تعدادی زیادی از متقاضیان تایر از اینکه ساعتها در صف خرید تایر میمانند اما باز هم موفق به خرید نمیشوند، گلایه دارند، اما در نهایت وزیر صمت با اشاره به اینکه اجازه ثبتنام به صورت افلاین داده شده و عرضهکننده باید اطلاعات مشتری را دریافت و بعداً در سامانه ثبت کند عدم اجرای این امر را به منزله تخلف و قصد برای تشکیل صف دانسته و قول داد که شرایط این بازار تسهیل شود.
به گزارش ایسنا، تعداد زیادی از مشتریان چه در تماس با این خبرگزاری و چه از شیوههای مختلف، گلایه خود را نسبت به نظام توزیع تایر اعلام کردند؛ به گفته تعدادی از این مشتریان از ساعات ابتدایی صبح برای خرید تایر مراجعه میکنیم، اما پس از ساعتها معطلی در نهایت موفق به خرید تایر مورد نیاز خود نمیشویم. پیرو مشکلات پیش آمده برای بازار تایر، وزیر صمت در حاشیه افتتاح نمایشگاه بهاره ضمن تاکید بر تلاش مبنی بر عرضه لاستیک خودرو با قیمت مصوب در نمایشگاه بهاره، اظهار کرد: شرایط فراهم شده تا متقاضیان بتوانند ثبتنام خود را در سامانه در همین نمایشگاهها انجام دهند. تولید لاستیک هم وضعیت خوبی در کشور دارد و بهتر هم میشود. واردات لاستیک هم بهبود یافت و کسری و ناترازی بازار جبران شده است، اما برخی سودجویان تلاش میکنند از التهاب بازار سود ببرند. همچنین علی آبادی به تازگی از بهبود شرایط بازار تایر خبر داده و اعلام کرده است: به فروشندگان این اجازه داده شده که به صورت بر خط نبودن (آفلاین)، ثبتنام داشته باشند و نیازی نیست که حتما سامانه حتما وصل باشد. مدارک از مشتری دریافت و بعدا در سامانه ثبت شود و فرآیند خرید ادامه داشته باشد. اگر عرضهکنندهای اینگونه رفتار نمیکند، به گونهای مصداق تخلف است و قصد ایجاد صف دارد و در ادامه قول داد که توزیع لاستیک در بازار ساماندهی خواهد شد.اما مسئولان اصناف معتقدند که مشکلی برای فروش و نوبتدهی اینترنتی ندارند. محمود بنانژاد- دبیرکل اتاق اصناف ایران- تاکید کرده است: تصمیم گرفته شد که نوبتدهی اینترنتی فراهم شود تا پیش از خرید مشتری، ثبتنام انجام و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند؛ بنابراین درخواست شد که زمینه برای این اقدام فراهم شود که این موضوع نیاز به بسترسازی از سوی وزارت صمت دارد، اما متاسفانه هنوز اقدامی برای بسترسازی نشده است.
بازار لاستیک خودرو چند ماهی میشود که سر و سامان چندانی ندارد و مسایلی چون مشکل تولید و عرضه صحیح دست به دست هم داده تا متقاضیان این روزها با بحران کمبود و افزایش قیمت دست و پنجه نرم کنند.
بحرانی که به گفته برخی از فعالان این بازار ناشی از مشکلات ارزی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه است که کاهش عرضه را هم به همراه داشته است. مشکلی که البته جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به تازگی از رفع شدن نسبی آن خبر داده است.
به گفته میرزایی با عرضه 700 هزار لاستیک با قیمت مصوب در بازار قیمتها تا حدود 10 درصد کاهش یافته است و این موضوع عاملی شده تا قیمتهای بازار آزاد نیز روند نزولی به خود بگیرند. اقدامی که باید دید تا چه اندازه میتواند نقش موثری در حل مشکلات بازار لاستیک ایفا کند، مشکلی که نزدیک به 30 سال از عمر آن میگذرد و همچنان در بر همان پاشنه که نباید میچرخد. مروری بر آنچه در روزنامههای سالیان گذشته کشور آمده است، نشان میدهد که معضل لاستیک در این کشور موضوع یکی دو سال اخیر نیست و سبقه طولانی دارد. خبر صفحه نخست روزنامه اطلاعات تاریخ پنجشنبه اول دی ۱۳۷۳ هم گواه همین موضوع است.این روزنامه در این مطلب با اشاره به رفع مشکل کمبود و گرانی لاستیک خودرو، به نقل از مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وقت وزارت صنایع آورده است: «مشکلات مربوط به کمبود و گرانی لاستیک خودرو با بهره برداری از دو طرح جدید تولید لاستیک حل خواهد شد و وضعیت بازار به شرایط استاندارد باز خواهد گشت.»
به گزارش ایسنا، تعداد زیادی از مشتریان چه در تماس با این خبرگزاری و چه از شیوههای مختلف، گلایه خود را نسبت به نظام توزیع تایر اعلام کردند؛ به گفته تعدادی از این مشتریان از ساعات ابتدایی صبح برای خرید تایر مراجعه میکنیم، اما پس از ساعتها معطلی در نهایت موفق به خرید تایر مورد نیاز خود نمیشویم. پیرو مشکلات پیش آمده برای بازار تایر، وزیر صمت در حاشیه افتتاح نمایشگاه بهاره ضمن تاکید بر تلاش مبنی بر عرضه لاستیک خودرو با قیمت مصوب در نمایشگاه بهاره، اظهار کرد: شرایط فراهم شده تا متقاضیان بتوانند ثبتنام خود را در سامانه در همین نمایشگاهها انجام دهند. تولید لاستیک هم وضعیت خوبی در کشور دارد و بهتر هم میشود. واردات لاستیک هم بهبود یافت و کسری و ناترازی بازار جبران شده است، اما برخی سودجویان تلاش میکنند از التهاب بازار سود ببرند. همچنین علی آبادی به تازگی از بهبود شرایط بازار تایر خبر داده و اعلام کرده است: به فروشندگان این اجازه داده شده که به صورت بر خط نبودن (آفلاین)، ثبتنام داشته باشند و نیازی نیست که حتما سامانه حتما وصل باشد. مدارک از مشتری دریافت و بعدا در سامانه ثبت شود و فرآیند خرید ادامه داشته باشد. اگر عرضهکنندهای اینگونه رفتار نمیکند، به گونهای مصداق تخلف است و قصد ایجاد صف دارد و در ادامه قول داد که توزیع لاستیک در بازار ساماندهی خواهد شد.اما مسئولان اصناف معتقدند که مشکلی برای فروش و نوبتدهی اینترنتی ندارند. محمود بنانژاد- دبیرکل اتاق اصناف ایران- تاکید کرده است: تصمیم گرفته شد که نوبتدهی اینترنتی فراهم شود تا پیش از خرید مشتری، ثبتنام انجام و اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند؛ بنابراین درخواست شد که زمینه برای این اقدام فراهم شود که این موضوع نیاز به بسترسازی از سوی وزارت صمت دارد، اما متاسفانه هنوز اقدامی برای بسترسازی نشده است.
بازار لاستیک خودرو چند ماهی میشود که سر و سامان چندانی ندارد و مسایلی چون مشکل تولید و عرضه صحیح دست به دست هم داده تا متقاضیان این روزها با بحران کمبود و افزایش قیمت دست و پنجه نرم کنند.
بحرانی که به گفته برخی از فعالان این بازار ناشی از مشکلات ارزی تولیدکنندگان برای تهیه مواد اولیه است که کاهش عرضه را هم به همراه داشته است. مشکلی که البته جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی صنعت تایر ایران به تازگی از رفع شدن نسبی آن خبر داده است.
به گفته میرزایی با عرضه 700 هزار لاستیک با قیمت مصوب در بازار قیمتها تا حدود 10 درصد کاهش یافته است و این موضوع عاملی شده تا قیمتهای بازار آزاد نیز روند نزولی به خود بگیرند. اقدامی که باید دید تا چه اندازه میتواند نقش موثری در حل مشکلات بازار لاستیک ایفا کند، مشکلی که نزدیک به 30 سال از عمر آن میگذرد و همچنان در بر همان پاشنه که نباید میچرخد. مروری بر آنچه در روزنامههای سالیان گذشته کشور آمده است، نشان میدهد که معضل لاستیک در این کشور موضوع یکی دو سال اخیر نیست و سبقه طولانی دارد. خبر صفحه نخست روزنامه اطلاعات تاریخ پنجشنبه اول دی ۱۳۷۳ هم گواه همین موضوع است.این روزنامه در این مطلب با اشاره به رفع مشکل کمبود و گرانی لاستیک خودرو، به نقل از مدیرکل صنایع شیمیایی و سلولزی وقت وزارت صنایع آورده است: «مشکلات مربوط به کمبود و گرانی لاستیک خودرو با بهره برداری از دو طرح جدید تولید لاستیک حل خواهد شد و وضعیت بازار به شرایط استاندارد باز خواهد گشت.»