پنجشنبه ۲۸ تير ۱۴۰۳ - ۰۱:۴۴
کد مطلب : 130101
پزشکیان و محمد بن سلمان بر توسعه روابط تهران - ریاض تاکید کردند

پیشرفت فراگیر در گرو همگرایی همسایگان

پیشرفت فراگیر در گرو همگرایی همسایگان
«محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان سعودی و دکتر «مسعود پزشکیان» رئیس جمهوری منتخب جمهوری اسلامی ایران تلفنی با یکدیگر گفت‌وگو و بر اهمیت توسعه همکاری‌ها بین تهران و ریاض تاکید کردند.
خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اعلام کرد که «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور در تماس تلفنی با دکتر «مسعود پزشکیان» گفت‌وگو کرد.واس گزارش داد: بن سلمان در این تماس تلفنی پیروزی دکتر پزشکیان در چهاردهمین دوره از انتخابات ریاست جمهوری ایران را به وی تبریک گفت.
براساس این گزارش، دو طرف همچنین پیشرفت در سطح روابط دوجانبه میان ایران و عربستان در سطوح مختلف را ستودند.بن سلمان و پزشکیان در ادامه بر اهمیت توسعه همکاری میان تهران و ریاض تاکید کردند.
ولیعهد عربستان سعودی پیشتر نیز در پیامی به پزشکیان، پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران را تبریک گفته و در این پیام برای رئیس جمهوری اسلامی ایران آرزوی موفقیت و برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی پیشرفت و شکوفایی بیشتر کرده بود.ولیعهد عربستان سعودی در این پیام تاکید کرده بود که ریاض خواهان گسترش و تعمیق روابط میان دو کشور و ملت است؛ روابطی که در راستای خدمت به منافع مشترک است.
سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نیز در پیامی به مسعود پزشکیان رئیس جمهور منتخب جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد: پیروزی شما در انتخابات ریاست جمهوری ایران را تبریک و تهنیت می‌گوییم و برای شما بهترین‌آرزوها برای موفقیت را داریم. ما خواهان تداوم گسترش روابط میان دو کشور ‌و ملت برادر ایران و عربستان و همچنین تداوم هماهنگی و مشورت در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه ای و بین‌المللی هستیم.پادشاه عربستان برای مسعود پزشکیان آرزوی صحت و سلامتی و برای جمهوری اسلامی ایران آرزوی پیشرفت و شکوفایی روزافزون کرد.
دکتر مسعود پزشکیان روز پانزدهم تیرماه و در دور دوم انتخابات با کسب بیش از 16 میلیون رای به عنوان چهاردهمین رئیس جمهوری اسلامی ایران انتخاب شد.
 پزشکیان در ایام انتخابات از تعامل سازنده با جهان بر پایه اصول بنیادین «عزت، حکمت و مصلحت» دفاع کرد و  در یک‌هفته گذشته گام‌های معناداری برای روشن‌کردن چشم‌انداز حرکتی دولتش ترسیم کرد که نخستینش نامه به سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان بود که فارغ از محتوای حمایتی‌اش، نشانه‌ای واضح از اولویت‌های دولت چهاردهم بود؛ رویه‌ای که در نامه به اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) تکرار و تقویت شد.
پزشکیان در یادداشتی به‌زبان عربی در روزنامه فرامنطقه‌ای «العربی الجدید» اَبَراولویت سیاست خارجی ایران در دولت وی گسترش همکاری‌ها با همسایگان عنوان کرد. دومین یادداشت بلافاصله او که به زبان انگلیسی و در «تهران تایمز» انتشار یافت، اما افق‌های دیگر را روشن کرد؛ افقی که در آن تنها رژیم صهیونیستی از ارتباط و تعامل مستثنی شده بود.
مسعود پزشکیان در واپسین یادداشتش، از سیاست «فرصت‌گرا» رونمایی کرد که با عبور از رویکرد تک‌گزینه‌ای، «تعادل» را به ارتباط با تمام کشورها بازمی‌گردانَد؛ ضمن اینکه همچنان همسایگان و کشورهای منطقه‌ای مقدم هستند و روسیه و چین دوست و هم‌پیمان.
آنگونه که رئیس‌جمهور منتخب در پیام خود به جهان جدید آورده، در اطلس سیاست خارجی دولت چهاردهم، رابطه با اروپا و امریکا نه کوچه بن‌بست است و نه شاهراه؛ بلکه مسیری پرفرازونشیب است که می‌تواند هموارتر از امروز باشد.پزشکیان هم در بیانیه دیپلماتیک و هم در یادداشتهایش درباره اروپا و امریکا، تلویحا به رویکرد چندهفته اخیر اروپا پاسخ داد که روی دو ریل «میزان مشارکت در انتخابات» و «استقبال سرد از رئیس‌جمهور جدید» در حرکت بود تا به توهم نیازمندی ایران به ارتباط با قاره سبز یا امریکا دامن بزند؛ پزشکیان اما نشان داد ضمن بازدانستن مسیرهای ارتباطی، خریدار «سیاست تعامل انتقادی» اروپا نیست و به سیاست همکاری جدی با شرق جغرافیایی (نه شرق ایدئولوژیک) معتقد و وفادار است؛ از این منظر می‌توان تولد رئیس‌جمهوری را به نظاره نشست که به عنوان یک اصولگرای اصلاح‌طلب در عرصه سیاست خارجی و تعامل با جهان، به اصول مقید و به اصلاح پایبند است.
https://siasatrooz.ir/vdcdzz0ffyt0sf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی