يکشنبه ۱۴ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۰
کد مطلب : 130288

آقای شورای نگهبان! چرا شنبه نه؟

خبر این بود؛«شورای نگهبان تعطیلی روزهای شنبه را خلاف شرع تشخیص داد.»
و خط بطلانی کشید بر یکی از معدود مصوبات خوب مجلس. با انتشار این خبر فضای اقتصادی کشور در یک بن بست فرو رفت و اولین سوالی که به ذهن ها خطورکرد این بود«چرا»؟
براستی چرا شورای نگهبان در برابر خرد جمعی مجلس شورای اسلامی که منافع دراز مدت کشور را تامین کرد مخالفت نمود و رای به ابطال مصوبه مجلس داد، آن هم به دلیل یک شبهه که شنبه روز تعطیلی یهودیان هست! بهتر است شورای نگهبان درباره این تصمیم روشنگری کند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی دو هفته پیش در دیدار نمایندگان مجلس با ایشان، در ضرورت پاسخگویی مجلس و ایجاد یک فرآیند پاسخگویی نمایندگان سخن گفتند و مضمون فرمایش ایشان این بود، همانگونه که مجلس نظارت دارد و از دیگران سوال می‌کند خودش هم باید پاسخگو شود و به مردم پاسخ‌های مناسب بدهد.
به نظر می‌رسد در شرایط کنونی، دوران سکوت و پاسخگو نبودن شورای نگهبان هم به سر رسیده و بدون در نظر گرفتن جایگاه قانونی این جمع 12نفره هم بابت تصمیمات که تأثیر مستقیم در سرنوشت کشور و مردم دارد باید پاسخگو شود.
نمی‌شود در اتاق‌های در بسته نشست و برای سرنوشت یک ملت تصمیماتی گرفت ولی در خصوص چگونگی این تصمیمات پاسخی نداد.
در شرایط کنونی که تحریم‌های ظالمانه کمر اقتصاد و قوت لایموت مردم را هدف قرار داده است نمی‌توان براساس شبهات بی پایه و اساس که در عصر حاضر هیج موضوعیتی ندارد برای اقتصاد کشور تصمیماتی گرفت که بر تأثیرات مخرب تحریم ها صدچندان بیفزاید!
جهت اطلاع شورای نگهبان عرض می‌کنیم که محسن پیرهادی عضو هیئت رئیسه مجلس یازدهم درخصوص تعطیلات پایان هفته گفته بود؛ به رغم مانور و اتهام‌ تراشی برخی منتقدان و مخالفان، پس از بررسی‌های دقیقی که صورت گرفت عیان شد، تغییر تعطیلی از « پنج شنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» منع شرعی و قانونی ندارد و تصمیمی حاکمیتی محسوب می‌شود که صرفاً نیاز به یک عزم و رویکرد اصلاح بر اساس منافع و مصالح کشور دارد.
نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه برای روشن شدن صحت ادعای مخالفان طرح مذکور از دفاتر آیات عظام ناصر مکارم شیرازی، نوری همدانی به صورت شفاهی و تلفنی و از دفتر آیت ‌الله علوی گرگانی به صورت کتبی در خصوص تشبه تعطیلی شنبه با یهودیت استفتاء کرده‌ایم، ادامه داد: فحوی مشترک پاسخ کتبی و شفاهی دفاتر این مراجع بزرگوار تقلید بر این نکات تاکید داشت که اصلاح روندها بر اساس سبب انتفاع جامعه اسلامی و مسلمین بلا مانع است در خصوص جابجایی تعطیلات چون جز مباحث حکومتی و حاکمیتی محسوب می‌شود، تشخیص حاکم شرع متبع است و تنها روز جمعه است که به دلیل سفارش بر برپایی نماز جمعه مقدس شمرده شده است. پیرهادی تاکید کرد؛ دفاتر سه مرجع بزرگوار تاکید داشتند: صرف تعطیلی شنبه تشبه با یهودیت محسوب نمی‌شود.
وی ادامه داد: همچنین در استفتای  شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری و استفتای کتبی از دفتر حضرت امام (ره) نیز در پاسخ به این سوال حرمت و اشکالی برای تعطیلی شنبه نفرمودند.
خب فقهای محترم و حقوقدانان گرامی مگر شما به استفتاء علما و مراجع توجهی ندارید؟ وقتی این بزرگواران، تشبه شنبه با یهودیت را رد کرده‌اند دیگر چه مشکلی وجود دارد که با تعطیل نشدن شنبه میلیاردها دلار به اقتصاد کشور خسارت وارد شود!؟
باز هم برای اطلاع شورای نگهبان عرض می‌کنیم که حدود ۱۵سال پیش عمده کشورهای اسلامی و کشورهای حوزه خلیج ‌فارس برای جبران زیان اقتصادی و بهره‌برداری بیشتر از تعاملات بین‌المللی و فرامنطقه‌ای، در اقدامی واحد و مشترک، روزهای تعطیلات پایان هفته خود را از «پنجشنبه و جمعه» به «جمعه و شنبه» تغییر دادند تا با تعاملات و مراودات بین‌المللی و منطقه‌ای هماهنگ شوند. این کشورها با توجه به ملاحظات شرعی تصمیم گرفتند به‌ جای تعطیلی شنبه و یکشنبه، جمعه و شنبه را تعطیل کنند.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcjoyevouqet8z.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی