آمادگی کامل برای حضور ایرانیان خارج از کشور پای صندوق‌های رای
رئیس ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور خبر داد رایزنی‌های مجددی با کشورهای میزبان انجام و تاکید شده علاوه بر تامین امنیت فیزیکی، می‌بایست امنیت و آسایش روانی رای‌دهندگان نیز تامین شود.
«علیرضا محمودی» رئیس ستاد برگزاری انتخابات در خارج از کشور در گفت‌وگو با ایسنا در ارتباط با آمادگی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جهت برگزاری دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در خارج از کشور گفت: همه نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور با همان شرایط و کیفیت دور اول انتخابات، دور دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری را برگزار می‌کنند.محمودی خبر داد: دور دوم انتخابات همانند دور اول در ۱۳۸ نمایندگی ایران در خارج از کشور و در ۳۴۴ شعبه برگزار می شود. احتمال افزایش شعب با هماهنگی وزارت کشور نیز وجود دارد.
او با تاکید بر اینکه «ما کاهش شعبه در دور دوم انتخابات را نخواهیم داشت و حتی ممکن است در برخی از نمایندگی‌ها بر اساس درخواستی که شده تعداد شعب افزایش پیدا کند»، خاطرنشان کرد: نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور برای برگزاری دور دوم انتخابات آمادگی کامل دارند و تعرفه و دیگر اقلام مورد نیاز برای برگزاری انتخابات در اختیار آنها قرار داده شده است.این دیپلمات جمهوری اسلامی ایران همچنین در مورد تامین امنیت شعب اخذ رای و رای‌دهندگان خاطرنشان کرد: در مورد بحث امنیت رای‌دهندگان، نامه‌نگاری‌ها و رایزنی‌های مجددی با کشورهای میزبان جهت برگزاری انتخابات از سوی وزارت خارجه ایران و روسای نمایندگی ما در کشورهای مقصد انجام شده است و بر این موضوع تاکید شده که علاوه بر تامین امنیت فیزیکی رای‌دهندگان، می‌بایست امنیت و آسایش روانی آن‌ها نیز تامین شود. محمودی در بخش دیگر صحبت‌های خود با اشاره به این موضوع که «در دور اول انتخابات در حالی که همچنان در نمایندگی‌ها برگزاری انتخابات در جریان بود، در فضای مجازی آماری جعلی در ارتباط با آرای ایرانیان خارج از کشور منتشر شد»، گفت: آمار و رای ایرانیان خارج از کشور بعد از برگزاری انتخابات و شمارش آرا و ارسال نتایج آن به وزارت کشور صرفا از سوی این وزارتخانه اعلام می‌شود.
از سوی دیگر براساس اعلام «محسن اسلامی» سخنگوی ستاد انتخابات وزارت کشور در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری ۹۷ هزار و ۹۶۷ نفر در خارج از کشور رأی دادند.اسلامی در همین ارتباط افزود: از این آرا ۴۸.۰۴۲ رای به «سعید جلیلی»، ۳۲.۵۸۲ رای به «مسعود پزشکیان»، ۱۳.۲۱۵ رای به «محمدباقر قالیباف» و ۱.۰۶۲ رای به «مصطفی پورمحمدی» ثبت شده است. آرای باطله هم ۳.۰۶۶ رای بوده است.
دبیرکل کمیسیون اسلامی حقوق بشر طی نامه‌ای به رئیس پلیس لندن از عملکرد ضعیف این نهاد امنیتی برای حفاظت از رای‌دهندگان ایرانی مقیم انگلیس در انتخابات هشتم تیرماه اعتراض کرد و خواستار بازداشت عناصر اخلالگر و همچنین جلوگیری از تکرار حوادث هفته پیش شد.مسعود شجره در این نامه که یک نسخه آن در تارنمای کمیسیون اسلامی حقوق بشر منتشر شده است، خطاب به مارک رولی رئیس پلیس لندن نوشته است که گروه‌ها و عناصر ضدایرانی با ارعاب و حملات خشونت‌آمیز، روند انتخابات هشتم تیرماه در انگلیس را مختل کردند. به گفته او دستکم دو نفر از رای‌دهندگان مورد حمله قرار فیزیکی گرفته‌ که در یک مورد حجاب از سر یک خانم مسن کشیده شده و رای‌دهنده دیگری از ناحیه انگشت آسیب دیده است.دبیرکل کمیسیون اسلامی حقوق بشر عنوان کرد که افراد مزاحم، این حوادث رقت‌انگیز را با گوشی همراه خود ضبط و در شبکه های اجتماعی بار گزاری کرده‌اند. وی با اشاره به اینکه تصاویر این حملات به عنوان مدرک جمع‌آوری شده است افزود که پرونده شکایت از این افراد دست پیگیری است.وی بر همین اساس تاکید کرد که پلیس باید از تکرار حوادث هفته پیش جلوگیری کند و «مطمئن شود که غیرنظامیان دوباره مورد حمله قرار نمی‌گیرند.» دبیرکل کمیسیون اسلامی حقوق بشر با اشاره به رجزخوانی ضد انقلاب برای مزاحمت در انتخابات پانزدهم تیرماه، از پلیس لندن خواست که اخلالگران هفته پیش را دستگیر و از حضور مجدد آن ها مقابل شعب اخذ رای جلوگیری کند.یک سخنگوی پلیس لندن پیشتر اعلام کرد که مدارک تعرض به رای دهندگان ایرانی در انتخابات هشتم تیرماه را بررسی می‌کند. وی به خبرنگاران گفت: در لندن جایی برای این رفتارها وجود ندارد و ما از نزدیک در حال انجام تحقیقات و بررسی تخلف صورت گرفته علیه یکی از شهروندان هستیم. در همین حال علی متین‌فر سرپرست و کاردار سفارت ایران در لندن با انتشار پیامی تصریح کرد که مدارک رفتارهای خشونت‌آمیز علیه رای‌دهندگان در اختیار مقام‌های مرتبط در انگلیس قرار داده خواهد شد و این افراد «باید در دادگاه‌های انگلیس پاسخگوی اعمال و رفتارهای شبه تروریستی خود باشند.»
https://siasatrooz.ir/vdcd5n0fjyt0xn6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی