سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۸
کد مطلب : 129213
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن مطرح کرد؛

قرآنی شدن جامعه عامل کاهش ارتکاب جرم

قرآنی شدن جامعه عامل کاهش ارتکاب جرم
سید محمود چاوشی گفت:« حفظ قرآن توسط نسل جدید باعث می‌شود تا در آینده همه امور با استفاده از تعالیم قرآن انجام گیرد. همچنین حفظ قرآن در اخلاق و منش حافظان قرآن تأثیرگذار است و تسری این موضوع در جامعه آثار مثبت زیادی دارد.»
 
یکی از اهداف اصلی حفظ قرآن، انتقال کامل قرآن به نسل‌های آینده است. چنانچه خداوند در آیه 9 سوره حجر به صراحت می فرماید: « إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ بى‌ترديد، ما اين قرآن را به تدريج نازل كرده‌ايم، و قطعاً نگهبان آن خواهيم بود.»
حافظان زیادی تا امروز تربیت شده‌اند؛ این جریان با توصیه پیامبرمان (ص) به یاران آغاز شد و تا روز قیامت ادامه خواهد داشت. در واقع، خداوند تضمین کرده که قرآن حفظ خواهد شد. همچنين علاقه زیادی در بین مسلمانان به حفظ قرآن وجود دارد. پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: «شریف‌ترین مردم در امت من حافظان قرآن هستند.»
از پیروزی انقلاب اسلامی موجی از استقبال نوجوانان و جوانان به مسائل دینی به‌ویژه قرائت و حفظ قرآن در کشور ايجاد شد و کلاس‌های فراوانی از سوی نهادها و مؤسسات برای تربیت جوانان قرآنی برپا شده و مي‌شود.
اگرچه در مرداد سال 1390 رهبر معظم انقلاب تربیت 10 میلیون حافظ قرآن در کشور را مطرح کردند اما اکنون با گذشت بیش از 10 سال از تأکیدات ايشان، با رسیدن به این تعداد حافظ کل قرآن فاصله زیادی داریم. بر همین اساس ذیل گفتمان‌سازی، پویش حفظ موضوعی قرآن طراحی شده است. دراين رابطه با سید محمود چاوشی، مدیرعامل کشوری مؤسسه مهد قرآن دررابطه‌با اهمیت پویش حفظ موضوعی قرآن به گفت‌وگو پرداختیم.
 
حفظ موضوعی عاملی برای ایجاد رغبت به حفظ کل قرآن
چاوشی گفت: «روش‌های مختلفی برای حفظ وجود دارد؛ حفظ ترتیبی، حفظ سوره‌ای و یکی از روش‌هایی که در خصوص موضوعات و معنا و مفهوم حافظ را زودتر به نتیجه می‌رساند، حفظ موضوعی است.»
او درباره پویش حفظ موضوعی قرآن اظهار داشت: «باتوجه‌به گستردگی موضوعات در قرآن کریم، حفظ موضوعی می‌تواند مخاطب را سریع‌تر به نتیجه برساند و شاید مقدمه‌ای برای حفظ ترتیبی و حفظ کل قرآن کریم باشد.»
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن تأکید کرد: «مدتی است که سازمان تبلیغات حفظ موضوعی قرآن را به جد دنبال می‌کند و کار بسیار ارزشمندی است، چون خیلی از مردم جامعه شاید توان و فرصت حفظ ترتیبی و حفظ سوره‌های منتخب را نداشته باشند؛ اما با حفظ موضوعی این رغبت در افراد ایجاد می‌شود که حفظ قرآن را دنبال کنند.»
 
دلایل مهجوریت قرآن در سطح جامعه و دانشگاه
چاوشی گفت بنابر آمار و مشاهدات، مردم کشور ما از قرآن دور هستند: «استفاده از آیات قرآن در زندگی روزمره و مسائل فردی و اجتماعی بسیار کم‌رنگ است و معمولاً ما در مباحث اولیه مثل تلاوت، روخوانی و روان‌خوانی یک توقف جدی کرده‌ایم.»
او تصریح کرد: «تأکید بر صحیح خوانی، قرآن‌خوانی و روان‌خوانی قرآن توسط مربیان، اساتید و کل جامعه قرآنی باعث شده که عموم مردم سراغ قرآن نروند؛ لذا تا زمانی که این شرایط تغییر پیدا نکند و ما این نگاه و این رویکرد را عوض نکنیم، مهجوریت قرآن باقی خواهد ماند.»
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن عنوان کرد خواندن قرآن یک چیز لازم و خوبی است اما همه چیز نیست. او گفت: « برای اینکه از قرآن در زندگی‌مان استفاده کنیم حتماً لازم نیست که قاری خوبی باشیم یا همه‌جا بتوانیم قرآن را  صحیح تلاوت کنیم. ما می‌توانیم با استفاده از همین آیات موضوعی حجم کمتری از خواندن را به‌راحتی فرابگیریم و به سراغ فهم و تدبر و استفاده از آیات در زندگی برویم.»
چاوشی حفظ موضوعی قرآن را راهکار خوبی برای رفع مهجوریت قرآن در بین مردم دانست و افزود: «رفع فاصله‌ عامه‌ مردم با قرآن کریم در جامعه‌ یک کار فرهنگی بلند مدتی است که باید اتفاق بیفتد و نگاه مردم به قرآن باید عوض شود. نزول قرآن برای ثواب نیست، ثواب هم داده می‌شود اما قرآن نازل شده تا ما بتوانیم از آن در زندگی استفاده کنیم و فراتر از آن، در مسائل دانشگاهی  بتوانیم علوم پایه را با استفاده از معارف و تعالیم و دستورات قرآن کریم برای دانشجوهایمان تنظیم و استفاده کنیم.»
 
اهمیت حفظ قرآن در جامعه
چاوشی با بیان اینکه برخي مسئولان توجهي به اهمیت حفظ قرآن ندارند، گفت: «اگر مسئولین درک این را داشتند که با حفظ قرآن چه اتفاقی در کشور می‌افتد، قطعاً در این مسئله سرمایه‌گذاری می‌کردند. متأسفانه در این زمینه فقط شعار داده می‌شود و در عمل اتفاقی نمی‌افتد؛ چون اصلاً نگاه زیربنایی و استراتژی به این موضوع وجود ندارد.»
او حفظ قرآن را تربیت یک نسل دانست و افزود: «ما آینده کشورمان را با استفاده از تعالیم و دستورات قرآن می‌سازیم. این نسل همان مدیران آینده هستند و حفظ قرآن توسط این نسل باعث می‌شود تا در آینده همه امور با استفاده از تعالیم قرآن انجام گیرد. قرآنی شدن جامعه در کاهش جرم و جنایت، اختلاس‌ها و... بسیار تأثیرگذار است و حتی لازم است تا پژوهشی در این زمینه صورت گیرد که حفظ قرآن چه تأثیری در اخلاق و منش حافظان قرآن می‌گذارد و تسری این موضوع در جامعه چه آثار مثبتی دارد.»
مدیرعامل مؤسسه مهد قرآن با اشاره به اهمیت حفظ موضوعی قرآن گفت: «حفظ موضوعی کار بسیار خوبی است که می‌تواند خلأ حفظ قرآن را پرکرده و مقدمه‌ای برای حفظ کل قرآن و تربیت حافظان قرآن شود. وقتی ما شیرینی و حلاوت انس با قرآن و حفظ قرآن را با آیات موضوعی به کام عامه مردم می‌چشانیم، به‌نوعی آنها را علاقه‌مند می‌کنیم تا وارد وادی حفظ کل قرآن شوند و این ارزشمند است.»
او در پایان تأکید کرد: «ان‌شالله حفظ موضوعی قرآن به‌خوبی انجام گیرد و مقطعی نباشد. این کار نیاز به یک برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت دارد و باید روی آن سرمایه‌گذاری شود؛ لذا کار مقطعی خوب است اما مثل یک سیل می‌آید و می‌رود.»
 
https://siasatrooz.ir/vdcfy1dymw6d00a.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی