شنبه ۱۵ دی ۱۴۰۳ - ۰۰:۳۶
کد مطلب : 131933

ضعف شدید رسانه‌ای کشور در پیام رهبری

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مناسبت برگزاری «نشست افق تحول رسانه ملی» به ریاست سازمان صدا و سیما پیامی دادند به این شرح؛ «شما و این حضرات نقش بی‌بدیل رسانه و تبلیغ را در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- می‌دانید.
امروز پیروزی یک طرف را توانایی او در گرفتن و رساندنِ پیام و روایت او از واقعیت، رقم می‌زند؛ بسیار پیش و بیش از آنکه ابزارهای نظامی وارد میدان شوند و در آن اثر بگذارند. ما در این عرصه‌ی مهم باید دقت و تلاش و ابتکار خود را مضاعف کنیم. این پیام من به این همایش است.»
کشورهایی که در مقابل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته‌اند به خوبی از رسانه برای پیشبرد اهداف خود بهره می‌برند،‌ آنها می‌دانند که چگونه از رسانه استفاده کنند تا بتوانند برنامه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی خود را پیاده کنند.
نقش رسانه در دنیای کنونی بی‌بدیل است، در عصر کنونی رسانه است که تأثیر گذار است و می‌تواند سمت و سو را تعیین کند. رسانه‌های جهان که به نظام سلطه وابسته‌اند، با حرفه‌ای‌ترین شکل ممکن، دروغ را به خورد مردم جهان می‌‌دهند و حتی از یک کشور، جامعه و حکومت یک دو دیو در ذهن ساکنان آن می‌سازند.
برای رسیدن به یک رسانه با نفوذ و تأثیر گذار چه باید کرد؟ چرا رسانه‌ها در ایران به ویژه رسانه ملی نتوانسته‌اند حتی وظایف ذاتی خود را پیاده کنند؟ رسانه در ایران علاوه بر وظایف ذاتی که دارد، فراتر از آن نیازمند تعریف تازه‌ای است تا بتواند با جهان رسانه، رقابت کند و علاوه بر خنثی کردن همه آنچه که از سوی غول‌های رسانه‌‌ای دنیا به افکار عمومی خارجی و داخلی علیه ایران اسلامی تزریق می‌شود، مقابله کند.
خطاب پیام رهبر انقلاب به رسانه ملی بود و مسئولان این رسانه مهم باید نسبت به این پیام توجه ویژه داشته باشند و در پی رفع کاستی‌ها و کمبودهایی باشند تا بتوانند ضریب تأثیر رسانه ملی را بالا ببرند.
خبر اکنون با توجه به آنچه در سطح دنیا در عرصه رسانه دیده می‌شود، دیگر آن جایگاه ویژه را ندارد،‌هر چند خبر است که در پی آن، دیگر اقدامات و فعالیت‌های رسانه‌ای را شکل می‌دهد اما همان خبر باید با روش های خاص و حرفه‌ای با روایت اول درست، در اختیار مخاطب قرار گیرد تا بتواند تأثیر مثبت و عمیق خود را بگذارد.
به واقع ارائه یک خبری نیازمند آن است که با اندیشه و تحلیل درست به مخاطب ارائه شود.
پیام، مرحله اول است،‌ زود گذر،‌ آنی و حتی فراموش شدنی، اما آن خبر و اتفاق از هر جنسی که باشد، نیازمند پردازش درست و عمیق در کمترین زمان ممکن است تا طرف مقابل از ساخت خبر به دلخواه خود نتواند تأثیری که در اندیشه او است بر افکار عمومی بگذارد.
رسانه در ایران به ویژه رسانه ملی نیازمند تحولات بسیاری است تا بتواند علاوه بر تأثیر بر افکار عمومی داخلی افکار عمومی خارجی را نیز از گزند دروغ‌ها و فریب‌هایی که رسانه‌های پرتعداد غربی منتشر می‌کنند، در امان بدارد.
برای این اتفاق رسانه ملی نیازمند تشکیل اندیشکده،‌ اتاق فکر و استفاده از کارشناسان رسانه و تحلیلگران قوی و خوش فکر است که به شدت جای خالی آنها احساس می‌شود و یکی از دلایلی که اکنون رسانه‌های کشور به ویژه رسانه ملی از ضعف رسانه‌ای رنج می‌برد، همین کمبودها است که نام بردیم.
چرا شبکه‌ها و رسانه‌هایی چون الجزیره، بی‌بی‌سی و حتی اینترنشنال با توجه افکار عمومی روبه‌رو می‌شود و حتی مخاطب داخلی نیز به آن توجه و رجوع می کند؟
بر این باور هستم که باید از روش عملکرد رسانه‌های موفق جهان بهره برد،‌ با توجه به این که مبدع رسانه‌های عصر کنونی کشورهای غربی بوده‌اند طبیعتاً آنها از علم رسانه برخوردارند اما ما لایه نازکی از آن را برداشته و استفاده کرده‌ایم و حتی پس از سال‌ها هنوز نتوانسته‌ایم یک رسانه تأثیر گذار داشته‌ باشیم. رسانه ملی نیازمند ابتکارات جدید است، در جنگ رسانه‌ای باید دقیق به مسائل و روایت‌ها پرداخت، رسانه همانگونه که رهبر معظم انقلاب فرمودند؛ نقش بی‌بدیلی در پیکارهای کنونی جهان-که بیش از همیشه است- دارد.
رسانه‌های داخلی به ویژه رسانه ملی نباید خود را درگیر مسائل کوچکی کند که برخی برای سرگرم کردن آن ایجاد می‌کنند و نتیجه هم،‌آن چیزی نیست که انتظار می‌رود.
 
محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdchxznzx23nxwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی