دوشنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۱:۱۲
کد مطلب : 130458

امید به چه؟

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا دیروز با بیان دوباره اینکه توافق برای برقراری آتش‌بس در غزه هنوز ممکن است، مدعی شد که وی از تلاش برای رسیدن به توافق دست نمی‌کشد. این سخنان به اصطلاح صلح جویانه از سوی بایدن در حالی مطرح می‌شود که طی یک هفته گذشته آمریکا در کنار مصر و قطر مدعی شده‌اند که در حال انجام تحرکات جدید برای برقراری آتش بس می‌باشند. این ادعا و ابراز امیدواری در حالی صورت می‌گیرد که آمریکایی‌ها اشاره‌ای بر چند نکته مهم ندارند.
نخست آنکه در نشست‌های گذشته پیش از ترور شهید هنیه و کشتار مدرسه التابعین توسط صهیونیست‌ها، توافقاتی برای آتش‌بس صورت گرفته بود که محور آن را نیز پایان اشغال غزه، آزادی اسرا و امدادرسانی به غزه تشکیل می‌داد. اکنون در شرایطی طرح جدید آتش بس مطرح می‌شود که آمریکایی‌ها رسما این توافق را زیر پا گذاشته و در کنار محدود سازی تعداد اسرای آزاد شده، بر ماندن نیروهای صهیونیستی در غزه و سلطه آنها بر مرزهای غزه و مصر ( فیلادلفیا) تاکید دارند. روندی که در نهایت به سلطه صهیونیست‌ها منجر شده و هیچ دستاوردی برای فلسطینی‌ها نخواهد داشت. جالب توجه آنکه آمریکایی‌ها در روزهای اخیر مدعی شده‌اند که مسئولیت شکست مذاکرات آتش بس با حماس می‌باشد حال آنکه عملا طرح ارائه شده دارای مشکلات بنیادی است و جز منافع صهیونیست‌ها هیچ مولفه‌ای در آن لحاظ نشده است.
دوم آنکه بایدن در حالی خود را یک ناجی معرفی می‌کند که در فضای رسانه‌ای آمریکا برآن است تا امتیازات حاشیه‌ای نیز برای رژیم صهیونیستی کسب نماید چنانکه در فضای رسانه‌ای آنها مدعی شده‌اند که مجازات نشدن رژیم صهیونیستی به دلیل ترور شهید هنیه در تهران، ترور فرماندهان حزب‌‌الله و کشتار مدرسه التابعین و بمباران الحدیده یمن، عامل برقراری آتش بس می‌باشد. به عبارتی دیگر آنچه بایدن درباره آن ابراز امیدواری می‌کند نه برقراری آتش بس بلکه تحقق اهدافی است که آمریکا و صهیونیست‌ها از نسل کشی در غزه به دنبالش بوده‌اند و با ابزار نظامی محقق نشده و برآنند تا با سیاست و آتش‌بس آن را محقق سازند. روندی که در نهایت دستاوردی برای فلسطینی‌ها جز ادامه کشتارها نخواهد داشت.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdciwuazvt1ap52.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی