شنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۶
کد مطلب : 117960

دفاع نیابتی واقتدار منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران

واژه دفاع نیابتی و جنگ نیابتی به معنای استفاده‌ از نيروهاي‌ نظامي‌ يك‌ كشور یا یک گروه تحت‌الحمايه‌ در ميدان‌هاي‌ نبرد...

واژه دفاع نیابتی و جنگ نیابتی به معنای استفاده‌ از نيروهاي‌ نظامي‌ يك‌ كشور یا یک گروه تحت‌الحمايه‌ در ميدان‌هاي‌ نبرد به‌ جاي‌ نيروهاي‌ خودي جهت دفاع یا جنگ می باشد .دفاع نیابتی به نوعی یک دفاع پیشگیرانه یا بازدارنده است که دفاع را دور از مرزهای یک کشور ودرخاک دشمن مورد نظر انجام می دهد. ودشمن مورد نظر بدلیل وجود تهدید درمرزهای خود از هرگونه جنگ وماجراجوئی علیه دولت مذکور اجتناب می‌ورزد
جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بازیابی اندیشه مقاومت اسلامی درمنطقه غرب آسیا ودفاع از ملت مظلوم فلسطین وآزادی قدس شریف با حمایت از گروه ها وجنبش های مقاومت اسلامی درمنطقه بدنبال احیای یک دکترین مقاومت اسلامی درمنطقه بود تا بدینوسیله وحدت در بین ملت ها ودولت های منطقه تحقق یابد.
متاسفانه برخی از دولت های عربی منطقه بدون توجه به این دکترین وبا وابستگی به آمریکا وغرب درجهت خلاف منافع رژیم غاصب صهیونیستی و خلاف جهت محورمقاومت گام برداشتند تا رژیم صهیونیستی همچنان به ددمنشی خود درمناطق اشغالی ادامه دهد و همان دولت های خود فروخته عربی نیز به سرکوب مسلمانان استقلال طلب نیز بپردازند .
جمهوری اسلامی ایران در راستای صدور ارزش های انقلاب اسلامی و دکترین مقاومت اسلامی در جهت اتحاد جهان اسلام علیه رژیم صهیونیستی ، به حمایت و کادرسازی در گروه ها وجنبش های اسلامی واستقلال طلب منطقه درفلسطین اشغالی ،سوریه ،عراق ،لبنان ویمن ..... پرداخت تا از این طریق هم دکترین مقاومت اسلامی را درمنطقه گسترش بدهد و به دفاع از ارزش های انقلاب اسلامی ومرزهای جغرافیائی خود بپردازد، بطوریکه با این دکترین و کادرسازی گروه‌های مقاومت اسلامی ، برخی از رژیم های عربی فکر حمله به مرزهای ملی ما را به ذهن خود خطور ندهند ودیگر فاجعه جنگ تحمیلی عراق علیه ایران رخ ندهد ، چراکه جنبش های اسلامی و مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران بواسطه نفوذ خود، دفاع پیشگیرانه را درداخل کشور دشمن مورد نظر انجام دهند . و این همان پاشنه آشیلی است که درحال حاضر گریبان رژیم صهیونیستی و برخی رژیم های عربی منطقه را گرفته است .
جنگ ۳۳ روزه لبنان و اسرائیل، غزه ، انقلاب های عربی، بحران و جنگ داخلی سوریه، ظهور داعش در عراق و سوریه و در آخر جنگ یمن هر یک از این وقایع چالش های سنگینی را برای آمریکا و متحدانش به ارمغان آورده است. واین چالش ها مرهون دفاع نیابتی محورمقاومت و جمهوری اسلامی ایران است، چالش هائی که با یک لایه دفاعی منطقه ای ایجاد شده و بدون شک ضریب امنیت جمهوری اسلامی ایران رادرمنطقه بالا برده است .نکته مهم این موضوع این است که این لایه های دفاعی ومنطقه ای وموفقیت در دفاع نیابتی ، قدرت دیپلماسی وسیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را نیز افزایش داده است.مقام معظم رهبری درباره قدرت دفاعی ودیپلماسی می فرماید: قدرت نظامی و حضور نیروی فعال امنیتیو نظامی درمنطقه یعنی نیروی قدس، بزرگ ترین عامل موثر در پشتیبانی سیاست خارجی ودیپلماسی بوده واز دیپلماسی انفعالی در منطقه غرب آسیا جلوگیری به عمل می آورد.همچنین دفاع از نهضت ها وجنبش های اسلامی دربرابر نظام سلطه، صهیونیسم واستکبار دفاع از هویت اسلامی منطقه خواهد بود که باز با این هدف ، دیپلماسی از پشتوانه محکمی دربرابر رقبا ودشمنان برخوردار خواهد بود.
بنابراین با این لایه های دفاعی مقاومت اسلامی درمنطقه ، یک نوع بازدارندگی فعالی خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ایران شکل گرفته واین بازدارندگی حول محور دکترین مقاومت اسلامی است.لذا حضورمقاومت اسلامی درلبنان ، فلسطین ، سوریه ،عراق ویمن، رژیم صهیونیستی ،عربستان سعودی و امارات عربی متحده که عناد ودشمنی آنان علیه ایران بر کسی پوشیده نیست را درسیاست های جنگی ونظامی خود دچاراستیصال وسردرگمی کرده. وآنان دیگر فکر یوش نظامی وجنگ گسترده علیه جمهوری اسلامی ایران نخواهند کرد واز طرف دیگر همین جنبش های مردمی اسلامی درمنطقه، امنیت رژیم های وابسته به غرب وآمریکا را به خطر انداخته است تا درآینده با تقویت وحمایت بیشتر محورمقاومت، اتحاد امت اسلام علیه این رژیم‌ها تداوم یافته وقدس شریف از چنگال صهیونیست ها آزاد گردد‌. 

نویسنده: رضا مهر عطا

https://siasatrooz.ir/vdcb0zb8grhb89p.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی