دوشنبه ۲ آبان ۱۴۰۱ - ۲۰:۱۴
کد مطلب : 124216
دام اوکراینی آمریکا همچنان اروپا را به نابودی می‌کشاند

اروپا بر‌لبه آتشفشان

در حالی آمریکا همچنان با دمیدن در آتش جنگ اوکراین به دنبال گرفتار سازی اروپاست که بسیاری از مقامات اروپایی بر لزوم فاصله گرفتن از این جنگ تاکید دارند چنانکه همزمان با اعتراض‌های مجارستان و صربستان به همراهی با امریکا، رئیس جمهور اسبق فرانسه می‌گوید که حالا وقت آن رسیده که اتحادیه اروپا، از سیاست‌های احساسی خود در قبال اوکراین دست بکشد زیرا این سیاست‌ها باعث شده تا اروپا بر «لبه آتشفشان برقصد.»
نیکلا سارکوزی، رئیس جمهور اسبق فرانسه با انتقاد از مداخله بروکسل در جنگ روسیه و اوکراین، گفت که سیاست‌های این بلوک تحت تأثیر «اشتباه محاسباتی، هیجان، خشم و واکنش‌های سطحی» اتخاذ شده است.اعمال تحریم‌های همه‌جانبه علیه مسکو، ارسال تسلیحات به کی‌یف و اصرار این بلوک به راه‌حل نظامی برای فیصله دادن به این بحران بخشی از این مداخلات اتحادیه اروپا محسوب می‌شود.سارکوزی درباره اقدامات مداخله‌جویانه بروکسل در جنگ جاری بین روسیه و اوکراین گفت: کمیسیون اروپا اساساً یک نهاد اجرایی است. علاوه بر این، هنوز متوجه نشده‌ام که اورسولا فون در لیِن، رئیس کمیسیون اروپا، بر اساس کدام ماده معاهدات اروپایی، صلاحیت خود را در حوزه خرید تسلیحات و سیاست خارجی توجیه می‌کند!سیاستمدار ۶۷ ساله فرانسوی ادامه داد: در حال حاضر تنها چیزی که اروپایی‌های می‌شوند، هزینه‌های میلیاردها یورویی برای خرید سلاح است. سلاح بیشتر یعنی قربانیان و جنگ بیشتر.به گفته سارکوزی که در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۲ رئیس جمهور فرانسه بود، سیاست‌های اتحادیه اروپا بر مبنای احساسات و واکنش‌های سطحی اتخاذ شده و به همین دلیل «ما (اروپا) بر لبه یک آتشفشان می‌رقصیم!»به باور وی، «حالا زمان اتخاذ تدابیر و ابتکارهای جدی برای آغاز گفتمان درباره آینده و صلح، فرا رسیده است.»سارکوزی همچنین از ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین به‌دلیل امضای فرمان «غیرممکن» بودن مذاکره با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به شدت انتقاد کرد و گفت که چنین موضعی، معادل «درخواست تغییر رژیم در مسکو بوده» و وی آن را «جهشی خطرناک به سوی ناکجاآباد می‌داند.»
غرب در حالی به اقدام علیه روسیه می‌پردازد که همزمان آمار اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد، واردات چین از روسیه ۵۱ درصد بالا رفته و به مرز ۸۴ میلیارد دلار رسیده است.در این بین صادرات چین به روسیه ۱۰ درصد رشد کرده و به ۵۲.۲ میلیارد دلار رسیده است.آنتون سیلوآنوف، وزیر اقتصاد روسیه طی مصاحبه‌ای گفت: حتی با در نظر گرفتن یک قیمت پایین و محافظه‌کارانه برای نفت صادراتی روسیه، این کشور ۱۲۹.۸ میلیارد دلار درآمد نفتی خواهد داشت. در این میان یک نظرسنجی داخلی اخیردر کشور آلمان نشان داد که بسیاری از آلمانی‌ها به دلیل هزینه‌های زیاد، قصد دارند از تعطیلات زمستانی در برف صرف نظر کنند یا حداقل‌ در هزینه آن صرفه‌جویی کنند.در سپتامبر گذشته، نرخ تورم سالانه آلمان به ۱۰ درصد افزایش یافت. آخرین باری که کشور آلمان نرخ تورم را بالای ده درصد ثبت کرده مربوط به سال ۱۹۵۱ است. نرخ تورم بالا قدرت خرید مصرف کنندگان را در این کشور کاهش داده است. روزنامه گاردین نیز گزارش داد زمین‌داران و کشاورزان انگلیسی به دنبال آن هستند که نخست‌وزیر جدید انگلیس، موضوع ممنوعیت نصب پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی را کنار بگذارد. کشاورزان و زمین‌داران انگلیسی به دنبال آن هستند تا نخست‌وزیر جدید انگلیس که قرار است به زودی انتخاب شود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجبور کنند قانون ممنوعیت نصب پنل‌های خورشیدی در زمین‌های کشاورزی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از دستور کار خارج کند.
از سوی دیگر اولاف شولتس، صدراعظم آلمان گفت: تامین مالی بازسازی اوکراین شاید به دهه‌ها زمان نیاز داشته باشد. در همین حال نخست وزیر مجارستان با اشاره به تلاش‌های اتحادیه اروپا برای تحت فشار قرار دادن بوداپست گفت که مجارستان همواره در برابر امپراتوری‌ها مقاومت کرده است.ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان با اشاره به تهدیدهای اتحادیه اروپا برای فشار به بوداپست، متعهد شد که در برابر فشار این بلوک از کشورش دفاع خواهد کرد.اوربان در نطق خود در جریان شصت‌وششمین سالروز آغاز انقلاب ۱۹۵۶ مجارستان، گفت: بیایید نگران آنهایی نباشیم که از کمین سایه‌ها یا بلندی‌های بروکسل، به ما شلیک می‌کنند. آنها به سرنوشت اجدادشان دچار خواهند شد.مجارستان از سال ۲۰۰۴ به عضویت اتحادیه اروپا درآمده و بروکسل همواره این کشور را با ادعای سوابق ناخوشایند دموکراتیکی و فساد به بار آمده تحت رهبری اوربان، شماتت و به کاهش بودجه تهدید کرده است.
صندوق بین المللی پول با توجه به رشد اقتصادی ضعیف و تورم بسیار بالا نسبت به سلامت اقتصاد‌های اروپایی در سال جاری و آینده میلادی ابراز بدبینی کرد. صندوق بین المللی پول (IMF) در پیش بینی‌های منطقه‌ای خود که روز یکشنبه منتشر شد، اعلام کرد: «چشم انداز‌های اروپایی به میزان قابل توجهی تیره و تار هستند.»صندوق بین المللی پول ۱۱ اکتبر در نشست‌های سالانه‌ای که با بانک جهانی در واشنگتن برگزار می‌شد، پیش بینی‌های خود را در مورد اقتصاد‌های جهان ارائه کرده بود و سپس گزارش‌های منطقه‌ای را جداگانه منتشر کرد مانند آنچه که در مورد اروپا منتشر شده است.صندوق بین المللی پول در گزارش منطقه‌ای خود در مورد اروپا آورده است: ««اروپا اواخر سال ۲۰۲۱ با یک ترکیب سیاستی در کل مناسب در مسیر خروج از همه‌گیری بود و رشد تورم در حال کاهش یافتن بود، اما جنگ روسیه در اوکراین و پیامد‌های آن کاملاً این چشم انداز‌ها را تغییر داد».انتظار می‌رود رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۲ در قاره اروپا به استثنای ترکیه و کشور‌های درگیر مناقشه، ۳.۲ درصد و در سال ۲۰۲۳، ۰.۶ درصد باشد، یعنی به ترتیب ۰.۷ و ۱.۱ واحد کمتر از آنچه در پیش بینی‌های قبلی که ماه ژوییه منتشر شد، تخمین زده شده بود. از سوی دیگر سرگئی لاوروف در کنفرانس خبری با دبیرکل سازمان همکاری اسلامی در مسکو اعلام کرد روسیه به صادرات غلات بر اساس توافقنامه‌های امضا شده پایبند است.وی تاکید کرد روسیه به صادرات غلات بر اساس توافقنامه‌های امضا شده پایبند است. همچنین رئیس شورای اروپا با ادعای ورود اجباری کشورهای این قاره به رقابت تسلیحاتی به بهانه جنگ اوکراین، گفت هیچ انتخاب دیگری در برابر روسیه نداشتند.میشل در مصاحبه با یک شبکه رادیویی فرانسوی با ادعای اینکه اتحادیه اروپا انتخاب دیگری غیر از ورود به رقابت تسلیحاتی در برابر روسیه نداشت، ابراز امیدواری کرد که دستیابی به تسلیحات جدید در این قاره متمرکزتر شود.زلنسکی رئیس جمهور اوکراین ضمن درخواست از مردم کشورش برای کاهش بیشتر مصرف برق، مدعی شد روسیه تنها کشوری است که می‌تواند از تسلیحات اتمی در قاره اروپا استفاده کند. از سوی دیگر واسیل دینکو وزیر دفاع رومانی تحت فشارها به دلیل اظهاراتش درباره پایان جنگ روسیه، استعفا کرد.
https://siasatrooz.ir/vdcdfo0f9yt0xx6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی