دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۲۸
کد مطلب : 130692
پزشکیان در نخستین نشست خبری:

چاره‌ای جز حل FATF نداریم

چاره‌ای جز حل FATF نداریم
نخستین نشست خبری مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران، در سالن اجلاس سران کشورهای اسلامی برگزار شد.
وی با بیان اینکه روزی که برای نشست خبری انتخاب شده خود به خود با نگاه ما همخوانی دارد، گفت: هفته وحدت با آنچه که ما دنبال آن هستیم همخوانی دارد. باور و اعتقاد بنده این است همه کسانی که در کشور زندگی می کنند بر اساس توانمندی حق دارند و باید در جایگاهی قرار بگیرند که که حق شان است، مستقل از قومیت و نژادی که دارند.
وی تاکید کرد: مبنای کار خود را بر وفاق و وحدت گذاشتیم؛ البته کار سختی هست و الان گیر دهید می توانید چیزی پیدا کنید که نقد شود. به دنبال آدم هایی گشتیم که تجربه و سابقه داشته باشند. جناح و دسته را دنبال نکردیم. از مجلس هم بابت همکاری قدردانی می کنیم. رهبری نیز خیلی کمک کردند. روند کار را با این نگاه ادامه می دهیم؛ این به معنای این نیست که خطا نداریم بلکه تلاش می کنیم کمترین خطا را داشته باشیم.
وی در ادامه نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر برنامه دولت چهاردهم برای معیشت مردم چیست؟ افزود: در گام اول باید اختلافات داخلی را حل کنیم و اعتماد و اطمینان برای تولیدکنندگان و سرمایه‌گذاران فراهم کنیم و به نوآوران و نخبگان فضا دهیم. مسائل خود با دنیا از جمله در زمینه FATF و برجام را حل کنیم تا کشور را به آن چشم‌اندازی که رهبری معظم انقلاب بیان کردند برسانیم. ما در این زمینه باید به یک نگاه مشترک، داشتن یک برنامه که همان سیاست‌های کلی است و عملیاتی کردن آن برنامه توجه کنیم که این برنامه عملیاتی هم در هر وزارتخانه‌ای بر اساس وظایفش در حال تدوین است.
پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر اینکه دولت چهاردهم چطور می‌تواند با رفع ناترازی‌ها به رفع فقر و بهبود اقتصاد کمک کند، پاسخ داد: چاره‌ای جز حل بحث اف ای تی اف نداریم. حتما در این باره نامه‌ای به مجمع تشخیص می‌نویسم تا این مسئله دوباره در دستور کار این مجمع قرار بگیرد تا بتوانیم حلش کنیم و باید حلش کنیم.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار CCTV  چین مبنی بر اینکه چین و ایران دارای روابط دوستانه بوده و در روابط سیاسی و اقتصادی از هم حمایت می کنند، ایران و چین هردو جزو سازمان شانگهای و بریکس هستند، آینده روابط ایران و چین را چگونه ارزیابی می کنید، بیان کرد: در رابطه با چین هم تا حالا ارتباط خوبی داشتیم. بیشتر ارتباطات ما با چین و روسیه و کشورهای همسایه است. کاری که چین در خصوص میانجی گری بین ما و عربستان صعودی انجام داد برای حل اختلافات یک گام مثبت برای تقویت ارتباط های منطقه ای بود. موافقتنامه مشترک ۲۵ ساله بین ایران و چین یکی از  جاهایی است که باید متمرکز شده و اجرایی شود.
رئیس‌جمهوری در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه برنامه دولت برای دستیابی به اهداف برنامه هفتم و حل مشکل ناترازی‌ها چیست، گفت: در زمینه رونق تولید قدم اول آزاد کردن و ایجاد بستر مناسب برای تولیدکنندگان داخلی است‌. اکثر آنان گلایه دارند که چون اف ‌ای تی اف نیست مشکل دارند و در نظر داریم که این مشکلات را حل کنیم تا ارتباطات با دنیا هم تسهیل شود. بدون برنامه‌ریزی حل مشکلات کشور امکان‌ناپذیر است‌.
رئیس‌جمهور در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه میانگین سنی وزراتخانه‌ها بالاست آیا از نیروهای جوان در بقیه مناصب دولتی استفاده خواهید کرد، گفت: حرفتان کاملا درست است.کاری که از این پس ادامه می‌دهیم این است که حتما از نخبگان و جوانان در کنار خودشان داشته باشند تا طی این مدت در کنار معاونان دستگاه‌ها تجربه کسب کنند. در عین حال با نصب جوانان سعی در آموزش مهارت اجرا و سلسله مراتب اداری داریم. دادن پست سازمانی و حقوق کفایت نمی‌کند چون مسوول سازمان باید تربیت و ارتقاء نیروی سازمانی را انجام دهد نه اینکه در صورت اشتباه کردن یک نیرو، آن نیرو را کنار بگذارند و نفر دیگر را انتخاب و منصوب کند.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار الجزیره مبنی بر اینکه دیروز شاهد بودیم انصارالله یمن موشک هایپرسونیک علیه اسرائیل زد و ظاهرا به هدف اصابت کرده است، سیاسیون می گویند ایران موشک هایپرسونیک به انصارالله یمن داده یا تکنولوژی آن را به آنها انتقال داده است. بیان کرد: اکنون رفتن نیروی انسانی به یمن با یک هفته تاخیر صورت می‌گیرد. یعنی یک انسان به یمن به راحتی نمی تواند برود حال چگونه یک موشک از ایران به یمن رفته و اینها  ندیده‌اند. اصلا چنین چیزی نیست. ما اصلا از این موشک در ایران نداریم، اینکه  این ها توان پیدا کردند تا این موشک را داشته باشند کار یک روز و یک هفته و یک سال نیست. علم و مهارت در طی زمان
به دست می آید.

چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست واقعا فتنه باشد
در ادامه نشست خبری پزشکیان در پاسخ به پرسش خبرنگار داخلی که پرسید حضور افراد زاویه‌دار در پست‌های کلیدی می‌تواند برای کشور ایجاد مشکل کند و بر خلاف فرمایشات رهبری است، اما متاسفانه تعداد زیادی از حامیان اغتشاشات در دولت منصوب شده‌اند، آیا شما اطلاع دارید، گفت: چیزی که شما می‌گویید فتنه، معلوم نیست که واقعا فتنه باشد. شما فکر می‌کنید حق با شماست و طرف مقابل هم فکر می‌کند حق با خودش است. ما همدیگر را مثل صدر اسلام که قومیت‌های عرب در عربستان یکدیگر را سر اختلافات می‌کشتند، نکشته‌ایم. شما در یک جریانی، اعتراضی داشتید و طرف مقابل هم اعتراض دیگری داشت. حالا همه در چارچوب سخنان مقام معظم رهبری باید با هم برادر باشیم.
وی خاطرنشان کرد: حالا طرف مقابل شما که توانمند است نباید از توانمندیش استفاده کنیم. پس معنای وفاق چیست و چطور می‌توانیم با هم وحدت کنیم. یک ضرب‌المثل انگلیسی می‌گوید انسانی که ۴۰۰ سال کار کند و اشتباه نکند یک «مجسمه» است. نمی‌شود که انسان کار کند و اشکال نداشته باشد. ما در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری و برنامه عمل می‌کنیم.
پزشکیان در پاسخ به سوال خبرنگار المیادین مبنی بر اینکه دوره اخیر شاهد اقداماتی در خصوص توسعه روابط با کشورهای عربی به ویژه عربستان سعودی بودیم، آیا به زودی سفری به عربستان سعودی داشته یا به زودی شاهد سفر بن سلمان ولیعهد عربستان به تهران خواهیم بود، در خصوص روابط ایران و اردن چطور و همچنین این روابط چه تاثیری می تواند بر اوضاع فلسطین و پایان تجاوز اسرائیل علیه مردم غزه داشته باشد، بیان کرد: باور و اعتقاد من این است ما باهم برادر هستیم. چرا باید باهم رفت و آمد نداشته باشیم. هر حرکتی بتواند ما را به هم نزدیک کند شخصا استقبال می کنم. تلاش می کنیم اخوت و برادری را همان طوری که پیامبر اسلام فرمودند بیشتر کنیم. حضرت علی در وصیتنامه خود می فرماید که هر اختلافی را بتوانیم بین مسلمانان حل کنیم از سال ها نماز و روزه ارزش آن بالاتر است، چه با عربستان، چه با مصر و چه با اردن تلاش می کنیم روابط خود را تقویت کنیم.
وی افزود: در گفت وگوی تلفنی با ولیعهد عربستان از ایشان دعوت کردیم تا به ایران بیاید. وحدت ما مسلمانان به اسرائیل می فهماند حق بمباران و نابودی کودکان و زنان در غزه را ندارد. اگر دست به دست هم دهیم اسرائیل جرئت نمی کند این کارها را انجام دهد.
پزشکیان در پاسخ به پرسشی درباره گرانی نان و تاثیر آن بر زندگی اقشار فرودست جامعه، اظهار کرد: ما در تمام حرفهایمان گفته‌ایم نگاه به کسانی است که مشکل معیشت دارند و گفته‌ایم که نباید معیشت مردم به مشکل بخورد. در این زمینه از ابتدای دولت تلاش کردیم مشکلات مردم و اصناف را حل کنیم که پرداخت بدهی گندمکاران، مطالبات پرستاران و نظایر آن از جمله مواردی است که تاکنون در حل کردن آنها گام برداشتیم.
وی یادآور شد: باید ناترازی و بی‌عدالتی را رفع کنیم. اگر این اتفاق رخ ندهد همان اقشار ضعیف، روز به روز فقیرتر خواهند شد و برای اینکه این اتفاق رخ ندهد در دولت به‌ویژه در کمیسیون اقتصادی برنامه‌ریزی‌ها می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که قوت زندگی مردم به مشکلی نخورد.
خبرنگار  فرانس ۲۴ سوال خود را اینگونه مطرح کرد که دو رئیس جمهور پیش از شما آقایان رئیسی و روحانی نتوانستند تحریم‌ها علیه ایران را رفع کنند در حالی که مجلس فعلی کاملا با رئیس جمهور فقید رئیسی همفکر و همراه بود، همراهی مجلس با طرح های شما برای حل تحریم ها یک عنصر مهم‌ به شمار می رود، باتوجه به رابطه حسنه شما با مجلس، آیا همچنان امیدوار به حل مسئله تحریم ها هستید؟ در حالی که مسئله تحریم ها به طور مستقیم متأثر از چگونگی رابطه ایران با آمریکا است، اگر رفع تحریم ها مستلزم گفت و گوی دولت ایران با آمریکا باشد، آیا امیدوار هستید نظر مثبت مجلس را کسب کنید. در حالی که شرایط منطقه ای و بین المللی و تحولات مربوط به فلسطین راه وصول شما به این هدف را سخت تر خواهد کرد؟
پزشکیان در پاسخ گفت: حرف کاملا درست است؛ ما نمی‌خواهیم تحریم شویم. با کسی دعوا نداریم. ما پایبند به قوانین هستیم. کاری که اسرائیل در منطقه انجام داده و کاری که اسرائیل با ترور اسماعیل هنیه در ایران شکل داد، آن ها می خواهند ما را به یک جنگ منطقه‌ای بکشند. ما تا حالا خویشتن داری کردیم ولی حق دفاع را برای خود در زمان و مکان مشخص با روش های مشخص محفوظ می‌دانیم.
وی اظهار کرد: ما هر راهی امکان داشته باشد تا بتوانیم موانع را برداریم پیش می گیریم. آنها از ما چیزی ساختند که اینگونه نیست. ما در وهله اول با همسایگان خود نگاه و زبان مشترک را ایجاد می کنیم که باهم می توانیم منطقه آرام و مملو از صلح را ایجاد کنیم. کسی که نمی گذارد این آرامش ایجاد شود قدرت های خارجی است. آن ها هستند که دعواهای اقتصادی و فرهنگی و قومیتی راه می اندازند.
وی تاکید کرد: در مقابل قدرت باید قدرت داشته باشیم. برای حفظ امنیت مردم نیاز به قدرت دفاعی داریم. ایران هیچ گاه شروع کننده هیچ جنگی نبوده است. در این ۱۰۰ سال دوبار ایران را قدرت ها گرفتند و بعد مجبور شدند بروند. ما قدرت دفاعی خود را برای دفاع از مردم از دست نمی دهیم مگر اینکه در دنیا یا منطقه ای زندگی می کنیم همه خلع سلاح شوند. ما می نشینیم و با همه صحبت می کنیم. آمریکا نیز اگر حق و حقوق ما را رعایت کند دعوا نداریم. ما می خواهیم در مملکت خود در امنیت رشد کنیم. ما را تهدید و تحقیر نکنند ما زیربار تحقیر نمی رویم.
پزشکیان در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار راشا تودی مبنی بر اینکه قرار است شما سفر کنید به کشور روسیه و در اجلاس سران کشورهای عضو بریکس شرکت کنید، چقدر شرکت در این اجلاس ها به تحقق اهداف اقتصادی شما کمک خواهد کرد؟ خاطرنشان کرد: ارتباط ما با روسیه و چین خوب بوده و با قدرت ادامه می دهیم و اینگونه نیست اگر با دنیا صلح کنیم دوستان خود را فراموش کنیم. این دیدارها می تواند این مصوبات و نگاه هایی که شهید رئیسی داشتند را عملیاتی تر کند. مطمئنم اگر ما در بریکس و منطقه با هم تعامل کنیم تحریم های ناجوانمردانه اثرگذار نیست. ما دوست نداریم با آنها قطع ارتباط کنیم، اما دوست نداریم کسی به ما زور بگوید و ما زیر بارزور نمی رویم.
https://siasatrooz.ir/vdci3uazrt1apq2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی