چهارشنبه ۲۸ شهريور ۱۴۰۳ - ۲۳:۴۱
کد مطلب : 130723

چند تیتر جهت اطلاع آقای رئیس جمهور

نخستین نشست خبری رئیس جمهور در جمع خبرنگاران نشان داد که هنوزدولت نتوانسته است مشکلات کلیدی واساسی مردم وجامعه را احصا کند و برنامه هفتم وسایراسناد بالادستی همچنان بلااستفاده است لذا در این   فرصت خلاصه‌ای ازچندمشکل عمومی وحاد نهادینه شده درجامعه رابرای اطلاع ریاست جمهوری عرض می‌کنیم.
1- سن طلاق نسبت به ۱۰سال گذشته ۳.۹(مردان) تا ۴ سال(زنان) افزایش یافته و نشانگر افزایش تجربه طلاق در سنین بالاتر است. رتبه بندی طلاق براساس آمار درتهران097/34 ، خراسان رضوی643/21 ، خوزستان561/11،فارس056/11واصفهان003/11مورد بوده است.
2- مدیرعامل انجمن تالاسمی ایران گفت: یک بیمار تالاسمی هزینه‌های پرداختی‌اش به ۲۴۷ میلیون تومان در سال رسیده و پرداخت از جیب بیمار به‌شدت افزایش یافته است.یونس عرب گفت: طبق برآورد معاونت درمان وزارت بهداشت ماهانه حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار دوز آمپول تزریقی برای بیماران تالاسمی نیاز است. اما آنچه سازمان غذا و دارو اعلام می‌کند، تامین تنها ۳۰۰ هزار آمپول تزریقی است. براساس اعلام عرب، پرداختی از جیب بیماران امروزبه عدد تقریبی ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان در ماه رسیده است که بیماران قادر به پرداخت چنین پولی نیستند.
 3- با درآمد خانوارهای ایرانی در سال ۱۴۰۲، «مدت زمان انتظار برای خرید مسکن» به «۵۹ سال» رسیده ودر تهران اما این انتظار نجومی تا «کلیدخانه اول» به «۱۵۲ سال» رسیده است! شاخص مورد سنجش که باید زیر ۱۵سال باشد، نشان می‌دهد، خانوارها نه تنها در «رفاه ملکی» قرار ندارند، بلکه «شدت فقر مسکن» دست‌کم در پایتخت بیشتر شده است.
4- در هلدینگ‌های فامیلی و شرکت‌های خصولتی چه می‌گذرد؟ وقتی سودآوری هلدینگ‌ها بیشتر می‌شود رشدشان از نظر تعداد هم ممکن است بیشتر شود. با توجه به شرایط اقتصادی که در ایران وجود دارد همین سودهای غیرقانونی تبدیل به مافیاهای مختلف می‌شود، افرادی که در مسیر درست حرکت می‌کنند از چرخه حذف می‌شوند تا آن دسته از افراد بتوانند به رشد سرمایه داری غیرمنطقی که در ایران شکل گرفته ادامه دهند، در نتیجه اما چرخه اقتصاد معیوب‌تر خواهد شد. علت سودآوری بخش عمده‌ای از این هلدینگ‌ها به دلیل رانتی است که از دولت یا سیستم می‌گیرند. برای مثال حوزه پتروشیمی بستری است که به دلیل وجود پول‌های کلان در آن درگیر فساد شده است.
5- اتوبوس‌رانی در شهرهای کشور با حدود 16 هزار دستگاه اتوبوس که کمتر از 11 هزار دستگاه فعال و نیمه‌فعال دارد، سهمی حدود هفت درصد در سفرهای درون‌شهری برعهده دارد. مینی‌بوس‌رانی با حدود 35 هزار دستگاه مینی‌بوس عمدتا فعال ولی با عمر بالا در خطوط متفرقه که از طرف بخش خصوصی انجام می‌شود، سهمی حدود دو درصد را عهده‌دار است. تاکسی‌رانی در شهرهای کشور حدود 220 هزار دستگاه تاکسی مشتمل بر 14 هزار دستگاه ون ‌سفرهای درون‌شهری را پوشش می‌دهد.مترو در تهران و 9 کلان‌شهر دیگر که جمعیتی معادل 20 میلیون را تحت پوشش دارد.در مجموع 34.5 درصد سهم ناوگان حمل‌ونقل عمومی در سفرهای درون‌شهری ‌است که در مقایسه با هدف‌گذاری ناوگان در برنامه پنج‌ساله اول توسعه کشور حدود 40 درصد عقب‌ماندگی وجود دارد.
6- مهدی غضنفری رئیس صندوق توسعه ملی گفته است، متاسفانه درسال‌های اخیرمیادین مشترک نفت و گاز ما از طریق همسایه‌ها در معرض استخراج سریع و مداوم قرار گرفته است و سرمایه‌گذاری‌های خارجی بسیاری در اطراف مرزهای جمهوری اسلامی ایران برای استفاده از این میادین مشترک انجام شده است. این در حالی است که ما به جای اینکه منابع صندوق توسعه ملی را برای سرمایه‌گذاری در این زمینه به کار بگیریم به اندک منابع انرژی باقی مانده خودمان دل خوش کرده‌ایم و درمورد چگونگی تقسیم یک کیک کوچک با هم دعوا می‌کنیم.
7- استان سیستان‌وبلوچستان دچار توسعه‌نیافتگی مزمن شده است و با وجود تلاش‌ها و اقداماتی که در ۴۰ سال گذشته چهره استان را تغییر داده ولی هنوز دچار بالاترین میزان فقر درآمدی و بالاترین میزان فقر چندبعدی در کشور است و عملا در تله توسعه‌نیافتگی گرفتار شده است. به‌تازگی این استان دچار پدیده سوخت‌بری شده است. مصرف روزانه گازوئیل کشور که در کامیون‌ها و ناوگان سنگین مصرف می‌شود، حدود ۶۵ میلیون لیتر است و این در حالی است که هر روز حدود ۱۲ میلیون لیتر آن قاچاق می‌شود که عمدتا از مرزهای این استان است. روزانه حدود ۱۵ تا ۲۰ میلیون لیتر گازوئیل وارد استان سیستان‌و‌بلوچستان می‌شود، درحالی‌که مصرف روزانه استان چهار تا پنج میلیون لیتر است و بقیه قاچاق می‌شود. پدیده سوخت‌بری در استان سیستان‌و‌بلوچستان و ایجاد درآمد ناشی از آن بخش بزرگی از نیروی کار استان را به خود جذب کرده است و موجب شده نظام عرضه نیروی کار و توزیع آن در بخش‌های مختلف اقتصادی و زیربنای ی جامعه به‌شدت دچار اخلال شود و رغبتی برای اشتغال کارگری و مهارتی در استان در مقایسه با درآمد سوخت‌بری به وجود نیاید.
8- امروز بیش از۲۵۰ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان صرف بین ۵ تا ۸ میلیون تبعه خارجی می شود، آنها امروز به کلیدداران خانه های ایرانی تبدیل شده و بزرگ ترین خطر امروز این است که با ورود بی‌رویه و بی‌حساب و کتاب آنها تا عمق خانه‌های ما نفوذ کرده‌اند. سرویس‌های خارجی با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان ناقابل، اتباع خارجی را به جاسوس‌های سهل الوصولی تبدیل کرده اند که امروز امنیت کشور ما را به خطر می‌اندازند. برخی برای اتباع غیرمجاز خارجی دکان باز کرده و با پول آنها در بالای شهر تهران، خانه‌های ۷۰ میلیارد تومانی خریده‌اند.
 
فرهاد خادمی
https://siasatrooz.ir/vdcdxz0fsyt0s56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی