پزشکیان تجربه یک دوره وزارت و چندین سال نمایندگی مجلس شورای اسلامی را در کارنامه خود دارد که البته با پروتکل‌ها آشنا است اما ریاست جمهوری تفاوت زیادی با مسئولیت‌های دیگر دارد. اما نوع رفتارها و پوشش رئیس جمهور در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها با توجه ویژه روبه‌رو می‌شود که می‌توان گفت نکته مهمی نیست، اما به آن پرداخته می‌شود.
جالب اینجاست که از هفته گذشته قیمت نان به صورت رسمی در تهران افزایش داشت ولی آنچه که در کف فضای مجازی اتفاق افتاد خالی از هیچ بود، یعنی به زبان ساده تر مردم در قبال افزایش قیمت نان که یکی از اصلی ترین وعده‌های غذایی هر ایرانی است هیچگونه موضع‌گیری نداشتند و حتی کوچکترین انتقادی به تصمیم دولت چهاردهم نکردند، این در حالی است که ادوار گذشته مردم در قبال کوچکترین تغییرات قیمتی در هر جنسی، دولت وقت و رییس جمهور را به باد انتقاد می‌گرفتند.
پایه و اساس گزارش بر این است تا بگوید آنچه که در فضای مجازی نسبت به رئیس جمهور دیده می‌شود نکته مهم و حساسی نیست در حالی که کشور با مشکلات زیادی روبه‌رو است.
این میزان از بی‌تفاوتی برای مردمی که هنوز زیر فشار اقتصادی کمر راست نکرده‌اند، عجیب به نظر می‌رسد!
مسعود پزشکیان که از روز ثبت نام تا به امروز در هر سخنرانی و در هر جمعی که بوده خود را از مردم دانسته و تاکید داشته که با عوض شدن سِمت او و انتخاب به عنوان رییس جمهور، رفتار او با مردم هیچ تغییری نخواهد کرد، آیا قصد دارد با نقاب پوپولیسم به کار خود ادامه دهد؟
این سوالی است که ممکن است در ذهن هر ایرانی به گرهی کور تبدیل شود و قطعا طرح سوال و مساله خطا نیست و می‌تواند با تعقل و تحقیق به حل معضلاتی بزرگ منجر شود. دولت مسعود پزشکیان از دولت‌هایی بود که به صورت ضرب الاجل روی کار آمد البته با رأی مردم، مردمی که قصد داشتند و دارند و با انتخاب فردی از این طیف مشکلات خود را مرتفع کنند و به همین دلیل به وعده‌ها و حتی رفتار و سکنات پزشکیان در دوران انتخابات ریاست ‌جمهوری بسیار دقت کردند و از دیدگاه بسیاری از تحلیلگران، رفتار پزشکیان و علی‌الخصوص خاکی بودن آن و حتی نوع پوشش او چند دلیل محکم برای رأی آوردن و انتخاب او از سوی مردم بود. مردم کسی را می‌خواستند که رنگ و بویی از خودشان داشته باشد و به همین دلیل مسعود پزشکیان را انتخاب کردند که همرنگ خودشان بود یا خودش را همرنگ جماعت کرد.
باید به این مساله دقت کافی را داشته باشیم که صرفا همرنگ جماعت بودن و مانند آنها لباس پوشیدن و حرف‌زدن و راه رفتن، کافی نیست. اگر قرار است تغییرات صورت بگیرد باید تغییرات اساسی و زیرساختی باشد. مردمی که روزی علاقه داشتند و خوشحال بودند که رئیس جمهورشان به مانند آنها لباس می‌پوشد و در خیابان می چرخد الان به منتقدان نوع پوشش و رفتار پزشکیان تبدیل شده‌اند و این دل مشغولی می‌تواند زنگ خطری جدی برای مطالبات به حق جامعه باشد.
مردم در حال حاضر در شبکه‌های اجتماعی ویدیوها و عکس‌های مسعود پزشکیان را به عنوان رییس جمهور منتشر می‌کنند و از او انتقاد می کنند که این موضوع قطعاَ می‌تواند در آینده آفت بزرگی برای کشور تبدیل شود.
رییس جمهور هرچقدر که خاکی و از مردم باشد، باید آگاه باشد که رعایت برخی پروتکل‌ها لازم و ضروری است. مردم دل مشغولی دارند آن هم به مقدار فراوان‌، نوع پوشش و رفتار رییس جمهور و حتی صحبت‌هایی که به مزاح زده می‌شود و در فضای مجازی دست به دست می‌چرخد و نقل محافل شده است.
در سفر مسعود پزشکیان به عراق، آنقدر مسائل مهم و جدی وجود دارد که می‌تواند خبر آن برای مردم روزنه‌ای از امید باشد ولی حواشی این سفر آنقدر زیاد بود که به مردم مجال آن را نداد که به جای دقت به نحوه صحبت و نوع راه رفتن رییس جمهور به مسائل سیاسی اقتصادی و تجاری و مفاد جلسات پزشکیان با مقامات عراقی بپردازند. حال این رفتارهای پزشکیان یا خواسته یا ناخواسته به کانون توجهات تبدیل شده است و از اکنون نسبت به حضور رئیس جمهور در سازمان ملل حساس شده‌اند.
دولت مسعود پزشکیان تا به اینجای کار نشان داده که به تغییرات جدی و اساسی علاقه خاصی ندارد. با اینکه بیش از یک ماه از انتخاب کابینه دولت می گذرد ولی هنوز بسیاری از وزارت خانه‌ها کار خود را به درستی آغاز نکرده‌اند و بسیاری از مناصب همچنان از سوی مدیران دولت شهید رییسی اداره می‌شود و در واقع در بلاتکلیفی به سر می‌برند. البته که اگر مدیران لایق در سمت خود ابقا شوند اتفاق خوبی است ولی با شناختی که از برخی مدیران در برخی وزارتخانه‌ها وجود دارد ، ابقای برخی مدیران می‌تواند باعث خسران شود.
گرچه قضاوت عملکرد دولت زود است اما در این مدت کوتاه هم کار خاصی از سوی دولت انجام نشده که مورد نقد جدی قرار بگیرد ولی همین مسائل کوچک در نهایت می‌تواند در صورت ادامه دار بودن موجبات نارضایتی مردم را به همراه داشته باشد.

علی کلانتری
https://siasatrooz.ir/vdcaywn6o49nei1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی