سه شنبه ۱۲ تير ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۴
کد مطلب : 129974
در جلسه شورای معاونین و مدیران سینمایی مطرح شد:

تولید سالانه ۲۰ فیلم فاخر در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شد

محمد خزاعی از رشد شاخص‌های جذب مخاطب و توسعه زیرساخت سینمایی و محورهای حمایتی پیش‌بینی شده در برنامه هفتم توسعه، خبر داد.
تولید سالانه ۲۰ فیلم فاخر در برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شد
به گزارش اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ یکصد و هجدهمین جلسه شورای معاون و مدیران سینمایی صبح امروز ( ۱۲ تیرماه) با حضور رئیس سازمان سینمایی در محل موزه سینما برگزار شد.
محمد خزاعی در این جلسه با تاکید بر ادامه روند فعالیت‌های سازمان، پیگیری مصوبات و برنامه‌های ابلاغ شده برای سال ۱۴۰۳ عنوان کرد: دستاوردهای حوزه فرهنگ و هنر دولت سیزدهم برغم شرایط اجتماعی و بین‌المللی قابل ملاحظه و مطلوب است و اغلب شاخص‌ها در حوزه‌های مختلف فرهنگی و هنری بویژه سینما مسیر رو به رشد و توسعه را نشان می‌دهند.
وی ادامه داد: با اینکه سینما در دو ساله اخیر، برغم همه تلاطمات و ناهمراهی‌ها از سوی برخی، نسبت به تحقق برنامه‌هایی که طراحی کرده بودیم نه تنها عقب نیستیم بلکه در حوزه‌های زیادی جهش داشته‌ایم. 
خزاعی با بیان اینکه کارنمای عملکرد سازمان سینمایی در حوزه توسعه زیرساخت، استانداردسازی در زمینه محتوا از طریق مکانیسم‌های قانونی و اصلاح آئین‌نامه‌ها و برخی رویه‌های قبلی، رشد و جهش اقتصاد سینما آن هم پس از رکود و ورشکستگی سینماها در دوران‌کرونا، احیای ظرفیت‌های تازه سینما در استان‌های کشور، تحولات و دستاوردهای ملموس در زمینه تکنولوژی پخش و اکران سینما مانند ایجاد سامانه شناسا و بهره‌وری از سرور ملی، جذب مخاطب، انتشاران سینمایی و تحولات آموزشی و ده‌ها اقدام دیگر، در بازه زمانی ۱۰۰۰ روزه سازمان سینمایی در دولت سیزدهم امیدوارکننده و مطلوب است اضافه کرد: خوشبختانه ، در ادامه مسیر افق روشنی قابل پیش‌بینی است.
در حال حاضر شاهد تحولات مطلوبی در موزه سینما هستیم و علیرغم نگرانی‌هایی که از گذشته داشته‌ام امروز با تحولات خوب در این موسسه رو به رو بوده و توسعه زیرساخت در موزه سینما ملموس است. ارتباط خوبی با بدنه سینما برقرار شده که جای قدردانی از مدیریت موزه دارد. خوشبختانه امروز در همه موسسات سینمایی شاهد توسعه و رشد هستیم و دستاوردهای قابل ملاحظه‌ای را در حوزه فرهنگ و هنر شاهدیم.
رئیس سازمان سینمایی با اشاره به مولفه‌های فرهنگی و هنری و مصوبات مهم در حوزه سینما در محتوای برنامه هفتم توسعه اظهار داشت: به عنوان مثال، تولید سالانه ۲۰ فیلم فاخر با موضوعات تاریخی، دفاع مقدس، جبهه مقاومت و سبک زندگی اسلامی در قالب سیاست‌های کلی برنامه پنج ساله هفتم توسعه گنجانده شده است. 
وی با اشاره به اینکه یکی از اهداف برنامه پنج ساله هفتم توسعه، ارتقاء و تعالی فرهنگ عمومی و رسانه در سطح جامعه است، افزود: این برنامه که از مصوبات مجلس شورای اسلامی است در راستای تامین سرانه‌های فرهنگی موردنیاز جامعه تعریف شده‌اند که یکی از فصول آن مربوط به تولید آثار فاخر و ارزشمند در حوزه‌های مهمی چون تحکیم سبک زندگی اسلامی – ایرانی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، عدالت‌طلبی و خدمتگزاری، تقویت همبستگی و اعتماد به نفس ملی، ارتقای هویت ملی و روحیه مقاومت کار و تلاش در جامعه خواهد بود.
خزاعی با توضیح این مطلب که از انجا که سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه ناظر به دستگاه‌های اجرایی مختلف است، تصریح کرد: این مصوبه، همه دستگاه‌های اجرایی به ویژه وزارتخانه‌های فرهنگ وارشاد اسلامی، امور خارجه، صدا و سیما، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی حوزه قم را مکلف می‌سازد تا با همکاری موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی و با استفاده از کلیه امکانات فرهنگی، هنری و امکانات تجسمی و رسانه‌های همگانی نسبت به تبیین، تبلیغ و ترویج و نشر آثار و اندیشه‌ها و سیره عملی بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی (ره) در گستره ملی و بین‌المللی اقدام کنند.
 وی تصریح کرد: از آنجا که سینما اهمیت بسیاری در نزد مردم، جامعه و حاکمیت دارد بخش عمده‌ای از مصوبات در حوزه سینما در این برنامه دیده شده است.
به گفته رئیس سازمان سینمایی کشور، بر اساس این برنامه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مکلف است با همکاری دستگاه‌های ذیربط تا پایان برنامه پنج ساله هفتم توسعه، ۷۳۰۰ ساعت پویانمایی تولید کند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز، موظف شده است اقدامات قانونی لازم را برای حمایت گمرکی و ارائه تسهیلات جهت ورود تجهیزات و فناوری‌های سخت و نرم مربوط صنعت پویانمایی به عمل آورد.
وی اضافه کرد: همچنین معاونت علمی و فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری مکلف به حمایت از توسعه شرکت‌های بزرگ تولید پویانمایی از طریق ارائه تسهیلات بلندمدت از طریق صندوق نوآوری و شکوفایی شده است.
خزاعی با اشاره به شکل گرفتن جریان تولید پویانمایی درکشور و ارزآوری این صنعت گفت: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری به منظور توسعه و تجهیز زیرساخت‌های فنی مورد نیاز برای افزایش میزان تولید پویانمایی داخلی موظف شد حداقل دو پارک علم و فناوری ویژه تولید پویانمایی ایجاد کرده و می‌تواند با توجه به استعداد و نیاز هر استان حداقل یک مرکز نوآوری تولید پویانمایی در هر استان به وجود آید.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: ویژگی عمده این پارک‌ها و مراکز تولید پویانمایی این است که مشمول معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات موضوع قانون جهش تولید دانش بنیان خواهند بود، که این موضوع می‌تواند انگیزه خوبی برای همه فعالان و علاقمندان این رشته در اقصی نقاط کشور باشد.
رئیس سازمان سینمایی همچنین، به تسهیلات معافیتی پیش‌بینی شده در حوزه فرهنگ و هنر و سازکارهایی برای تامین هزینه‌های مراکز آموزشی در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و افزود: در این برنامه، موضوعاتی همچون هزینه‌های انشعاب و مصرف آب و برق و گاز مراکز فرهنگی و هنری و سینمایی دارای مجوز از مراجع ذی‌صلاح مورد توجه قرار گرفته که با رعایت الگوهای مصرف براساس تعرفه‌های فرهنگی و آموزشی محاسبه می‌شود. 
وی ادامه داد: در راستای ارتقای اخلاق و فرهنگ اسلامی شرکت‌های دولتی، بانک‌ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلف شدند یک درصد از هزینه‌های جاری خود را برای هم‌افزایی و ارتقای فعالیت‌ها و تولیدات فرهنگی از قبیل موضوعات نمایشی، رسانه‌ای و غیره اختصاص دهند.
خزاعی خاطرنشان کرد: در این برنامه مقرر شد هزینه‌کرد اشخاص حقوقی در خصوص تولید محتوای فرهنگی و آموزشی همانند آثار مستند و فیلم‌های سینمایی با موضوع حمایت خانواده و جوانی جمعیت، انعکاس ظرفیت و توانمندی‌های استان‌ها و مناطق کم‌برخوردار و محروم که به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌رسد به عنوان هزینه‌کرد قابل قبول مالیاتی قلمداد شود .
وی همچنین تاکید کرد: در برنامه توسعه آمده است جهت تشویق سرمایه گذاران بخش غیردولتی، خصوصی، تعاونی‌ها در طرح‌های احداثی جدیدی صنایع فرهنگی در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد، اعمال معافیت‌ها و امتیازات قانونی سرمایه گذاری در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته اقدام قانونی به عمل آید.
یکصد و هجدهمین جلسه شورای معاونین و مدیران سازمان سینمایی با حضور محمد خزاعی، مجید زین‌العبدین قادر آشنا، اصغر فارسی، حبیب ایل‌بیگی، یزدان عشیری، علیرضا اسماعیلی، محمدرضا سوقندی، هاشم میرزاخانی، غلامرضا نجاتی، لادن طاهری، محمد حمیدی‌مقدم، رمضانعلی حیدری‌خلیلی، محمد طیب و سیدصادق موسوی برگزار شد.
https://siasatrooz.ir/vdcjahevxuqe8hz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی