شبکه نمایش خانگی، نامی که در این چند سال اخیر بسیار شنیده شده و به زعم بسیاری از مردم کف جامعه توانسته گوشه ای از نیازهای مردم در حوزه فیلم و سریال را تامین کند.
همواره میزان مخاطبان، اعتباری است که به واسطه آن ادامه حیات فیزیکی مجموعه، پلتفرم و یا حتی اپلیکیشن میسر می شود و به همین واسطه مدیران پلتفرم ها هرچند سال یکبار در آمار سالانه برای فهم بیشتر میزان مخاطبان، گزارشی از بازدید و خرید اشتراک ارائه میدهند.
پلتفرم های نمایش خانگی که به ابزار سرگرمی مردم تبدیل شده؛ در سالهای اخیر آمار شفافی از میزان مخاطبان خود ارائه نداده است. آخرین گزارشی که از سوی فیلیمو منتشر شده نشان میدهد که این پلتفرم در سال 99 حدود یک میلیون و هشتاد هزار مشترک فعال داشته است. این در حالی است که مابقی پلتفرم ها تا به امروز هیچ گزارشی در خصوص تعداد مخاطبان خود ارائه نداده اند و همین امر باعث شده که نتوانیم درک درستی از تعداد مخاطبان این پلتفرم ها داشته باشیم.
حال مرکز افکار سنجی «متا» وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) در تازهترین نظرسنجی خود که از یک جامعه آماری 1200 نفره به ثبت رسانده، ما را کمی بیشتر به حقایق تعداد مخاطبان این شبکه ها نزدیک می کند.
اگر 1200 نفر را به جمعیت 90 میلیونی ایران نسبت دهیم باید این حق را برای خودمان قائل باشیم که از صد درصد مردم ایران حداقل 25 میلیون نفر را جزو آمار فیلم و سریال بین ها قرار ندهیم، افراد مسن، کودکان و بسیاری از مردمی که حتی به فیلم و سریال هیچ علاقه ای ندارند در این 25 درصد گنجانده میشوند. پس با احتساب 75 درصد جمعیت ایران یعنی چیزی حدود 68 میلیون نفر، به سراغ نظرسنجی متا می رویم و میزان مخاطبان پلتفرمها را بررسی می کنیم.
پرمخاطب ترین برنامه این روزهای شبکه نمایش خانگی رئالیتی شوی جوکر است. برنامه ای که به واسطه آمار ارائه شده از سوی «متا» چیزی حدود 27 درصد مخاطب دارد. یعنی حدود 17 میلیون نفر جوکر را به صورت قانونی از فیلیمو تماشا کردهاند.
در مقابل «سرگیجه» که این روزها در پلتفرم های فیلم نت و فیلیمو به صورت همزمان در حال پخش است تنها 3 درصد مخاطب داشته که این عدد به واسطه جمعیت فرضی 68 میلیونی مخاطبان نمایش خانگی به عددی معادل 2 میلیون بیننده می رسد که برای یک برنامه شوی تلویزیونی عددی پایین محسوب می شود.
زخم کاری 3 که یکی از پربازدترین سریالهای چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی است در نظرسنجی متا بعد از جوکر در رده دوم قرار گرفته است. این سریال با احتساب 16 درصد مخاطب، حدود 11 میلیون بیننده را به خود اختصاص داده است.
سریال داریوش که به تازگی به پایان رسیده است نیز از سریالهایی بود که در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد و این سریال هم با توجه به نظرسنجی تنها توانسته بود 14 درصد از مخاطبان پلتفرم های نمایش خانگی را به خود اختصاص دهد.
مسابقه گل یا پوچ با اجرای مهران مدیری که انتظار میرفت بیش از این دیده شود در نظرسنجی متا تنها 9 درصد از مخاطبان را به خود اختصاص داد و در مقایسه با جمعیت فرضی مخاطبان نمایش خانگی عدد ناچیزی را به خود اختصاص داده است.
این اعداد در حالی گفته شد که در مقابل آمارهای عجیب و غریبی از قاچاق این فیلم ها نیز منتشر شده است و عدهای بی توجه به حق کپی رایت، بدون خرید اشتراک در بسترهایی مانند تلگرام و پیام رسان ها و حتی ماهواره به صورت غیر قانونی به تماشای تولیدات می پردازند. در چند مورد مانند سریال زخم کاری، داریوش و جوکر ، بیش از 60 درصد مخاطبان اعلام کرده اند که سریال را به صورت غیرقانونی تماشا میکنند.
با اینکه برخی اعتقاد دارند شبکه نمایش خانگی توانسته مخاطبینی را جذب بازار فیلم و سریال کند اما آمارها نشان می دهد پلتفرمهای پولی و اشتراکی علیرغم سرمایه گذاری فراوان نتوانسته اند عده زیادی را مجاب به استفاده قانونی از چنین فضایی کنند و همچنان مردم به دنبال بستری رایگان برای پرداختن به سرگرمی های خود از جنس سینما و تلویزیون هستند!
همواره میزان مخاطبان، اعتباری است که به واسطه آن ادامه حیات فیزیکی مجموعه، پلتفرم و یا حتی اپلیکیشن میسر می شود و به همین واسطه مدیران پلتفرم ها هرچند سال یکبار در آمار سالانه برای فهم بیشتر میزان مخاطبان، گزارشی از بازدید و خرید اشتراک ارائه میدهند.
پلتفرم های نمایش خانگی که به ابزار سرگرمی مردم تبدیل شده؛ در سالهای اخیر آمار شفافی از میزان مخاطبان خود ارائه نداده است. آخرین گزارشی که از سوی فیلیمو منتشر شده نشان میدهد که این پلتفرم در سال 99 حدود یک میلیون و هشتاد هزار مشترک فعال داشته است. این در حالی است که مابقی پلتفرم ها تا به امروز هیچ گزارشی در خصوص تعداد مخاطبان خود ارائه نداده اند و همین امر باعث شده که نتوانیم درک درستی از تعداد مخاطبان این پلتفرم ها داشته باشیم.
حال مرکز افکار سنجی «متا» وابسته به دانشگاه امام صادق(ع) در تازهترین نظرسنجی خود که از یک جامعه آماری 1200 نفره به ثبت رسانده، ما را کمی بیشتر به حقایق تعداد مخاطبان این شبکه ها نزدیک می کند.
اگر 1200 نفر را به جمعیت 90 میلیونی ایران نسبت دهیم باید این حق را برای خودمان قائل باشیم که از صد درصد مردم ایران حداقل 25 میلیون نفر را جزو آمار فیلم و سریال بین ها قرار ندهیم، افراد مسن، کودکان و بسیاری از مردمی که حتی به فیلم و سریال هیچ علاقه ای ندارند در این 25 درصد گنجانده میشوند. پس با احتساب 75 درصد جمعیت ایران یعنی چیزی حدود 68 میلیون نفر، به سراغ نظرسنجی متا می رویم و میزان مخاطبان پلتفرمها را بررسی می کنیم.
پرمخاطب ترین برنامه این روزهای شبکه نمایش خانگی رئالیتی شوی جوکر است. برنامه ای که به واسطه آمار ارائه شده از سوی «متا» چیزی حدود 27 درصد مخاطب دارد. یعنی حدود 17 میلیون نفر جوکر را به صورت قانونی از فیلیمو تماشا کردهاند.
در مقابل «سرگیجه» که این روزها در پلتفرم های فیلم نت و فیلیمو به صورت همزمان در حال پخش است تنها 3 درصد مخاطب داشته که این عدد به واسطه جمعیت فرضی 68 میلیونی مخاطبان نمایش خانگی به عددی معادل 2 میلیون بیننده می رسد که برای یک برنامه شوی تلویزیونی عددی پایین محسوب می شود.
زخم کاری 3 که یکی از پربازدترین سریالهای چند سال اخیر شبکه نمایش خانگی است در نظرسنجی متا بعد از جوکر در رده دوم قرار گرفته است. این سریال با احتساب 16 درصد مخاطب، حدود 11 میلیون بیننده را به خود اختصاص داده است.
سریال داریوش که به تازگی به پایان رسیده است نیز از سریالهایی بود که در شبکههای اجتماعی دست به دست میشد و این سریال هم با توجه به نظرسنجی تنها توانسته بود 14 درصد از مخاطبان پلتفرم های نمایش خانگی را به خود اختصاص دهد.
مسابقه گل یا پوچ با اجرای مهران مدیری که انتظار میرفت بیش از این دیده شود در نظرسنجی متا تنها 9 درصد از مخاطبان را به خود اختصاص داد و در مقایسه با جمعیت فرضی مخاطبان نمایش خانگی عدد ناچیزی را به خود اختصاص داده است.
این اعداد در حالی گفته شد که در مقابل آمارهای عجیب و غریبی از قاچاق این فیلم ها نیز منتشر شده است و عدهای بی توجه به حق کپی رایت، بدون خرید اشتراک در بسترهایی مانند تلگرام و پیام رسان ها و حتی ماهواره به صورت غیر قانونی به تماشای تولیدات می پردازند. در چند مورد مانند سریال زخم کاری، داریوش و جوکر ، بیش از 60 درصد مخاطبان اعلام کرده اند که سریال را به صورت غیرقانونی تماشا میکنند.
با اینکه برخی اعتقاد دارند شبکه نمایش خانگی توانسته مخاطبینی را جذب بازار فیلم و سریال کند اما آمارها نشان می دهد پلتفرمهای پولی و اشتراکی علیرغم سرمایه گذاری فراوان نتوانسته اند عده زیادی را مجاب به استفاده قانونی از چنین فضایی کنند و همچنان مردم به دنبال بستری رایگان برای پرداختن به سرگرمی های خود از جنس سینما و تلویزیون هستند!
باربد. الف