بیتعهدی و استمرار خودروها بی کیفیت موجب شده تا مصرف بنزین در خودروهای داخلی دو برابر میانگین جهانی است که این موضوع ایران را از درآمد سالانه ۲۷۰ هزار میلیارد تومانی از طریق صادرات بنزین محروم کرده است.
خودروسازان در حالی مدعی افزایش تولید هستند که عدم توجه به بهبود کیفیت خودرو زمینه ساز مصرف بالای بنزین شده است که در کنار هزینههایی که مردم بابت بنزین میپردازند کشور را به سمت وارد کننده بنزین شدن سوق میدهد.
در همین چارچوب فارس گزارس داده است،بعد از گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۱، پیشبینیها درباره سربهسر شدن تولید و مصرف بنزین در کشور محقق شده است و بنابر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، مصرف از تولید پیشی گرفته و ایران تبدیل به واردکننده بنزین میشود.طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است
اما دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی بازمیگردد؛ جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در اینباره میگوید: تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون دستگاه را شامل میشود، اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلتها داشته باشیم ۵۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی روزانه ۵۰ میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور و ارزآوری دارد. اگر قیمت هر لیتر بنزین بین ۰.۵ تا ۰.۷ دلار بر هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی سالانه ۱۰ میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، عدم النفعی بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد میشود. از عوامل تاثیر گذار در این وضعیت خودروهای فرسوده هستند که به دلیل پایین بودن کیفیت خودروها و نیز هزینههای بالای جازگین کردن خودروهای نو با فرسوده هر روز بر میزان آنها افزوده میشود.
به گزارس صدا و سیما نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از وجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور خبر داد. داود کریمی افزود: سرجمع ۲۲۰ مرکز در کشور باید عملیات اسقاط این تعداد خودرو را انجام دهد.وی همچنین اضافه کرد: هم اکنون این مراکز در شرایط و محدودیتهای فعلی کشور با ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت خود در حال کار هستند.
نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: مراکز اقساط خودرو در این شرایط اقتصادی کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. وی افزود: این مراکز از توان ایجاد ۱۰ تا ۱۲ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۱۵ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در سطح کشور برخوردارند.کریمی در ادامه با بیان اینکه سرمایه گذاری مزبور توسط بخش خصوصی انجام شده است، گفت: متاسفانه از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نمیشود.
وی ادامه داد: دولت بر اساس پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده را در کشور راه اندازی کرده است.نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: خودروهای فرسوده تبعات زیانباری برای جامعه دارند.وی افزود: طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سالانه ۱۳ هزار نفر فقط در اثر آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست میدهند. کریمی اضافه کرد: دولت سالانه شش میلیارد دلار معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینههای ناشی از خسارت آلودگی هوا در کشور میکند.وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ به تعداد ۳۳۰ هزار دستگاه، سال ۱۳۹۸ به تعداد ۸ هزار دستگاه، سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از سوی مراکز اقساط خودرو در سطح کشور از رده خارج شده است.
نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: امسال با توجه به تصویب و ابلاغ قوانین مختلف مثل قانون هوای پاک و قانون ساماندهی صنعت خودرو در عمل مراکز اقساط در حالت بلاتکلیفی بسر میبرند، چون آئین نامههای قوانین مزبور هنوز در حال تدوین است.وی در ادامه اظهارامیدواری کرد که وزارت صمت هرچه سریعتر این آئین نامهها را تدوین و ابلاغ کند تا تکلیف مراکز اقساط خودرو، خودروسازان و دیگران تکلیف خود را بدانند و به وظایف شان عمل کنند.
به هر تقدیر آنچه در بازار بنزین و خودروی کشور مشاهده میشود آن است که خودروسازان در کنار بالا بردن هزینههای بنزینی کشور و مردم در امر تعویض خودروهای نو با کهنه نیز نقشی اساسی داشتهاند چرا که از یک سو میزان تولیدات آنها به اندازه نیاز کشور برای تعویض خودروها نمیباشد و از سوی دیگر قیمتهای سرسام آور خودروهای داخلی و جلوگیری از واردات خودرو بر میزان خودروهای فرسوده هر روز میافزاید و این چرخه همچنان ادامه دارد.
نویسنده: مهدی یوسفی
خودروسازان در حالی مدعی افزایش تولید هستند که عدم توجه به بهبود کیفیت خودرو زمینه ساز مصرف بالای بنزین شده است که در کنار هزینههایی که مردم بابت بنزین میپردازند کشور را به سمت وارد کننده بنزین شدن سوق میدهد.
در همین چارچوب فارس گزارس داده است،بعد از گذشت ۵ ماه از سال ۱۴۰۱، پیشبینیها درباره سربهسر شدن تولید و مصرف بنزین در کشور محقق شده است و بنابر گزارش شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰ میلیون لیتر در روز رسیده است. در صورت تداوم روند فعلی، مصرف از تولید پیشی گرفته و ایران تبدیل به واردکننده بنزین میشود.طبق گزارش مرکز پژوهشهای مجلس با عنوان «بررسی رویکردهای مختلف به توسعه صنعت پتروپالایشگاهی در کشور» مصرف سرانه بنزین در ایران تقریبا دو برابر میانگین جهانی است
اما دلیل اصلی مصرف بالای بنزین در کشور به کیفیت پایین خودروهای داخلی بازمیگردد؛ جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در اینباره میگوید: تعداد خودروهای شخصی و موتورسیکلت در کشور حدود ۲۵ تا ۲۶ میلیون دستگاه را شامل میشود، اگر استاندارد جهانی را در این خودروها و موتورسیکلتها داشته باشیم ۵۰ درصد کاهش مصرف خواهیم داشت، یعنی روزانه ۵۰ میلیون لیتر کاهش مصرف است و این حجم کاهش ارزش افزوده بالایی داشته و برای کشور و ارزآوری دارد. اگر قیمت هر لیتر بنزین بین ۰.۵ تا ۰.۷ دلار بر هر لیتر در نظر گرفته شود، با یک حساب سرانگشتی میزان هدررفت بنزین به دلیل کیفیت پایین خودروهای داخلی سالانه ۱۰ میلیارد دلار است. حتی اگر نرخ ارز را ۲۵ هزار تومان در نظر بگیریم، عدم النفعی بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در سال به کشور وارد میشود. از عوامل تاثیر گذار در این وضعیت خودروهای فرسوده هستند که به دلیل پایین بودن کیفیت خودروها و نیز هزینههای بالای جازگین کردن خودروهای نو با فرسوده هر روز بر میزان آنها افزوده میشود.
به گزارس صدا و سیما نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده از وجود سه میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور خبر داد. داود کریمی افزود: سرجمع ۲۲۰ مرکز در کشور باید عملیات اسقاط این تعداد خودرو را انجام دهد.وی همچنین اضافه کرد: هم اکنون این مراکز در شرایط و محدودیتهای فعلی کشور با ۵ تا ۱۰ درصد ظرفیت خود در حال کار هستند.
نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: مراکز اقساط خودرو در این شرایط اقتصادی کشور ۱۵ هزار میلیارد تومان در این زمینه سرمایه گذاری کرده اند. وی افزود: این مراکز از توان ایجاد ۱۰ تا ۱۲ هزار فرصت شغلی مستقیم و ۱۵ هزار فرصت شغلی غیر مستقیم در سطح کشور برخوردارند.کریمی در ادامه با بیان اینکه سرمایه گذاری مزبور توسط بخش خصوصی انجام شده است، گفت: متاسفانه از این ظرفیت به نحو مطلوب استفاده نمیشود.
وی ادامه داد: دولت بر اساس پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست، مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده را در کشور راه اندازی کرده است.نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: خودروهای فرسوده تبعات زیانباری برای جامعه دارند.وی افزود: طبق گزارش سازمان حفاظت محیط زیست، سالانه ۱۳ هزار نفر فقط در اثر آلودگی هوا در ایران جان خود را از دست میدهند. کریمی اضافه کرد: دولت سالانه شش میلیارد دلار معادل ۲۰۰ هزار میلیارد تومان صرف هزینههای ناشی از خسارت آلودگی هوا در کشور میکند.وی ادامه داد: در سال ۱۳۹۳ به تعداد ۳۳۰ هزار دستگاه، سال ۱۳۹۸ به تعداد ۸ هزار دستگاه، سال ۱۳۹۹ به تعداد ۱۰ تا ۱۲ هزار دستگاه و در سال ۱۴۰۰ به تعداد ۳۰ هزار دستگاه خودروی فرسوده از سوی مراکز اقساط خودرو در سطح کشور از رده خارج شده است.
نائب رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده گفت: امسال با توجه به تصویب و ابلاغ قوانین مختلف مثل قانون هوای پاک و قانون ساماندهی صنعت خودرو در عمل مراکز اقساط در حالت بلاتکلیفی بسر میبرند، چون آئین نامههای قوانین مزبور هنوز در حال تدوین است.وی در ادامه اظهارامیدواری کرد که وزارت صمت هرچه سریعتر این آئین نامهها را تدوین و ابلاغ کند تا تکلیف مراکز اقساط خودرو، خودروسازان و دیگران تکلیف خود را بدانند و به وظایف شان عمل کنند.
به هر تقدیر آنچه در بازار بنزین و خودروی کشور مشاهده میشود آن است که خودروسازان در کنار بالا بردن هزینههای بنزینی کشور و مردم در امر تعویض خودروهای نو با کهنه نیز نقشی اساسی داشتهاند چرا که از یک سو میزان تولیدات آنها به اندازه نیاز کشور برای تعویض خودروها نمیباشد و از سوی دیگر قیمتهای سرسام آور خودروهای داخلی و جلوگیری از واردات خودرو بر میزان خودروهای فرسوده هر روز میافزاید و این چرخه همچنان ادامه دارد.
نویسنده: مهدی یوسفی