شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۴۸
کد مطلب : 130984

نگاهی بر چند احتمال

از زمان عملیات وعده صادق 2 تحرکات و مواضعی قابل تامل از سوی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بویژه انگلیس در قبال ایران مطرح می‌شود. در حالی که هریس معاون رئیس جمهور آمریکا و نامزد دموکرات‌ها در انتخابات ایران را بزرگترین تهدید برای کشورش می‌نامند و خزانه‌داری این کشور از تحریم‌های جدید علیه ایران می‌گوید، سابرینا سینگ سخنگوی وزارت دفاع آمریکا گفته است من نمی‌توانم به جای مقام‌های اسرائیل سخن بگویم اما باید بگویم که ما به دنبال جنگ با ایران نیستیم. پیش از این نیز بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته بود اگر جای اسرائیل بود، به‌جای تأسیسات نفتی ایران به گزینه‌های دیگری برای حمله فکر می‌کرد. پیش از این نیز در رویکردی ایران هراسانه، سازمان‌های امنیتی ایالات متحده مدعی شده بود، نیروهای سایبری ایران برای شماری از افراد نزدیک به کارزار انتخاباتی جو بایدن، رییس جمهوری آمریکا، ایمیل‌هایی ارسال کردند که حاوی گزیده‌ای از محتوای دزدیده‌‌شده از کارزار انتخاباتی دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری سابق بود.
در چارچوب بازی اتهام زنی نیز کن مک‌کالوم رئیس اداره امنیت داخلی انگلیس «ام‌آی۵»، ادعای افزایش اقدامات ایران و روسیه برای ترور در خاک بریتانیا را مطرح کرده است. پیش از این نیز باربارا وود وارد سفیر و نماینده انگلیس در سازمان ملل در نشست شورای امنیت مدعی شد: ایران و همه متحدانش در منطقه باید از پرتگاه فاصله بگیرند. همزمان با این ادعاها رسانه‌های غربی با استناد به گزارش شبکه تلویزیونی اسرائیلی «کانال ۱۲» مدعی شدند که ایالات متحده و چندین کشور عربی مذاکرات محرمانه‌ای را با جمهوری اسلامی درباره آتش‌بس در همه جبهه‌ها آغاز کرده‌اند که البته این ادعا از سوی آمریکایی‌ها تکذیب شد.
این تحرکات از سوی کشورهای غربی بویژه آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در حالی صورت می‌گیرد که در تحلیل این رفتارها دو دیدگاه مطرح است.
دیدگاه نخست آن است کشورهای غربی با درسهایی که از وعده صادق یک و دو گرفته‌اند و با یقین به این حقیقت که تهران پاسخ هر تهدیدی را سخت، قعطی و قاطع خواهد داد، و با عنایت به شرایط بحرانی اقتصادی بویژه در حوزه انرژی در اروپا و نیز وضعیت انتخاباتی در آمریکا، به دنبال مدیریت تنش میان ایران و رژیم صهیونیستی و برآنند تا مانع از گسترش دامنه جنگ در منطقه شوند تا به زعم خویش از پیامدهای آن در مقطع کنونی در امان بماند.
دیدگاه دوم آن است که هر چند غربی‌ها به دلیل آگاهی از ناتوانی در برابر اقتدار نظامی ایران و نیز هزینه‌های سنگینی که با تشدید درگیری‌ها در منطقه بویژه در اثر رفتارهای حماقت‌آمیز رژیم صهیونیستی در قبال ایران متحمل می‌شوند به دنبال مدیریت تحولات می‌باشند اما همزمان غربی‌ها با برجسته سازی تهدیدات ایران برای امنیت منطقه و جهان، اهدافی خصمانه را نیز دنیال می‌کنند.
باز گذاشتن دست رژیم صهیونیستی برای کشتارهای بیشتر در منطقه با ادعای مقابله با نیابتی‌های ایران به جای حمله مستقیم و گسترده به ایران، توجیه استمرار ارسال تسلیحات برای رژیم صهیونیستی چنانکه نخست وزیر انگلیس رسما با طرح فرانسه برای توقف ارسال تسلیحات به این رژیم مخالفت کرده است، انحراف افکار عمومی از جنایات و البته شکست‌های سنگین رژیم صهیونیستی در برابر حزب‌الله در عملیات زمینی، نمایش چهره‌ای ضعیف و ناتوان از ایران با هدف نمایش اقتدار مصنوعی رژیم صهیونیستی و نیز تضعیف روحیه مقاومت و جایگاه منطقه‌ای ایران بویژه پس از عملیات وعده صادق 2 با نشان دادن چهره‌ای سازشکار و معامله‌گر با غرب از ایران، توجیه تحرکات نظامی غرب در منطقه و... در جمع این اهداف خصمانه برشمرده می‌شود. چنانکه پیش از این نیز سناریوی دروغین نقش موشک‌ها و پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین را مطرح کرده بودند که با ناکامی همراه شده بود و اکنون با واژگانی همچون دخالت ایران در انتخابات آمریکا و امنیت انگلیس و دامن زدن به ناامنی در اروپا به دنبال تکرار همان سناریوی نخ نما شده هستند.
به هر تقدیر کدام از این سناریوها هدف گذاری غربی‌ها از جوسازی‌های روزهای اخیرشان در قبال جمهوری اسلامی ایران باشد، در واکنش ایران تغییری ایجاد نخواهد کرد و تهران در کنار آنکه همچون گذشته تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک خود را برای برقراری آتش بس در غزه و لبنان و امنیت در منطقه به کار می‌گیرد، در عرصه میدان نیز حضوری فعال دارد و درکنار حمایت قاطع و همه جانبه از مقاومت، به هر تهدیدی پاسخی قاطع خواهد داد در عین آنکه تسلیم بازی فشار و مذاکره و باج‌خواهی غرب نخواهد شد. چنانکه رهبر انقلاب نیز در نماز جمعه نصر تاکید داشتند ایران در پاسخ به تهدیدات نه تعلل می‌کند و نه شتابزده عمل می‌کند و چنانکه وزیر امور خارجه نیز تاکید کرده است ایران برای همه گزینه‌ها آمادگی کامل دارد و رژیم صهیونیستی و حامیانش می‌توانند آمادگی ایران را بیازمایند.

قاسم غفوری
https://siasatrooz.ir/vdcc4xqs02bq1o8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی