يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : 130286

دامی برای اروپا

به رغم آنکه جهان معطوف به تحولات مهمی همچون فلسطین و غرب آسیاست که همزمان آمریکایی‌ها بر ادامه و تشدید جنگ در اوکراین تاکید دارند چنانکه اخیرا آمریکا از کمک‌های میلیارد دلاری جدید به کی یف خبر دادند. نکته قابل توجه آنکه همزمان با تحرکات نظامی، آمریکایی‌ها اقدامات گسترده‌ای را در حوزه اقتصادی با محوریت بلوکه کردن دارایی‌های روسیه  هزینه کرد آن در اوکراین و نیز سوق دادن اروپا به لغو کامل ترانزیت انرژی از  روسیه می‌باشد.
در باب رویکرد اولی یعنی بلوکه کردن دارایی‌هایی روسیه می‌توان آن را ادامه همان رویه قدیمی آمریکایی‌ها دانست که بر اساس از یک سو هزینه‌های جنگ افروزی خود را تامین می‌کنند چنانکه پیش از این نیز در قبال افغانستان، عراق و سوریه و لیبی چنین کرده‌اند و از سوی دیگر نیز این درآمدها به عنوان هزینه‌های خرید و ساخت تسلیحات وارد اقتصاد آمریکا می شود. به عبارتی دیگر در نهایت هیچ منبع مالی در اختیار اوکراین قرار نمی‌گیرد و این آمریکاست که از این منابع برخوردار می‌‌شود.
اما در حوزه انرژی آمریکایی‌ها با توجه به وضعیت بحرانی خود در جهان بر این عقیده‌اند که تنها متحد باقی مانده برای آنها اروپاست و مهمترین مسئله برای وابسته نگاه داشتن اروپایی‌ها نیز مسئله انرژی می باشد. اروپا به شدت به سوخت ارزان قمیت روسیه وابسته بوده و حذف این منبع در حالی که کشورهای عربی نیز نمی‌توانند چندان تامین کننده نیاز غرب باشند، در نهایت زمینه ساز وابسته شدن اقتصادی و در پی آن سیاسی و نظامی اروپا به آمریکا خواهد شد.
بر همین اساس است که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در مورد توصیه اتحادیه اروپا به کی یف برای تعلیق ترانزیت نفت روسیه هشدار می‌دهد که «دولت واشنگتن عمیقا به وابستگی کامل اتحادیه اروپا به منابع انرژی آمریکا نیاز دارد.»پیش از این، پیتر شیارتو، وزیر امور خارجه مجارستان، گفته بود که توقف ترانزیت نفت از روسیه به مجارستان و اسلواکی از طریق کی‌یف توسط بروکسل هماهنگ شده است. اسلواکی و مجارستان به دلیل اقدامات اوکراین که ترانزیت نفت از شرکت روسی لوک اویل را از طریق خاک این کشور متوقف کرد، از اتحادیه اروپا درخواست کمک کردند چرا که می‌دانند این قطعی یعنی گرفتار شدن در بازی آمریکا و البته کشورهایی همچون آلمان، انگلیس و فرانسه که برای منافع خود در حال قربانی کردن کل اروپا هستند.
 
فرامرز اصغری
https://siasatrooz.ir/vdch6vnz-23nxid.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی