يکشنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۸:۴۵
کد مطلب : 129138

نجات صنعت پوشاک با مبارزه جدی علیه قاچاق کالا

نجات صنعت پوشاک با مبارزه جدی علیه قاچاق کالا
امروز تولیدکننده داخلی دست‌ودلش برای خرید مواد اولیه نمی‌رود چرا که مواد اولیه تمام کالاهای نساجی همه با نرخ جهانی محاسبه می‌شود و اگر بازاری برای محصولات خود نداشته باشد ترجیح می‌دهد سطح تولید را کاهش دهد و مواد اولیه کمتری را خریداری کند.
به گزارش تسنیم، در زمان حاضر صنعت پوشاک و نساجی ایران حدود 14 میلیارد دلار گردش مالی دارد که تقریباً 9 میلیارد دلار آن خاص پوشاک است، این در حالی است که در دنیا گردش مالی صنعت پوشاک 1800 میلیارد دلار است و سهم ایران از این بازار باتوجه به ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل کشور در حوزه صنعت پوشاک و نساجی، بسیار ناچیز است.
صنعت نساجی و پوشاک ایران مانند بسیاری دیگر از صنایع، از مسائل و کمبودهای متنوعی رنج می‌برد. دو معضل اساسی این صنعت در کشور ما فرسوده بودن ماشین‌آلات و مسئله قاچاق است؛ موضوعاتی که کاملاً به هم مرتبط است و تأثیر مستقیمی به‌روی هم دارند؛ زیرا تا زمانی که در صنعتی سرمایه‌گذاری کافی صورت نپذیرد، به‌دلیل بهره‌وری پایین کارخانجات و عدم قدرت تأمین مباحث کمّی و کیفی تولید، لزوماً و درجهت پوشش نیازهای بازار، قاچاق کالا به‌صورت بی‌رویه رشد خواهد کرد. از سوی دیگر تا هنگامی که سرمایه‌گذاری کافی در صنعتی صورت نپذیرد، افراد متخصص و حرفه‌ای به آن صنعت ورود نمی‌کنند که این مسئله یعنی عدم انباشت دانش و تجربه تخصصی در کارخانجات که به‌نوبه خود منجر به پس‌رفت یا عقب‌ماندگی صنایع می‌شود.
سعید غدیری دبیر اتحادیه تولید و صادرات صنایع نساجی و پوشاک ایران در در همین ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با ابراز اینکه "در زمان حاضر با آغاز سال جدید قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و این امر تأثیرات خاص خود را بر بازار گذاشته است"، اظهار کرد: هفته‌های پایانی اسفند ماه سال گذشته تشدید برخورد با کالاهای قاچاق انجام شد و تا حدودی این موضوع در بازار اثرات خود را گذاشت اما همچنان در بازار پوشاک کالای قاچاق به‌وفور یافت می‌شود و باید این موضوع در سال جدید نیز با جدیت استمرار پیدا کند در غیر این صورت صنعت پوشاک با مشکلات بسیار پیچیده‌ای روبه‌رو خواهد شد.
وی با تأکید بر اینکه به‌دلیل کاهش سطح درآمدی مردم خرید کالاهای قاچاق و ارزان رونق دارد، افزود: این موضوع در تولید پوشاک داخلی نقش کلیدی دارد چرا که در نهایت تیراژ محصولات را پایین می‌آورد و تنوع کالاها را کاهش می‌دهد. امروز تولیدکننده داخلی دست‌ودلش برای خرید مواد اولیه نمی‌رود چرا که مواد اولیه تمام کالاهای نساجی همه با نرخ دلاری و جهانی محاسبه می‌شود و اگر بازاری برای محصولات خود نداشته باشد ترجیح می‌دهد سطح تولید را کاهش دهد و مواد اولیه کمتری را خریداری کند.
این عضو اتحادیه صنایع پوشاک تصریح کرد: امروز هزینه تولید و توزیع برای تولیدکننده داخلی بسیار گران است، از مسئولین می‌خواهیم در سال جدید نیز ضمن حمایت از تولید داخلی برخورد لازم را با کالاهای قاچاق انجام دهند تا انگیزه لازم برای تولیدکننده داخلی برای افزایش تولید فراهم شود.
https://siasatrooz.ir/vdcbf9b8wrhb58p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی