?>?> ورق گالوانیزه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟ | سیاست روز
شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۰
کد مطلب : 129457

ورق گالوانیزه چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

ورق گالوانیزه به نوعی همان ورق فولادی یا آهنی است که سطح آن را با کمک فلز روی پوشش داده ‌اند و با این کار مقاومت آن تا حد زیادی افزایش پیدا کرده است. پوشش دهی این محصول از طریق گالوانیزاسیون انجام شده و به همین خاطر به آن ورق گالوانیزه گفته می‌ شود.

انواع ورق های گالوانیزه بر اساس نوع گل شامل: بدون گل، گل ریز و گل درشت هستند و از نظر شیوه تولید به دو دسته گرم و سرد و از نظر نوع فرمینگ به ساده و فرم دهی شده تقسیم می ‌شوند. انواع ورق ‌ها دارای ویژگی‌ هایی از جمله: محافظت در برابر خوردگی، طول عمر زیاد، هزینه کم، صرفه‌جویی در منابع، تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالا و...، می ‌باشند. برای آشنایی کامل با این محصول و اطلاع از قیمت ورق گالوانیزه در ادامه مطلب با ما باشید.

قیمت ورق گالوانیزه | فولادفیدار

آشنایی با ورق گالوانیزه و تاریخچه گالوانیزاسیون

به نوعی ورق آهنی که با فلز روی پوشش داده شده و این پوشش دهی باعث افزایش مقاومت آن شده، ورق گالوانیزه می ‌گویند. به عبارتی دیگر به ورقی که با پوسته زدایی ورق ‌های نورد سرد یا نورد گرم تولید شده و سپس روی اندود شده است، ورق گالوانیزه می ‌گویند. این محصول در دو صورت کلاف یا رول و شیت یا برش خورده عرضه می‌ شود و دارای سطحی براق و صیقلی می ‌باشد. ورق گالوانیزه در برابر خوردگی و زنگ زدگی از مقاومت بالایی برخوردار بوده و گاهی اوقات برای افزایش کیفیت آن؛ از عناصری مثل نیکل و آلومینیوم نیز استفاده می ‌کنند. تاریخچه استفاده از گالوانیزاسیون تقریباً به سال ‌های ۱۳۷۷ تا ۱۷۹۸ بر می‌ گردد.
در آن سال‌ ها یک دانشمند کالبد شناسی به نام لوئیجی گالوانی به صورت کاملاً اتفاقی پی برد که فلزات، روی موجودات زنده اثر الکتروشیمیایی را به وجود می ‌آورند. لذا، بر اساس این تحقیقات مشخص شد که اگر دو عنصر با خواص الکتریکی مختلف در هر محلولی وجود داشته باشند، منجر به ایجاد پیل الکتریکی می ‌گردند. پس از آن در سال ‌های بعد دانشمندان دیگری مثل آقای ولتا تحقیقات در این حیطه را ادامه داد و در نهایت توانست روش گالوانیزاسیون را اختراع کند. اولین کارخانه که از این روش بر محصولات آهنی استفاده کرد، در بریتانیا در سال ۱۸۵۰ میلادی تاسیس شد.

انواع ورق گالوانیزه کدامند؟

ورق‌ های گالوانیزه بر اساس نوع گل، بر اساس شیوه ساخت و بر اساس نوع فرمینگ و...، به دسته‌ های مختلفی تقسیم می‌ شوند که مهم ترین آن ها عبارتند از:

انواع ورق گالوانیزه بر اساس نوع گل

همواره بنا به میزان کوتینگ یا پوشش روی، ناخالصی‌ هایی به شکل پولک روی بر سطح ورق ‌ها به وجود می ‌آید که در اصطلاح به آن ها اسپنگل یا گل گالوانیزه گفته می ‌شود. این گل‌ ها از نظر ظاهری به سه دسته تقسیم می ‌شوند که عبارتند از:
  • ورق ‌هایی بدون گل
    ورق‌ هایی با گل‌ های ریز
    ورق‌ هایی با گل ‌های درشت
با توجه به استاندارد ملی ایران با شماره ۷۵۹۷، انواع مختلف پوشش روی در ورق گالوانیزه شامل پوشش پولکی شکل گلدار و پوشش پولکی شکل ریز گل و اندودی با آلیاژ روی و یا بدون پولک هستند.
قیمت ورق گالوانیزه پ فولادفیدار

انواع ورق گالوانیزه از نظر شیوه تولید

انواع این محصولات از نظر شیوه و روش تولید نیز به دسته‌ های مختلفی تقسیم می ‌شوند که شامل نوع گرم و سرد هستند. ورق گالوانیزه گرم معمولاً تولید شده با روش غوطه ‌وری ورق در حوضچه روی مذاب می‌ باشد و ورق گالوانیزه سرد تولید شده با روش الکتروگالوانیزه است. به صورت کلی برای تولید ورق گالوانیزه ابتدا ورق پایه را پوسته زدایی کرده و سپس به دو روش متفاوت روی اندود می‌ کنند. برای این کار لازم است تا فرایند چربی زدایی و غبارگیری بر روی ورق‌ ها انجام شده و هر گونه چربی و رنگ و آلودگی از سطوح آن ها پاک شوند. در مرحله بعدی فرایند اسیدشویی آغاز شده و به طور کامل فرایند پاکسازی انجام می گردد.
پس از پاکسازی کامل ورق ‌ها آن ها را در محلول کلرید آمونیاک آغشته کرده و ورق ‌ها را برای انجام واکنش با مذاب روی آماده می ‌کنند. در نهایت نوبت به گالوانیزه یا روی اندود کردن ورق‌ ها فرا می رسد که این کار با دو روش غوطه وری و یا الکترولیتی صورت می‌ گیرد. پس از آن نیز ورق ‌ها به منظور خنک سازی در آب یا محلول دی کرومات سدیم غوطه ور شده و فرایند تولید به پایان می ‌رسد. به طور کلی ساخت این ورق ‌ها فرایند طولانی ندارد و برخلاف سایر محصولات مثل تیرآهن‌ هاش می ‌توان در کم ترین زمان ممکن آن ها را به تولید رساند.
قیمت ورق سیاه | فولادفیدار

انواع ورق ‌های گالوانیزه از نظر نوع فرمینگ

ورق ‌های گالوانیزه از نظر شکل ظاهری یا نوع فرمینگ به دو دسته کلی تقسیم می ‌شوند. ورق ‌های گالوانیزه ساده، همان طور که از نامشان مشخص است؛ از نظر ظاهری بدون فرم بوده و به صورت مسطح و بدون نیاز به عملیات تغییر شکل مورد استفاده قرار می‌ گیرند. ورق ‌های گالوانیزه فرم دهی شده که در این روش با استفاده از شیوه ‌های فرمینگ سطح ورق دارای موج ‌های مختلفی می ‌شود. ورق ‌های گالوانیزه موج ‌دار، خودشان انواع مختلفی دارند که شامل موارد زیر هستند:
  • ورق گالوانیزه سینوسی
    کرکره ‌ای
    ذوزنقه‌ ای
    دامپا
    شادولاین
    پرچین
    طرح سفال

انواع ورق ‌های گالوانیزه چه مزایا و ویژگی‌ هایی دارند؟

انواع این محصولات در برابر خوردگی بسیار مقاوم بوده و دچار هیچ گونه زنگ زدگی نمی‌ شوند. فرایند ساخت آن ها و گالوانیزه کردنشان سریع است و می ‌توان در هر زمان از سال، به سرعت پوشش دهی آن ها را انجام داد. این ورق ‌ها از طول عمر بالایی برخوردار بوده و به طور میانگین بین ۲۰ تا ۷۰ سال عمر می ‌کنند. برای تولید و نگهداری آن ها هزینه کمی صرف می‌ شود و قیمت آن ها در مقایسه با قیمت ورق سیاه کمتر است. ورق‌ های گالوانیزه کاملاً منطبق بر استانداردهای بین المللی تولید می‌ شوند و از تطبیق پذیری و قابلیت اطمینان بالایی برخورد دارند. دسترسی و خرید این ورق ‌ها در کمترین زمان ممکن انجام می ‌شود و می ‌توان بلافاصله پس از خرید، از آن ها استفاده کرد.

کاربرد ورق‌ گالوانیزه چیست؟

انواع ورق ‌های گالوانیزه در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ ای دارند که مهم ‌ترین آن ها عبارتند از:
  • در صنایع خودروسازی
    در صنعت حمل و نقل
    برای ساخت تجهیزات کشاورزی
    در صنعت ساختمان سازی
    برای ذخیره سازی و تولید مخازن
    در تابلوها و بیلبوردهای تبلیغاتی
    در ساخت برخی لوله‌ های فولادی
    در سیستم تصفیه هوا و خنک کننده ‌ها
    برای ساخت برخی سقف ‌های کاذب و سقف‌ های شیروانی
    برای ساخت انواع پروفیل ها
    برای عبور جریان آب و فاضلاب در ساختمان ‌ها
خلاصه مطلب
به ورق‌ های فولادی که دارای روکشی از جنس گالوانیزه بوده و از مقاومت بالایی در برابر خوردگی و زنگ زدگی برخوردارند، ورق گالوانیزه می‌ گویند. این محصول از نظر شیوه تولید، از نظر شکل ظاهری، از نظر میزان گل و... انواع مختلفی دارد. تنوع در این محصول سبب شده که قیمت آن نیز یکسان نبوده و بر اساس نوع آن، نرخ نهایی نیز متفاوت باشد. اگر متقاضی خرید انواع ورق ‌های گالوانیزه هستید، می ‌توانید به سراغ سایت ‌های معتبری مثل فولاد فیدار رفته و برای خرید اقدام کنید. همچنین، برای اطلاع از قیمت سایر محصولات فولادی مثل: قیمت تیرآهن هاش و سایر مقاطع، می ‌توانید به این سایت مراجعه کنید.
https://siasatrooz.ir/vdcft1dyew6d0ja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی