در آستانه سال جدید و در شرایطی که زمزمهها از تقلای خودروسازان برای افزایش قیمت به بهانه زیان انباشته حکایت دارد در اقدامی تامل برانگیز، ایرانخودرو در گزارشی رسمی به سازمان بورس از کاهش ۸ درصدی تولیدات خود در ۱۱ ماه نخست سال جاری خبر داد.
کیفیت پایین و قیمتهای نجومی خودروهای داخلی در حالی به مشکلی لاینحل مبدل شده است که هر روز خبرهایی از اقدامات و بهانه جوییهای خودروسازان برای افزایش قیمتهای جدید و البته بدون تغییر در کیفیت پایین محصولات به گوش میرسد. در حالی سال به روزهای پایانی نزدیک و خودروسازان در تکاپوی بهانه ای برای توجیه گران فروشیهای حال و اینده خود هستند که در اقدامی که برگرفته از همین رویکرد است، شرکت ایرانخودرو در گزارش رسمی به سازمان بورس که روی سامانه کدال جهت اطلاع سهامداران به طور عمومی منتشر شده، اعلام کرد که مجموع تولید محصولات سواری این شرکت در ۱۱ ماه نخست امسال به کمتر از ۴۹۲ هزار دستگاه رسیده است.این در حالی است که در همین گزارش اعلام شده مجموع تولید محصولات سواری ایرانخودرو در ۱۱ ماه نخست سال قبل بیش از ۵۳۷ هزار دستگاه بوده است.
بدین ترتیب در ۱۱ ماه نخست امسال تولید محصولات سواری در ایرانخودرو بیش از ۸ درصد کاهش یافته است.این در حالی است که مدیرعامل ایرانخودرو در ابتدای سال جاری وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید را داده بود که مشخص است محقق نشده است. اوایل امسال علیمردان عظیمی گفت: در سال ۱۴۰۱ گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری شد که این تعداد در سال جاری با افزایش ۵۰ درصدی همراه خواهد بود.بیشترین کاهش تولید ایرانخودرو در گروه محصولات پژو، سمند و رانا بوده است.
این بهانه جوییها برای افزایش قمیت در حالی است که همزمان در مولفهای دیگر برای توجیه گرانیها،بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، امتیاز محصولات ایران خودرو در شاخصهای کیفی اندازهگیری شده، بالاتر از متوسط صنعت قرار دارد.معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو با اعلام این خبر گفت: بررسی روند شاخصها و نتایج ارزیابیهای کیفی محصولات ایران خودرو در ۱۱ ماهه امسال، بیانگر اثربخش بودن اقدامات جامع و برنامههای بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو است.
سهراب برفروشان با بیان اینکه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سبد محصولات ایران خودرو در شاخصهای مختلف ارزیابی شده بالاتر از متوسط امتیاز صنعت قرار گرفتهاند، اظهار کرد: در شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (CSI) امتیاز ۷۰۱ کسب شده که بهترین عملکرد این شاخص در سنوات اخیر به شمار میآید و ۱۳ امتیاز بالاتر از متوسط صنعت است.
وی افزود: در شاخص موارد اظهار شده مشتریان در خصوص سطح کیفی محصولات (ISQ) نیز با کسب نمره ۲۵۹، توانستهایم با اختلاف ۲۲ امتیازی نسبت به متوسط صنعت، بهترین نتیجه این شاخص در ادوار گذشته را کسب کنیم.برفروشان با اعلام اینکه در شاخص میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش در بازه زمانی سه ماهه پس از تحویل خودرو در ۱۱ ماهه امسال کاهش ۱۵ درصدی نسبت به میانگین سال گذشته داشتهایم، تصریح کرد: با بهبود و رفع ایرادات شایع، مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش کاهش قابل ملاحظهای داشته است. به گفته وی، در شاخص ارزشیابی خودرو صفر توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، برای سبد محصولات تولیدی ایرانخودرو، با کسب نمره ۷۵.۸، بهبود ۶.۲ نمرهای نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ رقم خورده که بهترین نتیجه این شاخص در طی ادوار گذشته محسوب میشود.
برفروشان با تشریح دستاوردهای حوزه خدمات پس از فروش ایرانخودرو، از بهبود ۴۰ درصدی شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل به مشتریان در ۱۱ ماهه امسال نسبت به میانگین عملکرد سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در راستای بهبود ارائه خدمات به مشتریان، با بهینه سازی نظام تامین در شبکه خدمات، شاخص خودروهای متوقع به میزان ۵۷ درصد نسبت به متوسط این شاخص در سال ۱۴۰۱ بهبود داشته است.
بنا بر اعلام ایران خودرو، وی ادامه داد: در شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش ۱۲ امتیاز نسبت به متوسط صنعت خودرو بالاتر هستیم. معاون کیفیت ایرانخودرو خاطرنشان کرد: شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو با دارا بودن امتیاز ۸۰۵ در شاخص رضایت مشتریان، در سال ۱۴۰۲، ۱۹ نمره بالاتر از متوسط صنعت قرار گرفته که مهمترین شاخص بهبود یافته مربوط به کیفیت تعمیرات ارایه شده و مدت زمان تعمیر و تحویل خودرو است.
این اعداد و ارقام در حالی احتمالا برای توجیه گرانی های اینده با ادعای حرکت در مسیر بهبود کیفیت در حالی صورت میگیرد که شواهد امر نشان میدهد که محصولات خودروسازان داخلی ارتقای کیفیت چندانی نداشتهاند چنانکه سازمان استاندارد توقف پژو پارس را اعلام کرد که معلوم نشد چرا تجدید نظر صورت گرفت.
کیفیت پایین و قیمتهای نجومی خودروهای داخلی در حالی به مشکلی لاینحل مبدل شده است که هر روز خبرهایی از اقدامات و بهانه جوییهای خودروسازان برای افزایش قیمتهای جدید و البته بدون تغییر در کیفیت پایین محصولات به گوش میرسد. در حالی سال به روزهای پایانی نزدیک و خودروسازان در تکاپوی بهانه ای برای توجیه گران فروشیهای حال و اینده خود هستند که در اقدامی که برگرفته از همین رویکرد است، شرکت ایرانخودرو در گزارش رسمی به سازمان بورس که روی سامانه کدال جهت اطلاع سهامداران به طور عمومی منتشر شده، اعلام کرد که مجموع تولید محصولات سواری این شرکت در ۱۱ ماه نخست امسال به کمتر از ۴۹۲ هزار دستگاه رسیده است.این در حالی است که در همین گزارش اعلام شده مجموع تولید محصولات سواری ایرانخودرو در ۱۱ ماه نخست سال قبل بیش از ۵۳۷ هزار دستگاه بوده است.
بدین ترتیب در ۱۱ ماه نخست امسال تولید محصولات سواری در ایرانخودرو بیش از ۸ درصد کاهش یافته است.این در حالی است که مدیرعامل ایرانخودرو در ابتدای سال جاری وعده افزایش ۵۰ درصدی تولید را داده بود که مشخص است محقق نشده است. اوایل امسال علیمردان عظیمی گفت: در سال ۱۴۰۱ گروه صنعتی ایرانخودرو موفق به تولید ۵۵۰ هزار دستگاه خودرو سواری شد که این تعداد در سال جاری با افزایش ۵۰ درصدی همراه خواهد بود.بیشترین کاهش تولید ایرانخودرو در گروه محصولات پژو، سمند و رانا بوده است.
این بهانه جوییها برای افزایش قمیت در حالی است که همزمان در مولفهای دیگر برای توجیه گرانیها،بر اساس گزارش منتشر شده از سوی شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، امتیاز محصولات ایران خودرو در شاخصهای کیفی اندازهگیری شده، بالاتر از متوسط صنعت قرار دارد.معاون کیفیت گروه صنعتی ایران خودرو با اعلام این خبر گفت: بررسی روند شاخصها و نتایج ارزیابیهای کیفی محصولات ایران خودرو در ۱۱ ماهه امسال، بیانگر اثربخش بودن اقدامات جامع و برنامههای بهبود کیفیت محصولات ایرانخودرو است.
سهراب برفروشان با بیان اینکه در گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، سبد محصولات ایران خودرو در شاخصهای مختلف ارزیابی شده بالاتر از متوسط امتیاز صنعت قرار گرفتهاند، اظهار کرد: در شاخص رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول (CSI) امتیاز ۷۰۱ کسب شده که بهترین عملکرد این شاخص در سنوات اخیر به شمار میآید و ۱۳ امتیاز بالاتر از متوسط صنعت است.
وی افزود: در شاخص موارد اظهار شده مشتریان در خصوص سطح کیفی محصولات (ISQ) نیز با کسب نمره ۲۵۹، توانستهایم با اختلاف ۲۲ امتیازی نسبت به متوسط صنعت، بهترین نتیجه این شاخص در ادوار گذشته را کسب کنیم.برفروشان با اعلام اینکه در شاخص میزان مراجعات مشتریان به شبکه خدمات پس از فروش در بازه زمانی سه ماهه پس از تحویل خودرو در ۱۱ ماهه امسال کاهش ۱۵ درصدی نسبت به میانگین سال گذشته داشتهایم، تصریح کرد: با بهبود و رفع ایرادات شایع، مراجعه به شبکه خدمات پس از فروش کاهش قابل ملاحظهای داشته است. به گفته وی، در شاخص ارزشیابی خودرو صفر توسط شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، برای سبد محصولات تولیدی ایرانخودرو، با کسب نمره ۷۵.۸، بهبود ۶.۲ نمرهای نسبت به عملکرد سال ۱۴۰۱ رقم خورده که بهترین نتیجه این شاخص در طی ادوار گذشته محسوب میشود.
برفروشان با تشریح دستاوردهای حوزه خدمات پس از فروش ایرانخودرو، از بهبود ۴۰ درصدی شاخص سلامت خودرو در زمان تحویل به مشتریان در ۱۱ ماهه امسال نسبت به میانگین عملکرد سال ۱۴۰۱ خبر داد و گفت: در راستای بهبود ارائه خدمات به مشتریان، با بهینه سازی نظام تامین در شبکه خدمات، شاخص خودروهای متوقع به میزان ۵۷ درصد نسبت به متوسط این شاخص در سال ۱۴۰۱ بهبود داشته است.
بنا بر اعلام ایران خودرو، وی ادامه داد: در شاخص رضایت مشتریان از خدمات پس از فروش ۱۲ امتیاز نسبت به متوسط صنعت خودرو بالاتر هستیم. معاون کیفیت ایرانخودرو خاطرنشان کرد: شبکه خدمات پس از فروش ایران خودرو با دارا بودن امتیاز ۸۰۵ در شاخص رضایت مشتریان، در سال ۱۴۰۲، ۱۹ نمره بالاتر از متوسط صنعت قرار گرفته که مهمترین شاخص بهبود یافته مربوط به کیفیت تعمیرات ارایه شده و مدت زمان تعمیر و تحویل خودرو است.
این اعداد و ارقام در حالی احتمالا برای توجیه گرانی های اینده با ادعای حرکت در مسیر بهبود کیفیت در حالی صورت میگیرد که شواهد امر نشان میدهد که محصولات خودروسازان داخلی ارتقای کیفیت چندانی نداشتهاند چنانکه سازمان استاندارد توقف پژو پارس را اعلام کرد که معلوم نشد چرا تجدید نظر صورت گرفت.
مهدی یوسفی