سه شنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۵۲
کد مطلب : 131025

کریدور آی‌مک و جنگ افروزی اسرائیل در منطقه

کریدور ای مک چیست؟ راه اندازی آن چه خطرات و زیان‌هایی برای منطقه ما و ایران خواهد داشت؟
آمریکا، هند، امارات متحده عربی و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۲۲ با تأسیس گروه همکاری 2U2 اقدام به انجام سرمایه‌گذاری‌های مشترک در زمینه‌های حمل و نقل، آب، انرژی، فضا، سلامت و امنیت غذایی کردند.
یکی از اهداف این طرح عادی ‌سازی روابط اعراب و رژیم صهیونیستی است، همچنین هدف دیگر آن تشدید تحریم های اقتصادی علیه ایران است.به واقع هدف آن است تا در روند مناسبات اقتصادی ایران اخلال ایجاد شود.
هند از انتقال خط لوله صلح از ایران به پاکستان، هندوستان و سپس به چین ممانعت کرد چرا که قصد داشت طرح آی مک را پیاده کند.خط لوله صلحی که ایران آن را پیشنهاد داده بود تا پاکستان پیش رفت و در آنجا متوقف شد که عامل آن نیز هند بود. روابط هند و اسرائیل بسیار نزدیک است.
پروژه «آی مک» قصد دارد تا هند را به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس متصل کند و از آنجا به بندر حیفا در سرزمین های اشغالی برساند و سپس بندری در یونان.
از آنجا که پروژه گسترش بندر چابهار به هند داده شده و در طول سال‌ها نیز پیشرفت قابل توجهی هم نداشته است، نشان می دهد که هند نه تنها تمایلی به پایان توسعه بندر چابهار ندارد بلکه کارشکنی هم می‌کند.
حتی می‌توان گفت هندوستان در پروژه توسعه بند چابهار ایران را فریب داد و این پروژه را در دست گرفت اما کاری پیش نبرد. توسعه بندر چابهار می‌تواند مبادلات اقتصادی ایران را رونق بخشد.
ساخت کریدور آی‌مک موقعیت اقتصادی و جغرافیایی ایران را در منطقه تضعیف می‌کند تا جایی که باعث اختلال در صادرات و واردات ایران می شود.
بیش از 8 سال است که پروژه توسعه بندر چابهار به هندی‌ها واگذار شده که عملا پیشرفتی نداشته است. از سال 1395 که قرارداد به امضا رسیده تاکنون اتفاق خاصی نیفتاده است حتی قرارداد مکمل نیز در دولت پیشین به امضای وزیر راه وقت و وزیر هندی رسید.
عملیات طوفان الاقصی باعث شد تا روند کار اجرای پروژه آی مک به تعویق بیفتد چرا که از عادی سازی روابط اسرائیل و اعراب جلوگیری کرد و البته امنیت داشتن اسرائیل را نیز از بین برد. اجرای چنین پروژه‌ای نیازمند امنیت است
اکنون برای آن که بتوان با طرح کریدور آی مک مقابله کرد چند راهکار وجود دارد.
کریدور شمال جنوب که ایران مبتکر آن است هنوز پس از سال‌ها تکمیل نشده و باید برای مقابله با آی مک این کریدور با سرعت بیشتری پیگیری شود. این کریدور ریل محور است که کشورهای شمالی ایران را به آب‌های گرم و آزاد متصل می‌کند.
 در ادامه و به سرعت باید پروژه توسعه بندر چابهار از هند گرفته شود و به یک کشور دیگر که مناسبات قوی تری با ایران دارد داده شود.
با توجه به شرایط منطقه‌ای که هند، پاکستان و چین در آن قرار دارد، ایران برای آن که هند را تحت فشار قرار دهد پیمان منطقه‌ای با چین و پاکستان برقرار کند و در زمینه‌های گوناگون مانند انرژی، دفاعی و ... به طور گسترده روابط خود را گسترش دهد.
کریدور آی مک با منافع چند کشور در منطقه در تضاد است، ایران می‌تواند با کشورهایی که در قالب طرح آی مک نیستند پیمان‌های دوجانبه و چند جانبه داشته باشد.ترکیه از آن کشورهایی است که در طرح آی مک نقشی ندارد به بازی گرفته نشده است.
قدر مسلم بی توجهی مسئولان کشور نسبت به آی مک باید برطرف شود، رهبر انقلاب نیز در خطبه‌های نماز جمعه نصر به این موضوع اشاره داشتند و نسبت به طرح غربی- عبری تبدیل اسرائیل به دروازه‌ صادرات انرژی از منطقه به جهان غرب و واردات کالا و فناوری از غرب به منطقه یا همان پروژه کریدور آِی مک هشدار داده و رفتار جنایتکارانه این رژیم را بیش از هر چیز ناظر به این پروژه دانستند.
به واقع رژیم جعلی اسرائیل قصد دارد تا با نابودی حماس در غزه و حزب الله در لبنان آن منطقه را در اختیار داشته باشد تا بتواند امنیت اجرای طرح آی مک را تأمین کند.

محمد صفری
https://siasatrooz.ir/vdcj8veviuqetyz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی