سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۳:۲۹
کد مطلب : 129975
رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با «سنا»:

دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است

محمدرضا پورابراهیمی، رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر اینکه دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است، گفت: کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و یارانه‌ای که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند و به غیر از این گروه از کالاها، دولت حق هیچ‌گونه اقدامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری ندارد.
دولت جدید طبق قانون برنامه هفتم ملزم به حذف قیمت‌گذاری دستوری است
محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا) ، با تاکید بر الزام حذف قیمت‌گذاری دستوری در برنامه هفتم توسعه اعلام کرد: هر دولتی که روی کار آید ملزم به رعایت قانون برنامه هفتم توسعه خواهد بود، از هفته آینده دولت جدید آماده به کار می‌شود و از یک‌ فرصت چهار ساله برای اجرای کامل این برنامه برخوردار است.
 
وی اظهار داشت: قیمت‌گذاری دستوری یکی از موارد مخل نظام اقتصادی است که آثار مخرب آن در حوزه‌هایی همانند بخش تولید، مصرف و چرخه فعالیت‌های مختلف مشهود است.
 
پورابراهیمی خاطرنشان کرد: تاکنون به کرات بررسی مساله قیمت‌گذاری دستوری در دستور کار مشترک دولت و مجلس بوده و در نهایت پس از بررسی‌های میدانی مشخص شد که قیمت‌گذاری دستوری نتیجه‌ای جز رانت و فساد در اقتصاد به همراه نداشته و باعث ضرر و زیان هم زمان تولید کننده و مصرف‌کننده شده است.
 
رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: پیشنهاد مربوط به حذف قیمت‌گذاری دستوری در مجلس یازدهم و کمیته اقتصادی برنامه هفتم مجلس ارایه شد و در نهایت «بند ج ماده ۴۸» قانون برنامه هفتم توسعه در صحن مجلس به تصویب رسید.
تصویب حذف قیمت‌گذاری دستوری
 
وی گفت: موضوع حذف قیمت‌گذاری دستوری پس از انجام اقدامات علمی و تخصصی، از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم در دستور کار قرار گرفت که در نهایت در مجلس تصویب شد.
 
پورابراهیمی‌ به جزییات «بند ج ماده ۴۸» قانون برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: در این بند اعلام شده که دولت به غیر از سه دسته از کالاها که شامل قیمت‌گذاری می‌شوند، حق ندارد نسبت به قیمت‌گذاری دستوری دیگر کالاها اقدام کند.
 
رییس کمیسیون اقتصادی ادوار مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نخستین دسته از کالاهای مشمول قیمت‌گذاری دستوری، کالاهای اساسی است که از یارانه و ارز ترجیحی همانند ارز ۲۸۵۰۰ تومانی استفاده می‌کنند.
 
وی گفت: به این کالاها ارز ترجیحی اختصاص می‌یابد و شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند، بر این اساس دولت متناسب با یارانه‌ ریالی و ارزی که در اختیار آنها قرار می‌دهد، اقدام به تعیین قیمت می‌کند.
 
پورابراهیمی اظهار داشت: دسته دوم، شامل خدمات دولتی می‌شود که دولت تعیین کننده قیمت این خدمات خواهد بود.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران به قیمت‌گذاری کالاهای انحصاری اشاره کرد و اظهار داشت: اگر کالایی به تشخیص شورای رقابت انحصاری باشد و انحصار آن در آیین‌نامه مشخص شده باشد، مشمول قیمت‌گذاری دستوری می‌شود.
 
وی ادامه داد: کالاهای انحصاری، خدمات دولتی و یارانه‌ای که از ارز ترجیحی استفاده می‌کنند شامل قیمت‌گذاری دستوری می‌شوند و به غیر از این گروه از کالاها، دولت حق هیچ‌گونه اقدامی در خصوص قیمت‌گذاری دستوری ندارد.
 
پورابراهیمی گفت: این موضوع یکی از مهمترین مصوبات مجلس در حوزه برنامه هفتم توسعه است که پس از ابلاغ به صورت قانون درآمد و اکنون در مرحله اجرا قرار دارد.
 
رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: یکی از وظایف مجمع تشخیص مصلحت نظام و کمیسیون‌های تخصصی آن، نظارت بر حسن اجرای سیاست‌های ابلاغی‌ مقام معظم رهبری به ویژه سیاست‌های ابلاغی برنامه هفتم توسعه است.
 
وی به شکل‌گیری برنامه هفتم توسعه براساس سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و اظهار داشت: این لایحه پس از تصویب مجلس و تایید شورای نگهبان و مجمع، نهایی و اکنون به صورت قانون در آمده است.
 
پورابراهیمی تاکید کرد: اکنون علاوه بر نظارت مجلس بر حسن اجرای قانون، مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نظارت دقیقی را بر اجرای درست و کامل قوانین مرتبط با سیاست‌های برنامه هفتم توسعه خواهد داشت.
دولت جدید مکلف بر اجرای کامل احکام قانونی و اقتصادی برنامه هفتم توسعه
 
رییس کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام با اعلام اینکه دولت جدید مکلف بر اجرای کامل احکام قانونی و اقتصادی برنامه هفتم است، گفت: حذف قیمت‌گذاری دستوری از جمله احکام مهمی است که به دلیل اخلال در فعالیت‌های اقتصادی به ویژه بازار سرمایه در برنامه هفتم لحاظ و باعث رفع ایجاد چالش جدی در نظام اقتصادی کشور شد.
 
عضو هیات علمی دانشگاه تهران به پیگیری کامل و جامع برنامه رصد اجرای قوانین ذیل سیاست ابلاغی رهبری اشاره کرد و افزود: دولت جدید فارغ از هر گونه گرایش سیاسی، مکلف به اجرای کامل قانون است و کمیسیون اقتصادی دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت گزارش‌های نظارتی فصلی را در دستور کار قرار داده است.
https://siasatrooz.ir/vdca0on6m49nuo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی