سه شنبه ۲۷ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۱:۳۵
کد مطلب : 130701

برآوردی از یک رزمایش

رسانه‌های روسی اعلام کردند که در بزرگترین رزمایش دریایی روسیه پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی صدها کشتی و هزاران نیروی نظامی حضور داشتند.شبکه راشاتودی با انتشار گزارشی تصویری از رزمایش بزرگ و مشترک روسیه و چین با عنوان «اقیانوس۲۰۲۴» اعلام کرد که در این رزمایش ۴۰۰ کشتی و ۹۰ هزار نیروی نظامی مشارکت داشتند.وزرات دفاع روسیه هفته پیش از آغاز رزمایش راهبردی برنامه‌ریزی شده «اقیانوس۲۰۲۴» را در اقیانوس آرام و منجمد شمالی، مدیترانه، خزر و دریای بالتیک خبر داد.
این رزمایش‌ تحت هدایت الکساندر مویسیِف، فرمانده نیروی دریایی ارتش روسیه در قالبی دوجانبه برگزار خواهد شد. رزمایش «اقیانوس ۲۰۲۴» یکی از رویدادهای بزرگ در حوزه تمرینات عملیاتی و رزمی نیروهای مسلح روسیه محسوب می‌شود که با حضور چین برگزار شد. این رزمایش در شرایطی  بوده که در یک سوی معادله روسیه، همچنان درگیر جنگ اوکراینی است که اروپا و آمریکا و ناتو به صورت نیابتی به راه انداخته‌اند و تمام توان نظامی خود را برای ضربه زدن به مسکو به کار گرفته‌اند. طی هفته‌های اخیر با حمله اوکراین به خاک روسیه، جوسازی‌ها منبی بر ضعف مسکو شدت گرفته و غرب با این توجیه به دنبال افزایش حمایت نظامی از اوکراین است.
بر این اساس می‌توان گفت که رزمایش مذکور پیامی آشکار از سوی مسکو به غرب مبنی بر توان بالای نظامی بویژه در حوزه دریایی است که همراستا با سخنان مقامات ارشد روس مبنی بر آمادگی برای پاسخگویی به حملات مستقیم غرب می‌باشد. در سوی دیگر معادله نیز چینی قرار دارد که به رغم رویکرد اقتصادی‌‌اش به جهن با تهدیدات گسترده‌ای از سوی غرب و البته به صورت نیابتی توسط کره جنوبی، فیلیپین و ژاپن قرار گرفته که محور آن را نیز تجزیه تایوان از این کشور تشکیل می‌دهد. چینی‌ها با مشارکت در این رزمایش در کنار آنکه توان نظامی خود را به رخ می‌کشند، پیوند و همگرایی با روسیه برای پاسخگویی به هر تهدیدی را نیز به نمایش می‌گذارند.
به عبارتی دیگر این رزمایش نوعی ورود پکن به عرصه پاسخگویی به تهدیدات است چنانکه سران این کشور نیز بارها تاکید کرده‌اند که در صورت لزوم از قوای نظامی برای حفظ تمامیت ارضی و منافع خود بهره خواهد گرفت. این رزمایش در اصل یک پیام واحد دارد و آن اینکه شرق تسلیم یک جانبه گرایی غرب نخواهد شد و برای هر تهدیدی آمادگی هر جنگی را دارد.
 
علی تتماج
https://siasatrooz.ir/vdcjyyevvuqetaz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی