هفته گذشته یک طرح معطل مانده از دولت سیزدهم که میبایست قیمت خودروهای داخلی را اصلاح مینمود تا جلوی ضرر دهی تولید کنندگان گرفته شود، بعد از18ماه اجرایی شد. در نتیجه قیمت خودروهای تولیدی ایران خودرو و سایپا اصلاح گردید و مقابله با سفته بازی و جولان دادن دلالان کلید خورد. روز سهشنبه در کمال تعجب و حیرت عموم ناگهان با یک توییت از سوی آقای تاجگردون روبرو شدیم که نوشته بود؛«حالا که خودروسازها قیمت خود را افزایش دادند ما هم در مجلس تعرفه واردات خودروهای خارجی را کاهش داده و به 60درصد میرسانیم تا مردم از خودروهای با کیفیت استفاده نمایند!»
میتوان گفت این لجبازی احساسی ناشی از جو زدگی آقای تاجگردون و دیگر اعضای کمیسیون تلفیق بود که به شکل یک کاهش تعرفه بروزعینی یافت.
این کاهش دقیقا در حالی صورت گرفت که حدود 15 روز پیش مجلس تعرفه واردات خودروهای خارجی را از 90 درصد به 80 درصد کاهش داده بود و اینکه یکدفعه با یک کاهش 20 درصدی دیگری روبرو شدیم دقیقا میتوان گفت دوستان وکیل مردم اسیر جو زدگی احساسی خود شدهاند!
اما این کاهش احساسی و غیر منطقی تعرفهها در حقیقت ابهامات تازهتری را به جامعه منتقل نمود که خود باعث سردرگمی بیشتر مردم و دستگاههای اجرایی نیز شده است. با طرح ابهامات مصوبه مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد،باید از نمایندگان مطالبه داشته باشیم که یک وقت به هوای کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را دو برابر افزایش ندهند.
در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد در سال آینده، باید بگوییم هنوز جزئیات این تصمیم مجلس اعلام نشده و دقیقا مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. چرا که واقعیت این است، هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه مشخص نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی ۱۵درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی، بین ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰سیسی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی و بالای ۲۵۰۰سیسی با هم متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵ درصد است که از ۶۰ درصد مدنظر مجلس هم کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟ نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پر مصرف و... وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰درصد میرساند؛ به عبارتی تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵ درصد است، اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک ۹۰درصد میرسد.
بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیشبینی شده نرخ ورودی خودرو به جای نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ نیمایی ۵۰ هزار تومان یا بیشتر شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت. در مجموع باید گفت هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود. البته نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها ۱۰درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
میتوان گفت این لجبازی احساسی ناشی از جو زدگی آقای تاجگردون و دیگر اعضای کمیسیون تلفیق بود که به شکل یک کاهش تعرفه بروزعینی یافت.
این کاهش دقیقا در حالی صورت گرفت که حدود 15 روز پیش مجلس تعرفه واردات خودروهای خارجی را از 90 درصد به 80 درصد کاهش داده بود و اینکه یکدفعه با یک کاهش 20 درصدی دیگری روبرو شدیم دقیقا میتوان گفت دوستان وکیل مردم اسیر جو زدگی احساسی خود شدهاند!
اما این کاهش احساسی و غیر منطقی تعرفهها در حقیقت ابهامات تازهتری را به جامعه منتقل نمود که خود باعث سردرگمی بیشتر مردم و دستگاههای اجرایی نیز شده است. با طرح ابهامات مصوبه مجلس برای کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد،باید از نمایندگان مطالبه داشته باشیم که یک وقت به هوای کاهش تعرفه، قیمت نهایی خودرو را دو برابر افزایش ندهند.
در خصوص کاهش تعرفه واردات خودرو به ۶۰ درصد در سال آینده، باید بگوییم هنوز جزئیات این تصمیم مجلس اعلام نشده و دقیقا مشخص نیست این تعرفه برای چه خودروهایی قرار است اعمال شود. چرا که واقعیت این است، هم اکنون برای واردات خودرو چند تعرفه داریم و فقط یک تعرفه مشخص نیست؛ به عنوان نمونه تعرفه خودروهای برقی و هیبریدی ۱۵درصد بود. همچنین تعرفه خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی، بین ۱۵۰۰تا ۲۰۰۰سیسی، ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰سیسی و بالای ۲۵۰۰سیسی با هم متفاوت است. به عنوان مثال در حال حاضر تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵ درصد است که از ۶۰ درصد مدنظر مجلس هم کمتر است؛ با این تصمیم مجلس تکلیف این خودروها چه میشود؟ نکته این است که علاوه بر تعرفه کلی که برای واردات خودرو داریم تعرفههای پنهانی هم از جمله مالیات بر ارزش افزوده، مالیات مجزا برای خودروهای پر مصرف و... وجود دارد که مجموع تعرفههای واردات خودرو را به نزدیک ۸۰ تا ۱۰۰درصد میرساند؛ به عبارتی تعرفه واردات خودروهای زیر ۱۵۰۰سیسی ۵۵ درصد است، اما با اضافه کردن این تعرفههای پنهان، تعرفه واقعی که باید برای واردات پرداخت کرد به نزدیک ۹۰درصد میرسد.
بنابراین اگر سال بعد همانطور که پیشبینی شده نرخ ورودی خودرو به جای نرخ ۲۸هزار و ۵۰۰ تومانی، نرخ نیمایی ۵۰ هزار تومان یا بیشتر شود ضریب دو برابری تعرفه خواهیم داشت. در مجموع باید گفت هنوز جزئیات تصمیم مجلس مشخص نیست و باید به صورت دقیق از سوی نمایندگان اعلام شود. البته نظر شخصی من این است که اگر قرار به اصلاح تعرفه باشد، بهتر است تعرفه همه خودروها ۱۰درصد کاهش یابد و به صورت دقیق و به تفکیک خودروها اعلام شود.
فرهاد خادمی