دوشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۲۲:۵۶
کد مطلب : 130376
وقتی تروئیکای اروپایی در حمایت از اسرائیل خواستار خویشـتن‌داری ایران می‌شود

غرب گرفتار سیاست بستن سنگ و رهاکردن سگ

غرب گرفتار سیاست بستن سنگ و رهاکردن سگ
در ادامه سیاست بستن سنگ و حمایت از سگ، کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه بدون اشاره به آتش‌افروزی‌ها و اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی در غزه و منطقه غرب آسیا، از «از ایران و متحدانش» خواستند از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند، خودداری کنند.
کشورهای اروپایی که در طول 10 ماه نسل کشی غزه سکوت کرده‌اند اکنون دست و پا می‌زنند تا مانع از پاسخگویی ایران به جنایت رژیم صهیونیستی در ترور شهید هنیه شوند.  «کر استارمر» نخست‌وزیر انگلیس، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه و «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان روز دوشنبه بیانیه مشترکی را درباره تحولات در منطقه غرب آسیا منتشر کردند.سران این سه کشور با اشاره به مذاکرات آتش‌بس در غزه، خاطرنشان کردند: «ما از تلاش‌های شرکای خود در قطر، مصر و ایالات متحده برای حصول توافق بر سر آتش‌بس و آزادی اسرا استقبال می‌کنیم. ما بیانیه مشترک شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، رئیس جمهور السیسی و همچنین رئیس جمهور بایدن مبنی بر ازسرگیری فوری مذاکرات را تأیید می‌کنیم. ما نیز معتقدیم که تاخیر بیشتری نباید وجود داشته باشد».
کشورهای آمریکا، قطر و مصر و در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند توافق برای توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا تکمیل شده و باید بدون تاخیری نهایی شود. طبق این بیانیه، «پس از ماه‌ها فعالیت، میانجیگران آماده هستند تا پیشنهاد نهایی را به حماس و اسرائیل ارائه کنند». این کشورها گفته‌اند تنها جزئیات توافق باقی مانده است و باید روی آن کار شود.تروئیکای اروپایی در ادامه بیانیه خود آورده‌اند: «ما با همه طرف‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌ها همکاری کرده و از هیچ تلاشی برای کاهش تنش‌ها و یافتن راهی برای برقراری ثبات دریغ نمی‌کنیم. جنگ باید اکنون پایان یابد و تمامی اسرایی که هنوز در بازداشت حماس هستند، باید آزاد شوند. مردم غزه به تحویل و توزیع فوری و بدون محدودیت کمک نیاز دارند».
این سه کشور اروپایی بدون اشاره به آتش‌افروزی رژیم صهیونیستی در طول ۱۰ ماه گذشته و همچنین اقدامات تروریستی مانند ترور شهید «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران، تصریح کردند: «ما عمیقا نگران افزایش تنش در منطقه هستیم و در تعهد خود به کاهش تنش و ثبات منطقه‌ای متحد هستیم. در این زمینه، به‌ویژه از ایران و متحدانش می‌خواهیم از حملاتی که تنش‌های منطقه‌ای را بیشتر می‌کند و فرصت توافق بر سر آتش‌بس و آزادی اسرا را به خطر می‌اندازد، خودداری کنند».
این ادعاها در حالی است که به اذعان مقام رژیم صهیونیستی، «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی مانع اصلی در ایجاد آتش‌بس در غزه است.سران انگلیس، آلمان و فرانسه افزودند: «آن‌ها مسئولیت اقداماتی را بر عهده خواهند داشت که این فرصت برای صلح و ثبات را به خطر می‌اندازد. هیچ کشور یا ملتی از تشدید بیشتر تنش در خاورمیانه سودی نخواهد برد».
در این میان پایگاه خبری آمریکایی به نقل از منابع صهیونیستی گزارش داد که ارزیابی اسرائیل این است که ایران آماده حمله مستقیم علیه این رژیم است.آکسیوس در ادامه به نقل از همین منابع خود نوشته، ارزیابیهای به روز شده اطلاعاتی تل آویو، حاکی از این است که ایران احتمالاً ظرف چند روز آینده حمله خود را آغاز خواهد کرد. این گزارش اضافه کرده، یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل به لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز اطلاع داده که تدارکات ایران نشان می‌دهد این کشور در حال آماده شدن برای یک حمله بزرگ است.
در این میان هم شبکه راشاتودی بیانیه ضد ایرانی آلمان، فرانسه و انگلیس را که هیچ اشاره‌ای به نام اسرائیل به عنوان ریشه اصلی تنش‌های منطقه نمی‌کند، به سخره گرفت. «تو خالی و شعاری» این وصف راشاتودی از بیانیه ضد ایرانی تروئیکای اروپا درباره تنش‌های اخیر در منطقه غرب آسیا است.راشاتودی در گزارش خود درباره این بیانیه نوشت که آنها در بحبوحه تشدید تنش‌ها در منطقه غرب آسیا، «یک بیانیه مشترک شعاری و توخالی صادر کردند». به نوشته این رسانه روس، ماکرون، شولز و استارمر در بیانیه‌ای‌ که حتی یک بار هم نام اسرائیل در آن ذکر نشده، خواستار کاهش تنش‌های «ایران و متحدانش» با ظاهراً هیچ‌کس شده‌اند.
در همین حال کاردینال پیترو پارولین، وزیر امور خارجه واتیکان، نگرانی عمیق این مقر را در خصوص تحولات اخیر خاورمیانه اعلام کرد و از مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران خواست از گسترش «درگیری بسیار جدی» خودداری کند و در عوض «گفتگو» و «صلح» را در اولویت قرار دهد.
روزنامه یدیعوت آحارانوت در گزارشی نوشت، فشارهایی که علیه اسرائیل در رابطه با جلوگیری از تبدیل شدن تنش فعلی به یک جنگ منطقه‌ای آن هم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا وجود دارد، تل‌آویو را در شرایط منفی روحی و نیز اقتصادی قرار داده است.  به نوشته این رسانه عبری زبان امروز اسرائیل در شرایط ویرانگری قرار گرفته است.رون بن یشای نویسنده این گزارش ادعا کرد، اسرائیل برای خروج از این بحران بارها قصد داشت (در یک فرار به جلو) اقدام به انجام تهاجم پیشدستانه علیه حزب الله کند اما واشنگتن از بیم شعله ور شدن جنگی منطقه‌ای، تل‌آویو را از این اقدام بازداشت.
بن یشای همچنین با حسرت به روزهایی می‌پردازد که اسرائیل می‌توانست به شکل مستقلی در تمامی جبهات هر یک به تنهایی تعامل داشته باشد، در حالی که در حال حاضر مجبور است با یک محور مبارزاتی با چند جبهه یکپارچه مقابله کند، امری که هر نوع اقدام حساب نشده‌ای را به یک جنگ منطقه‌ای گسترده تبدیل می‌کند، جنگی که دولت بایدن به شکل قاطعی با آن مخالف است.در این میان هم سرپرست وزارت امور خارجه ایران در گفتگو با وزیر خارجه چین تاکید کرد که ایران از حق ذاتی و مشروع در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی برخوردار است.
علی باقری سرپرست وزارت امورخارجه در گفتگوی تلفنی با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین پیرامون تحولات منطقه‌ای و مسایل مورد علاقه دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کرد. باقری با اشاره به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به مدرسه تابعین غزه و کشته‌ شدن ده‌ها غیرنظامی بی‌پناه، از مواضع دولت چین در محکومیت این اقدام تشکر کرد و افزود: اقدامات جنایتکارانه و تروریستی رژیم غاصب صهیونیستی در حمله به یمن، بیروت و به‌ویژه تجاوز ترور در تهران دامنه تنش و جنگ را فراتر از سرزمین‌های اشغالی کشانده که این امر موجب نقض ثبات و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی شده است.وی در ادامه تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از حق ذاتی و مشروع در دفاع از تمامیت ارضی و حاکمیت ملی خود در برابر تجاوز رژیم صهیونیستی برخوردار است.وانگ یی وزیر امور خارجه چین نیز اقدام اخیر  رژیم صهیونیستی در حمله به مدرسه تابعین را شوک آور توصیف و تاکید کرد: کشورهای جهان بیش از پیش برای تشکیل کشور مستقل فلسطینی هم نظر هستند.
https://siasatrooz.ir/vdchqvnz-23nxxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی

آخرین عناوین