چهارشنبه ۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۷
کد مطلب : 103321

روزهای سرنوشت‌ساز

عراق به عنوان یکی از کانون‌های مهم و تاثیرگذار در معادلات منطقه غرب آسیا شناخته می‌شود. مهمترین تحول در عرصه سیاسی این کشور که بر سایر مسائل نیز تاثیرگذار خواهد بود برگزاری انتخابات پارلمانی این کشور است چنانکه انتخابات پارلمانی و شورای استانی عراق ۱۲ ماه می‌۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت‌ماه ۹۷) برگزار می‌شود.
در این میان باید در نظر داشت که به دلیل اینکه انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان‌های سیاسی داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می‌شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می‌کند. برگزاری یا عدم برگزاری و نیز آرایش جریان‌های سیاسی در پارلمان قطعا می‌تواند برفرآیند تحولات عراق و حتی بر تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و حتی روابط کشورها با عراق تاثیرگذار باشند لذا از رفتارهای مثبت و منفی بسیاری در عرصه داخلی و خارجی عراق برای تاثیرگذاری بر این انتخابات صورت می‌گیرد.
بخشی از موانع پیش روی انتخابات عراق برگرفته از مولفه‌های درونی است. بخشی از این مسئله ناشی از ادامه حضور گروه‌های تروریستی است که برآنند تا با ایجاد فضای ناامنی در آستانه انتخابات شکست‌های خود را پنهان و با به چالش کشاندن انتخابات سعی در انتقام‌گیری از ملت و نظام عراق دارند. نکته دیگر تحرکات برخی جریان‌های باقی مانده از حزب بعث است. گروه‌هایی که بر این تصورند که با بحران‌سازی می‌توانند مردم را از ادامه دموکراسی جاری بر کشورشان دلسرد و بازگشت خود به قدرت را اجرایی سازند. در این میان مسائلی مانند رفتارهای نادرست اقلیم کردستان عراق در برگزاری همه‌پرسی جدایی از عراق و نیز ادامه باج‌خواهی‌ها از دولت مرکزی از دیگر مولفه‌های تهدیدآمیز برای انتخابات آتی عراق شده است.
با توجه به اهمیت جایگاه جغرافیایی و البته روند تحولات این کشور بر منطقه موجب شده تا برخی از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای برای تاثیرگذاری بر این انتخابات اقداماتی را صورت دهند. برخی کشورهای عربی حوزه جنوبی خلیج‌فارس در کنار آمریکا و کشورهایی مانند فرانسه، انگلیس تقلای بسیاری دارند تا بر برگزاری و نتایج انتخابات تاثیرگذارند. مردم‌سالاری جاری بر عراق که الگویی عراقی است برای کشورهای عربی که فاقد دموکراسی و انتخابات هستند یک تهدید قلمداد می‌شوند.
در همین حال دولتی بر آمده از رای مردم که رویکرد به جبهه مقاومت دارد نیز مطلوب غرب نبوده لذا به دنبال جلوگیری از تشکیل چنین دولتی هستند. بسیاری بر این عقیده‌اند که آمریکا به دنبال چینش ساختاری در عراق است که ضمن وابستگی به آمریکا از ادامه روابط با جبهه مقاومت خودداری کند تا هم طرح غرب برای تضعیف مقاومت اجرایی شود و هم عراق تنها مانده در منطقه به ابزاری برای تحقق اهداف غرب مبدل شود. کشورهای غربی برآنند تا با ایجاد بحران‌های امنیتی و سیاسی مانع تحقق مردم‌سالاری در عراق شوند. 

نوبسنده: علی تتماج

https://siasatrooz.ir/vdchixnzz23nvxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی